Lapplandsveckan!

   




Just nu pågår pingströrelsens årliga konferans Lapplandsveckan i Husbondliden. Den började på 40 talet och drivande var Pingströrelsens ledare Levi Pethrus.

Ca 20000 Pingstvänner samlas i det gigantiska tältet för att sjunga och predika.

För alla troende en stor händelse. Min pappa cycklade under många år på 40 talet från Holmträsk till Husbondliden, en sträcka på ca 20 mil. Med tält och packning på packethållaren och med ytterst lite matsäck samlades vännerna i Åsele för att lägga upp resrutten. När man väl kommit fram så slog man oftast upp tältet i en lada för att få lite skydd mot regnet som av någon andledning var ständigt återkommande . Störtskurar och kraftiga åskoväder  var ingen ovanlighet under dessa veckor.

En gång var det lite extra lyxigt att komma till Lapplandsveckan för då fick man åka på ett lastbilsflak och slapp cyckla den långa vägen.

Det fanns en stor sångare inom pingströrelsen som hette Einar Ekberg. Han var ofta gäst på Lapplandsveckan och sjöng om Staden ovan molnen så tältduken lyfte.

För Far var detta en mycket stor och speciell högtid och ända fram tills han var 75 år så var han med där. Jag kan se honom framför mig komma gående utför backen ner mot tältet med regnrocken i ena handen och mor stadigt i den andra.

När vi var ungdomar åkte vi också till "Lappis " under ett par år och tältade men vi var inte så seriösa som "pingtvännerna " utan vi var mest där för att busa ( gudbevars)

Kommentarer
Postat av: B.T

ja jag har svårt att se dig busa på lapplandsveckan, men jag vet ju inte allt...trevlig läsning.Du vet ju vad jag tycker...

2007-07-05 @ 21:01:29
Postat av: cilla

ha ha... va skullte ja göra då???

2007-07-05 @ 21:12:12
Postat av: Inger EM Ksson

Tänka sig att du Britten har busat med pingstvännerna.Men det var oskyldigt bus på den tiden. Det är inte att jag är lite avundsjuk på dig, du verkar ha haft en underbar barndom och rolíg skoltid. Tror det var roligare på landet.
Önskar dig en skön tid i ditt paradis.
kram Inger

2007-07-05 @ 21:45:34
Postat av: Thailand-Scherloff

Tror att jag har något gammalt svart-vitt foto från en av dessa cykelturer till Husbondliden, men du kanske själv har sådana foton? Annars kan jag kolla på vårt land, har ett skrin som jag fått av min mamma där gamla foton från flydda dagar ligger. Ibland tar jag upp dem och gamla minnen från flydda tider väcks till liv...

2007-07-08 @ 17:59:20
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0