"Sommartorpet"

  1. image92

    Sommartorpet  "VÄSTAT"

    image93
         Utedasset


    image94

    "Sommarlagårn"

    På 60 talet köpte Pappa ett torp ett par kilometer från våran gård. Det kan ju tyckas onödigt med tanke på den idyll som vi redan hade, men han tänkte praktiskt och tyckte det skulle vara bra att bo där korna betade.
    Det var mycket att göra på den fallfärdiga stugan. Han satte in nytt plåttak drog in el och vatten och byggde bla ett rum på råvinden till min bror, och en veranda på baksidan av stugan.

    Det var en mysig stuga med bakugn i köket, spegeldörrar överallt, gamla fönster och överlag en hemtrevlig och gammaldags känsla.
    Jag minns hur mysigt regnet smattrade mot plåttaket och vi kurade med öppen brasa och "kalle Anka". Varma soliga dagar badade vi vid sandstranden strax nedanför, och åkte ut med båten för att meta abborre.

    Men för Mor och Far var det inte någon ren idyll utan hårt arbete hela dagen lång.
    Korna skulle mjölkas morgon och kväll höet skulle bärgas och ved för vintern ordnas. Dessutom fick pappa lov att dryga ut kassan med skogsarbete.

    Korna ja!  Nattros, Fagra, Constansia, Ralla, Molly och" kvigan" och så naturligtvis små tjurarna som pappa kallade för " Tjabo allihopa.
    Sommarlagårn var som jag minns det ett elände redan då.(I dag är det bara kaffe ved kvar av ladugården ...och knappt det.)

     Där var så mycket mygg att man ibland inte såg handen framför sig, och på den tiden när det inte var så mycket miljömedvetenhet så låg radardimman tät. En helg så tog jag och min kusin C hand om kossorna så mor och far kunde åka till Kittelfjäll och koppla av. Det var en tung helg för oss stackars små taniga tonåringar. Långt var det att gå med mjölkhinkarna och jag var så myggbiten efter den helgen så jag var alldeles sårig. Det var en helg!  Så hade dom det varje dag.
    För lite och ingenting...              Stugan som låg precis vid skogskanten var inte bara besökt av mycket mygg utan även myror, och min stackars syster som var rädd för myror hade ofta andledning till att gallskrika.

     Att besöka utedasset nattetid var även det en prövning när man var liten och mörkrädd och tycktes se mörka skuggor och höra konstiga ljud från skogen.

     Men ofta var det bara mysigt att vara där " västat" och riktigt bra var det när mamma kokade "Mese" och ost i  den stora järngrytan ute på gården.



              Minnena kommer så ofta till mig nu är allt borta jag fattar det ej!


      ( I dag är det en Dansk läkarfamilj som äger torpet som inte längre heter Västat utan " Solvik")



Kommentarer
Postat av: fia

Åh vad älskar att läsa allt som du vet om Holmträsk!

2007-07-06 @ 23:50:04
URL: http://eternal-sense.blogspot.com
Postat av: tina

Vilket underbart torp. Något för Ernst att sätta klorna i !

2007-07-07 @ 10:39:36
Postat av: Elisabeth

Väldigt fina bilder...! Du är en duktig fotograf, tycker jag!
Läst lite av det du skrivit här om "Västat" för SE, men någon större reaktion blev det inte..!
Ha det gott..
Kram..

2007-07-07 @ 19:29:48
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Thailand-Scherloff

Ja, jag minns när vi tog hand om korna den helgen! Minns att det var lite knöligt att sätta fast mjölkmaskins-sugkopparna på alla fyra spenar. Medan man satte fast den första sugkoppen fick man vika ner de övriga så att vakumet blev tillräckligt hårt i den första. Sedan fick man snabbt försöka få dit sugkopp nr 2 o s v tills alla fyra satt på plats. Men trots allt så gick det bra - korna blev av med mjölken som sprängde i juvren och vi var nog rätt så stolta när dina föräldrar kom hem efter en välbehövlig avkoppling i fjällvärlden. Undrar just vilket år det kan ha varit? Kan det ha varit omkring 1975 eller 1976 tro?

2007-07-08 @ 17:55:32
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0