Ingeborg






Jag har i ett tidigare inlägg i sommar där jag skrev om min barndomsby berättat om min kusins sommarö, om alla underbara somrar på " Holmen " och i lite korta ordalag om hans mamma ...min faster Bojjan.


Vill stanna en stund vid henne i kväll.

Hon var en viktig människa i mitt liv när jag växte upp. Kanske har jag inte riktigt förstått HUR viktigt förrän i vuxen ålder.

Om jag ska beskriva henne med bara ett par ord så måste det bli. Omsorg...kärlek...tröst

Det finns så mycket man kan säga om en människa som man inser har haft en stor betydelse i ens liv, och små och futtiga blir orden när man försöker beskriva känslan.

Min faster har en stark gudstro. En sådan tro som åtminstonde jag önskar ibland att jag hade. En avundsvärd känsla att bära på. Känslan av att en stor, en större makt styr över oss, och kan hjälpa oss när vi är i nöd.

Oavsett vad jag tror och hur jag tror så vet jag att hon många många gånger känt när jag haft det svårt, hur hon vid ett enkelt litet telefonsamtal talat om för mig  att "jag vet hur du har det men det kommer att ordna sig ..."
och så har det gjort.

När min mamma för snart 14 år sen drabbades av en anerysm...( ett pulsåderbråck i hjärnan ) så har hon berättat att hon vaknade tidigt den morgonen, kände en stor oro och kände att hon ville be till sin gud för mig.

Sedan bara någon halvtimme efter att min far ringt mig och berättat vad som hänt och jag satt och väntade på att få en flygbiljett upp till norrland bekräftad så ringde hon mig och sa...jag har haft dig i mina tankar hela morgonen.

"Jag vill bara säga att du ska vara lugn, du kommer att få den kraft du behöver men jag vet inte vad det handlar om."

Det ordnade sig för min mamma den gången!

Skulle kunna berätta många sådan tillfällen när min faster "bojjan"  ingripit med sina "böner"

Svårt att greppa och svårt att tro...men ett vet jag  och det är att hennes kärlek och hennes omsorg om mig har följt med genom livet. I dag när jag ser henne , fina lilla faster som närmar sig de 80 levnadsåren, så tänker jag att det verkligen stämmer det som Stefan Einhorn säger att  


" En enda människa kan göra en stor skillnad i en annan människas liv "

Kommentarer
Postat av: maria

Både Stefan Einhorn och du säger kloka saker. Din faster är speciell! Hennes gåva att kunna känna av en annan dimension är inte alla förunnat. Jag önskar också ibland att jag var "troende". Jag TROR men jag vet inte riktigt vad det är jag tror...virrigt? Ja, men det kanske klarnar för mig också en dag. En sak som jag tror skarpt på är "den gyllene regeln". Den enda lag och regel som vi människor behöver egentligen. Följer alla den så skulle vi ha en fint värld att leva i. Jag är glad för din skull att du har din fina faster. En sån människa borde alla få ha! Många kramar till dig och de dina!

2007-12-08 @ 01:43:44
URL: http://www.nogg.se/mamsemumsan
Postat av: Kajsa

God morgon, tack för att det inte regnar så mycket idag :).
Va roligt att du läser lite mellan mina rader,som som förstår förstrår, det är därför jag skriver min blogg, mina nya dagar. :). Det finns ju en liten tanke med varför jag byter inriktning vad det gäller mitt jobb oxå, det finns så många ungdomar som mår så dåligt, jag vet att jag inte kommer kunna rädda alla, men kanske strö lite salt i grytan.
Skriva är för mig en befrielse, och jag delar gärna med mig, det finns många maskrosbarn.
Ta med all snö ner hit,,ler,,vill ha raggsockor på .
Ha en härlig helg
Kram Kajsa

2007-12-08 @ 09:10:48
Postat av: cilla

Jo hon kan be hon! och hennes omsorger och kärlek har ju inneslutit så många, fantastisk kvinna egentligen. Längesen jag hörde nåt om henne hoppas hon har det bra.
kram

2007-12-08 @ 10:57:13
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Amoroso

Så vckert du berättar om henne. Förstår att hon är en person som har haft stor betydelse i ditt liv.

2007-12-08 @ 11:36:24
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Lillemor

hej gumman. vilken fantastisk människa att få ha i sitt liv. kul! hopaps att du e någorlunda okej efter allt slit där uppe . och tack snälla för alla fina kommentarer och brev . det stärker massvis. massa kramar till dig kram kram kram

2007-12-08 @ 13:11:28
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej vännen! du skriver så bra,att ha en så fin människa vid sin sida,när det är jobbigt måste kännas väldigt skönt.
Ha det gott/Anna-Carin

2007-12-08 @ 13:15:27
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Inger

Härligt att ha en sådan faster,
Bojan låter så fast och troget, på något sätt.
Det måste kännas fint för dig Britten att ha kommit till denna insikt medan hon ännu finns levande här ibland oss.
Tyvärr så är vi många som upptäcker det försent.
Gratulerar till denna fina faster.

Kör nu försiktigt hem min vän...
Kramizar Inger

2007-12-08 @ 13:17:48
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Paula

Påminner om min mormor, den viktigaste människan i min barndom, långt viktigare än min egen mor...
All snö har försvunnit hos oss, men jag lever i hoppet om att det ska hinna komma mer innan jul!
Önskar dig en riktigt skön andra advent!

2007-12-08 @ 14:14:10
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anita

Så fint du skriver om din faster.

Det måste kännas underbart med en sådan värme och omtanke.

Kör försiktigt hem, du gör också stor skillnad i många människors liv.

2007-12-08 @ 16:00:50
Postat av: Mia

Ooooh ja!! Visst är det så! Vissa människor har den där förmågan att få andra att känna sig, lite lugnare, lite tryggare, det är fantastiskt...*L*

2007-12-08 @ 16:40:17
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är så sant så att en människa kan göra stor skillnad i en annan människas liv.
Precis som din faster var i ditt liv.
Det är så mysigt det du berättar om henne.
Och hur hon även kunde känna på sig saker och ting.
Ha det så gott
Kram

2007-12-08 @ 17:09:04
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: tina

Vilken känsla att så kunna känna av när någon annan har det svårt...håll hårt i din faster.

2007-12-08 @ 19:38:27
Postat av: kusin Vitamin

Tack snälla Britten för de vackra orden om min mamma. Jag vet att allt du skriver är sant, och dessutom är du en av många som hon innesluter i sina böner och som hon varit till så stor hjälp och tröst för. Utan mammas förböner har jag nog knappast varit den jag är idag, om jag ens varit alls....

Tack än en gång för dina fina ord!

2007-12-08 @ 21:32:35
URL: http://thailandscherloff.blogg.se
Postat av: annebelle

Ja, så är det verkligen; en människa kan innebära skillnad.

2007-12-08 @ 23:10:57
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: maria

Hej Britt! Ja, jag vet inte vad jag ska svara dig riktigt????? Jag vet inte varför jag skrev just den hälsningsfrasen. Det är egentligen inte mina ord....... Inte något jag brukar skriva eller säga...jag vet inte varför de kom just nu??? Många gånger är det lite underliga vägar som leder till samma tankar hos mig och dig. Din faster skulle nog vara den som kan förklara detta för oss skulle jag tro. Det är ju inte första gången liknande saker händer mellan oss. Jag vet inte vad det beror på....en annan dimension??? Spännande!!!!

2007-12-08 @ 23:59:09
URL: http://www.nogg.se/mamsemumsan
Postat av: Inger

Välkommen hem till ett grått Stockholm!
Hoppas att resan gick bra, och att du inte är helt slut i kropp och själ.
Lycka till imorgon.
Vi hörs min vän!
Kram Inger

2007-12-09 @ 20:11:44
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Maria

Underbar snögubbe och tänk att få åka spark. Jag har en men har inte kunnat åka på flera år.
Ha det gott själv!

2007-12-09 @ 22:21:50
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Socrate

När du skriver om din faster, som verkar ha den där naturliga, enkla och mycket djupa tron tänker jag på min farfar Gustav. Han var lite lik i sin bergfasta tro. Skrev om honom i bloggen för några månader sen och blir alltid så varm och nästan tårögd när jag tänker tillbaka på honom - han har varit död nu i ca 20 år. Vilka fantastiska förebilder och nog skulle jag - precis som Du - vilja ha en sån okomplicerad tro. vet inte vad jag ska tro på i dag...

Ha de bäst önskar vännen Socrate

och njut av samvaron med syster och hennes döttrar

2007-12-11 @ 10:44:29
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Gudrun

Vad fint du skriver om min mamma, hon har verkligen ett stort hjärta där hon innesluter många av oss i sina böner, det vet vi alla som lever nära henne.

2007-12-12 @ 21:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0