Vägd på våg och befunnen för lätt





En sak som jag undrat över länge är : "Varför är det ok att säga "guuuuud va mager du är!"
när det inte är ok att säga " guuuuud va fet du är.!

Anses det som underviktiga personer är mera hårdhudade och kan lättare ta ett sådant påstående eller?
Kanske har man inte tänkt att det kan såra lika mycket som det motsatta.

Du är ju alldelens insjunken , vad du har blivit gammal, du ser sjuk ut ! Har du anorexia ?.

Varför är det ok att säga så , när det anses som oförskämt att fråga , " vad fet du är ! har du Bullimi eller?

Kanske vet man inte att underviktiga ibland kämpar lika hårt med sin vikt som överviktiga.

Jag tycker i alla fall att det är tråkigt när folk tittar på mig som om jag vore pestsmittad, och utbrister just :
Men vad har hänt ? du håller ju på försvinna .

 Jag har aldrig hört någon i modern tid säga " vad har hänt ? du ser ju ut som en hel värdsdel" ?



Kommentarer
Postat av: Inger

Ja så sant. Men jag undrar om det inte är i dennes oförstånd. Ofta är ju människor lite halvfeta, och då kanske de blir lite avis på någon smal person, Men de tänker inte på att det inte är självvalt att vara "för smal". Men det är viktigt att man tänker på det. Man skulle ju aldrig säga att någon blivet tjock.. Jag vet att du är smal Britten, men absolut inte för smal. Tänk vad bra att slippa alla sjukdomar som fetma drar till sig.



Men ett bra svar till den som säger så. Ja, men du har visst blivet väldigt fet, är du sjuk??



Nej vi ska vara vänliga, inte såra varandra.

Ha en fin dag med töserna, hoppas jeansen blev fina.

Stor kram

2008-08-11 @ 12:37:06
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det kan man undra.....

För det kan ju såra också, då det kan vara jobbigt att vara underviktig också.

Tänk att människor inte kan låta bli att påpeka saker till varandra och tänker inte på att det kan upplevas som jobbigt och även såra.

Kram

2008-08-11 @ 13:52:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Socrate

Håller helt med dig! Själv skulle jag ALDRIG komma på tanken att säga någotdera. Lyckas ofta klampa i klaveret och säga mångahanda grodor men sånt snack aktar jag mig noga för.

Om det är något människan är känslig för så är det utseendet och den mest trådsmala kan känna sig tjock och en tjockis kan uppleva sig tunn...

FORM, FÄRG OCH LÄGGNING ÄR INGET VI STYR ÖVER!



den "vise" Socrate har talat!

2008-08-11 @ 14:41:27
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: helga

Usch, det är ju verkligen ofint att säga så... överhuvudtaget ska man inte kommentera andra särskilt mycket om man inte har något varmt att säga...

2008-08-11 @ 17:05:31
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Fia

Det är ju egentligen märkligt att folk har ett behov av att kommentera andra människors utseende. Det är ofta klumpiga kommentarer som kanske bottnar i någon sorts avundsjuka.

2008-08-11 @ 21:07:48
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: maria

Ja du britt....jag har en kompis som har samma problem som du. Hon kämpar och dricker grädde t.o.m men kan inte gå upp i vikt!

Hon är frisk för övrigt, har inga ätstörningar. Hon bara ÄR så smal helt enkelt!



vi har diskuterat detta flera gånger och hon säger som du!

Folk trugar på henne mat....

-Men ta en kaka till, du som är så mager!!!

Ingen skulle komma på tanken att rycka ifrån en överviktig kakan och säga:

-Men guuuud...du som är så fet ska väl inte äta kakor!



Idealet är ju att vara smal så därför tror jag att folk untan att tänka, tror att de är snälla när de påpekar hur smal du är!!!! Väldigt konstigt sätt att visa uppskattning på kan tyckas....men det kan vara en av anledningarna till varför folk tycker det är ok att säga så till dig...



Däremot är det fult att vara fet....Då slätas det istället över och små lögner hoppar ur folks munnar.

-Nej men du är inte fet...bara lite kraftig kanske!!!!

Så dumt!!!! Man vet väl själv om man är fet eller mager!!!! Ingen behöver tala om för mig att jag är kraftig!!!! Jag VET att jag är fet!!! Lika väl som du vet att du är smal!!!



Men nästa gång någon säger något om din vikt eller om din kropp så svarar du:

-Ja, jag vet. Och ändå försöker jag hela tiden äta så mycket jag orkar för att bli lika fet som du!



Jag lovar att den personen tänker till lite då i alla fall. Sen kan det ju hända att du mister den "vännen" men det kan väl kvitta egentligen. Såna vänner vill man inte ha i alla fall!!!!



Stå på dig Britt!!!! Låt inte folk såra dig!!!! Ryt tillbaka!!!!

Kram på dig vännen!!!



2008-08-11 @ 22:44:21
URL: http://www.nightviolet.se
Postat av: Carina

Det är nog ganska djupt rotat att det är fult att vara fet i västvärlden, men att kommentera åt andra hållet är mer legitimt...tyvärr :/

Mycket beror också på vem som säger det och på vilket sätt.

Men självklart borde många tänke till en eller två gånger innan de kommenterar någons utseende.

Kram

ps. jag har länkat dig, är det okey?

2008-08-11 @ 22:44:42
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Eva

Människor kan vara så tanklösa och slänga ur sig dumma kommentarer. Förstår verkligen att du blir sårad. Försök komma på något bra svar-på-tal till nästa gång det händer, så kanske de får sig en tankeställare. Önskar dig en fin dag.

Kram,

Eva

2008-08-12 @ 15:29:23
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: Mia

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på...men jag brukar inte säga nåt sånt iofs. Men man kan ju tänka så! Det kommer jag aldrig mer att göra...

2008-08-12 @ 20:13:06
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Anna

Men du...det sklle jag aldrig säga..nu ska du få en liten dikt av mig:

Ett ord som en människa fäster sig vid

kan verka i oberäkneliga tid

Det kan framkalla glädje till livets slut

Det kan uppväcka obehag livet ut

Ja det kan påverka livet på jorden

Så slarva inte med orden

Alf Henriksson



Visst stämmer det... Kram från Anna



2008-08-12 @ 20:18:42
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: soffie

Å det stämmer så väl,

men det är nog att många upplever fetma som mer jobbigt än de som är smala,knäppt men så är det nog.

Kramen till dej

2008-08-12 @ 20:28:05
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Tina

Men Britten så skulle jag aldrig säga till dig jag är tvärtom sååå avundsjuk på din figur.





Kram kram till dig

2008-08-12 @ 20:37:58
Postat av: vivan

Jaa, du...varför? Om folk slutade att lägga sig i hur andra ser ut så skulle världen se bättre ut...

Är man ö-viktig eller trådsmal så vet den om det...

Ingen skall behöva tala om för mig att jag har blivit fet....JAG VET DET REDAN OCH ÄR LEDSEN FÖR DET... lika dant är det för den som är smal...kramiz:)

2008-08-12 @ 21:03:05
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: bjorne

Inget att bry sig om,det finns folk som häver ur

sig vad som helst, oftast är dom missnöjda med sig

själva, är kul om dom kan få någon mer som blir miss-

nöjd med sig själv är nog deras tanke.Jättefina foton

och en blogg som är hur trevlig som helst har du,det

är inte så dumt det, ha de bra.

2008-08-12 @ 21:08:45
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du det där var tänkvärda ord.. varför är det så tro:-) Jag vet för det är så många som sagt de där orden till mig oxså.. alltså att jag är så smal.. Nu är det väl så att jag lagt på mig en del i sommar, men det är klart jag är ingen fetknoppis precis;-)

Ha de och skit i på ren svenska vad de där säjer till dig.. du är bra som du är.

Kram på dej

2008-08-13 @ 01:12:21
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Borthy

Jag tror att för de flesta är det en komplimang när man säger att någon blivit smal eftersom det bruksr vara något man får kämpa för.

Att vara smal är få förunnat och något de allra flesta strävar efter innerst inne, det är ju den här världens ideal och står för hälsa. Att vara mycket smal är en bragd för de flesta.

Du kanske upplever det på ett annat sätt...men om någon säger det till dig så är det säkert en komplimang att du är så snygg med stark karaktär. Om någon säger det elakt så är det av avundsjuka tror jag.

Om någon blivit smal snabbt och verkar sjuk kan det ju också sägas av omtanke och oro?

Ja, jag vet inte men att vara fet vet ju nästan alla att det är något ingen vill, anses ju inte stå för karaktär och skönhet så det är väl inget som direkt påtalas.

Kram och jag säger som övriga här, du är bäst!

2008-08-13 @ 04:41:17
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Ett ord i rättan tid!!!!!

Min dotter,21 år, har på grund av sin glutenintollerans jättesvårt att hålla vikten...uppåt alltså.

Vi var inne i en guldsmedsaffär för att titta på en ring till henne för ett tag sedan.Det fanns ingen som passade , alla var för stora....tråkigt.

Men det värsta var att expediten kläcker ur sig... " du får väl äta upp dig lite" och så skrattade hon.

Detta tog dottern jättehårt och hon har svårt att släppa....utan går och e ilsken på den okänsliga människan. Idiot säger jag!!!!! Man måste tänka på vad man säger...ALLTID !!!!

Kram på dig

Margaretha

2008-08-13 @ 15:43:07
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Ett ord i rättan tid!!!!!

Min dotter,21 år, har på grund av sin glutenintollerans jättesvårt att hålla vikten...uppåt alltså.

Vi var inne i en guldsmedsaffär för att titta på en ring till henne för ett tag sedan.Det fanns ingen som passade , alla var för stora....tråkigt.

Men det värsta var att expediten kläcker ur sig... " du får väl äta upp dig lite" och så skrattade hon.

Detta tog dottern jättehårt och hon har svårt att släppa....utan går och e ilsken på den okänsliga människan. Idiot säger jag!!!!! Man måste tänka på vad man säger...ALLTID !!!!

Kram på dig

Margaretha

2008-08-13 @ 15:43:08
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Erik

Intressanta rader. Fet eller smal. Finns nog många som längtar efter det de inte är. Lite som det grönare gräset på andra sidan staketet ;-) En del kanske vill såra, men de flesta är nog bara tanklösa. En rewindknapp vore nog önskvärd ibland, när det slinker ut en groda ur munnen.

2008-08-14 @ 00:30:44
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: kusin carina

Visst är det trist att folk är så tanklösa men jag tror att det ligger en hel del avundsjuka i att komentera smala människor.

Men de finns fakriskt dom som får mötas av komentarer att de är feta också. Min lillebror t ex.

Ibland sa folk "F-n va fet du blivit" i stället för "hej"när de träffade honom.

2008-08-17 @ 09:17:16
Postat av: Birgitta Wangeskog

Vi söker förtvivlat att bli medlem på bloggen men misslyckas hela tiden orden som skall anges verkar inte fungera. Pyrobritt vi har något att förmedla till dig. Vänligen ge oss en emailadress så vi kan

skicka denna.

2008-09-04 @ 13:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0