"Holmen"

image75

Min kusin och hans familj hade ett sommarhus på "Holmen" i byn. Ja nu var det ju i och för sig inte bara en liten holme utan snarare en hel stor ö. Varje sommar när skolan var slut så kom de åkande i sin lilla röda Saab v4 för att fira sommaren på "Holmen. Det var liksom synonymt med sommar att dom skulle komma. Vi var bästisar och höll ihop hela långa sommarlovet.


Jag kunde ibland känna nån slags avundsjuka för att dom fick ha sin mamma och pappa tillsammans hela tiden. För oss som hade jordbruk så var sommaren ofta för mina föräldrar förknippad med mycket jobb och långa dagar ute på åkern. Men i gengäld så fanns mina kusiners mamma till för oss också och hennes stora hjärta räckte till för alla.


Jag minns hemtrevnad där i deras stuga. Jag minns vaxduken på bordet som var ljusblå och pryddes utav små textremsor bla. stod det " o ve,o aj o ack! en tagg i handen henne stack" Om jag inte minns fel så var det sagan om Törnrosa som återberättades på duken. Inne i det fina vardagsrummet så fanns det en öppenspis och nere vid veden som låg i en korg fanns det en stor tändsticksask som det också var text på " papper och ved och en brassticka med, så har du en varm och en härlig brasa framför vilken du med kaffe kan kalas" Min kusin hade en lite sagobok liggande på köks soffan."det är vår det är vår! sa Murmeldjuret, det är vår det är vår! sjöng bofinken. Somrarna på holmen måste ha satts sig djupt djupt i mitt minne eftersom jag minns så tydligt...


Det var alltid varmt och skönt åtminstone som jag minns det. Vi badade överallt . Ibland från färjan som gick från fastlandet till holmen (och som för övrigt farfar varit med och byggt.) Ibland tog vi båten åkte ut på sjön och hoppade från den. Ibland så sov vi i deras tält som dom rest framför bron. ett orange tält med blått tak.Min Farbror hade lagt masonit skivor utför den lilla backen framför så vi åkte rutchkana...


Min faster Bojan hade alltid gott fika att bjuda på och hon lyckades att få allting att bli till en fest. Till och med Blå bands pulversås och falukorv och makaroner blev som den värsta festmåltid. Sockerkaka och hastbullar allt smakade ljuvligt.

Å jag skulle kunna berätta så många ljusa barndomsminnen från somrarna på Holmen och det alltid närvarande intrycket av alltihopa är ljusa ljusa barndomsminnen fyllda av värme och kärlek.


Ja ljuvliga ungdom dig har jag kvar som bär mig i hjärtat på äldre dar


Kommentarer
Postat av: evans

Var ligger Holmen? Det ser lite jämtskt ut :-) Det verkar vara ett mysigt ställe!

2007-06-13 @ 20:35:26
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: cilla

Ohh! vi får inte glömma den stora stenen på gräsmattan där man kunde finna små smultron och lekstugan och midsommar med allt folk.......

2007-06-13 @ 21:17:50
Postat av: Thailand-Scherloff

Vårt (f d) älskade Holmen! Vad fint du skriver. Det är precis så jag minns våra somrar där. Lustigt att du minns min specialrätt, stekt falukorv, kokt potatis och Blå Bands pulver-brunsås! Åt det ofta, och alltid när de andra (även du) åt surströmming i vår andra stuga på Holmen, då åt jag denna paradrätt...
Hoppas du fortsätter skriva ner gamla minnen, det är verkligen roligt att få läsa!
/Kusin Vitamin

2007-06-17 @ 09:57:32
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0