" Man borde inte sova när natten faller på"

image91


Åtminstone om det är en lång och ljus,stilla, underbar och förödande vacker norrlansnatt

När vi gifte oss fick vi en telegran av min väninna som nu är död där det stod " må ett äktenskap bli  ljust och glatt som en norrländsk sommarnatt "jag hade nästan glömt hur norrlands natten var, så fantastisk...


Kl 03.15 sitter jag nere på bryggan och känner en stor ödmjukhet inför skaparundret. Tårarna rinner och jag tänker på sommarnätterna när vi var barn och tonåringar. Nätter när vi tillsammans med BÖ, (som var cp skadad och gravt handikappad, men ändå alltid hade en stor portion livsglädje) åkte ute på sjön i hans båt med hans motorsnurra. En Ewinrude 3hk som han kärleksfullt kallade för "Hedlund".

Han hade en liten fiskarkoja borta vid dammen. Dit åkte vi när vi varit ute hela natten, fiskat och grillat korv på någon holme och sett solen gå både ner och upp. Jag var med ett par gånger på dom nattliga äventyren, men oftast var det min bror och BÖ som var ute.

BÖ var en fantastisk människa som trots sitt svåra handikapp gladdes över Holmträsk skönhet, sin båt och sin koja. Han hade svårt att prata och svårt att gå. Många gånger trillade han och rullade över stock och sten, han måste ha varit alldeles blåslagen men han skrattade alltid åt sig själv, bad om ett handtag och reste sig upp igen.
På somrarna så hördes ofta hans sommarskrik eka över sjön när han skrek ut sin glädje över sommaren.

BÖ fick inte gå i skolan, men det kom en gammal pensionerad lärarinna som lärde honom läsa och skriva och han kämpade hårt för det.

Han älskade Elvis, skrattade åt Sven-Ingvars och tyckte mycket om Annalena Löfgrens "Lycklig gatan"


Jag minns när vi var i hans koja så ville han att vi skulle strö ut lite kaffe på vedspisen för han tyckte om den lite brända doften av kaffe, det luktade sommar sa han.

I dag finns det inte mycket kvar av hans älskade koja. Resterna står där som ett monument från en annan lycklig tid som försvann.     


I dag är det den 4 e juli ...Pappas födelsedag


Kommentarer
Postat av: cilla

ja vad fint det är att minnas! Grattis pappa!!

2007-07-04 @ 20:47:07
Postat av: cilla

Datorn funkar igen tack o lov!

2007-07-04 @ 22:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0