Kall och smällfri full med snö...

image609




När vi växte upp i Holmträsk så minns jag särskilt en julbonad som suttit på samma ställe varje jul så långt tillbaka som jag kan minnas.

Jag brukade säga till mamma att  det blir ingen riktigt jul förrän "Tomten vid ladan" är på plats.

Förra julen hittade jag en likadan i en affär i Gamla stan... Gissa min Lycka  ?

Har ju planerat att åka upp till min mamma i slutet på  nästa vecka och hjälpa henne lite i hennes konvalecent, efter den operation hon ska göra.

Har hittat jättefina gardiner till hennes kök och en fin liten gran med kulor och belysning. Hon åker bort till min syster över juldagarna men roligt ändå att få göra julmysigt hos henne.

Tänkte ta bussen direkt till Åsele, men nu har min snälle man kommit på att vi åker tillsammans. Han tar med sig  "kontoret " så kan han dels jobba lite administrativt, och förhoppningsvis få en del gjort med renoveringen också.
Det är bara drygt 4 mil mellan gården och mamma så jag kan åka lite emellan.

Med tanke på att vi planerar att fira nyår på gården så känns det underbart att komma dit en sväng redan nu och förbereda lite.

Kanske kommer golvet i köket på plats också.

Tänk att få fira en nyår i Holmträsk. Det var länge sedan..Blir nästan lite upprymnd som ett barn när jag tänker på det.

På jul brukar alla våra anställda ta ledigt så " direktören" brukar få den stora äran att ge sig iväg ut själv och köra så det blir på det viset inte så mycket ståhej runt julaftons firandet här.
I år blir det nog till och med så att  jag blir alldelens ensam under ett par timmar på julafton men det har jag varit många jular, och jag ska säga att det bekymrar mig inte det minsta...

Det finns så många ofrivilligt ensamma som man kan glädja en sådan kväll...

Men sedan drar vi till norr för att fira nyår och fira mamsen som fyller år och jag ser fram emot det MYCKET !

Hela den miljön på gården andas jul och nyår, kallt gnistrande stjärnor och knarrande snö...vi kan sätta belysning i silvergranen på gräsmattan  som pappa planterade en gång, vi kan göra gammeldags marschaller och gissa vad som ska sitta på samma plats som den suttit i så många lyckliga barndomsjular.....Jo  Tomten !

Och när klockan slår tolv ska jag stå ute på gården titta upp på alla gnistrande stjärnor och önska......i år är det lätt så lätt att önska.

En önskan om frid och fred om hälsa och kärlek !...

Och Stackars lilla Moffi som vi brukar få droga på nyårsafton för att han är så rädd för nyårssmällarna ska fira en smällfri och glad nyår.

image601

image602

Kommentarer
Postat av: Maria

Så fint och alldeles fridfullt det låter. Julbonaden känner jag väl igen, undrar om inte vi också hade en sån hemma. Jag minns en julafton för sisådär 30 år sedan då jag och min man landade på Midlanda med massor med gnistrande snö. Vi flög från ett regnigt Göteborg. Jag minns mitt första andetag i den härliga vintereftermidagen. Underbart hög luft och kallt. Vi var ensamma i flygbussen hem till Lunde. Vi såg alla tända julgranar och det lyste i alla fönster. Går inte att beskriva vilken känsla.
Och Britten, jag är inte lärare utan elevassistent:)

2007-11-21 @ 22:41:42
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Maria

Sov gott själv!

2007-11-21 @ 22:42:27
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Ulla

Åh, vilka bilder! Kommer att tänka på min mormor. Hon bodde i Nyliden 6 mil norr om Övik och hos henne såg det så här ut på vintrarna.

2007-11-22 @ 07:20:26
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: cilla

Bosse undrade i går kväll om inte vi också skulle åka upp för att fira mamma på hennes 75 års dag. Sa jag skulle prata med dig men det återkommer vi till. Det blir nog skönt för fler än moffie tror jag att vara i Holmträsk vid nyår
kram

2007-11-22 @ 08:11:35
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Lillemor

å stackars moffie vad jobbigt.. usch.. jag har en precis likadan bild som jag snott efter farmor och farfar. den hängde alltid över deras kökssoffa.. jag har ju lite konstig inredning i mitt hus. as- modernt och 1910 typ hahahaha.. det e en sån riktig julbild..med massor av gnistrande snö.. åå vad mysigt.. vad roligt att ni kan fira jul där..vi har inget ställe kvar där våra föräldrar /farföräldrar bott.så allt vi haft som barndomsminnen e borta..det e lite konstigt..man har inte mkt att visa måns... annars vill jag gärna föra över traditioner till honom.och visa vart vi bott och sånt.. men men det e väl så nuförtiden.var glad att gården fins kvar.hopaps det går bra med mamma .skickar en bamse kram

2007-11-22 @ 08:35:59
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Vilka fina vinter foton,roligt att du hittade en lika dan bonad att ha hemma hos dig.
Ha det bra

2007-11-22 @ 08:46:59
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Sus i dus

Ja hundarna har verkligen inte det lätt på nyår! Men nu firar du ju i norrländska skogarna så då får han det lugnt och skönt! Mycket snö ni hade där!

Kram
Sus i dus

2007-11-22 @ 09:30:50
URL: http://sus68.blogg.se/
Postat av: tina

Det ser verkligen ut som en riktig vinter , vilken tur för Moffi att det blir smällfritt i år, han som är så rädd !

2007-11-22 @ 09:49:41
Postat av: Borthy

Det låter helt otroligt mysigt! Hmm... blir lite nyfiken...Diriktören? är det Tomten him self du är gift med ;-D
Jag minns också den där tavlan men kan inte sätta fingret på varifrån? Kanske hemma? Måste utredas! Kram från Borthy som blogg-städar innan kvällsjobb.

2007-11-22 @ 10:32:19
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: b.t

Ja jag vet var du har dina tankar dom närmaste dagarna.
Skönt att du kan åka upp till veckan. Det blir nog bra för din mor att du finns där när hon kommer hem.

Ser underbart ut där uppe.

Ha det gott
/ kram

2007-11-22 @ 10:34:56
Postat av: Inger

Men visst är det trevligt när man plockar fram sina gamla julprydnar. Särskilt kul var det när mamma satte julbonaden, samma plats varje år. Som barn skulle det alltid vara lika, från år till år.
Sedan får man införa egna traditioner.
Fina bilder förstås, från ditt kära Holmträsk.
Tänker på dig idag när din älskade mor åker in.
Vad härligt för dig att kunna åka upp och möta upp henne, efter op. Och sedan vara med henne ett tag efter. Vilken lycka att hon har dig, som är så omtänksam och vårdar henne så fint. Ni verkar vara så väldigt när varandra. Du är en dotter som man kan vara glad över. Vad det är bra med telefon, då vet man hur de mår utan att var där just då. Man kan ju inte bo med sina föräldrar jämt hela livet.
Det k'änns ju fint när man kan åka med jämna mellanrum och stanna en eller ett par veckor. Precis som du gör. Och då åka när de som bäst behöver en. Jag vet precis vad du går igenom nu.
När är det bäst, före eller efter. Du valde rätt, tror jag. Lycka till med allt, du min bästa vän
Kramiz Inger

2007-11-22 @ 12:35:58
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Känner igen dessa bonader från det jag var barn, som sattes upp vid jul.
De är så mysiga !
Och vilka underbara foton!
En sådan vinter vill jag också ha....
Önskar dig en fin fortsatt dag.
Kram

2007-11-22 @ 15:42:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0