mor / mormor /...livets mening !



Ofta hör jag folk säga...och senast i dag !

"Meningen med livet det är att föröka sig , att få barn och sen få ta emot och välkommna barnbarn in i ens liv och familj."

Under många långa svåra år sörjde jag just att jag aldrig fick uppleva glädjen över att få barn.

Barn som var min dröm och mitt mål i livet. Jag ville ha barn... MÅNGA barn.

Många drömmer om att göra karriär och andra stora saker i livet. Jag drömde om många barn...

Jag fick aldrig några barn. Det är en sorg i sig , en livssorg, ett sår som aldrig läker.

Men med tiden och med hjälp både från proffs och från goda vänner så lärde jag mig att leva vidare i den sorgen..

Nu dyker det allt som oftast upp ett nytt fenomen...

Jag hör dagligen vänner berätta om det underbara i att få bli mor och farföräldrar...Att bli mormor eller farmor, det är livets efterätt,  det är toppen på ett lyckligt liv...DET är meningen med livet.

Det gör så ont , så ont ...nu är det ju naturligtvis inte så att jag inte gläds med mina vänner, som har fått förmånen att bli både mor och farmor / mormor..

det gör jag  !  och jag älskar att höra om deras förehavanden..nej då det är inte alls så att man måste känna att man inte kan prata om sin barn / barnbarn med mig....


Men lite ont gör det fortfarande av att få kommentarer som " ja men du har ju inga barn, du vet ju inte" , eller änu värre " ja att få barn det är det som det hela går ut på, det är därför vi föds  annars finns det väl ingen mening med det"


Jag vägrar tro att mitt liv skulle vara meningslöst just för att jag inte fick några barn.


 "Mina barn" !  ( min systers)
" Saraliten och lillstrumpa " som inte längre är så små men dom är " mina "...ibland i alla fall....eller hur syster?

image864


" Vi finner vila hos dem vi älskar och utgör en viloplats för dem som älskar oss "

å moster " älskar om " er tjejer

Kommentarer
Postat av: annebelle

Jag vägrar också att tro det! Varje människa är värd en oändlighet i sin egen rätt.

2008-02-25 @ 22:03:47
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Nilla

Du är värd väldigt mycket fast du inte har barn..alla människor är värdefulla..De som tror att de betyder mer för att de har barn är stroppar som inte ser framför sig för näsan pekar i skyn...vilken tur för dina syskonbarn att de har just dej som moster..jag har haft en bra dag..hur gick din kurs??Må så gott

2008-02-25 @ 22:07:56
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Kerstin

Du är värdefull och helt unik! Du behöver varken leverera barn, eller prestera något, det räcker mer än väl att bara vara DU!En människas värde och livsmening sitter inte i såna saker, utan hur du är som person, hur du behandlar andra, vilka värderingar du har, din moral och etik! Du verkar vara en omtänksam och kärleksfull människa och det är vad som räknas...Önskar att din natt blir god och din dag imorgon blir ännu bättre! Största varmaste kramen till dig!/Kerstin

2008-02-25 @ 22:41:40
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Kan tänka mig att det gör ont när andra säger att livets mening är att ha barn, bli morförälder osv.

Livets mening är inte samma för alla, utan den hittar vi själva, så tänker jag i alla fall.

Det finns så mycket i livet som är betydelsefullt, och det behöver inte alltid innebära att få barn.

Men kan ändå föreställa mig saknaden av egna.
Kan inte säga att jag vet hur det känns, för det kan man inte göra om man inte varit i en annans situation.
Men man kan försöka känna hur det skulle kännas.

Vilken tur att du har en så nära kontakt med din systers barn som du skriver så ömt att nog är de dina ibland.
Och jag känner att de är oerhört glada över att ha dig, deras alldeles egen moster.

Härlig bild !

Jätte-Stora Kramar till dig.

2008-02-25 @ 22:51:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lillemor

jaa gumman. förstår att det måste vara jobbigt ibland. men du har ju barn. din systers barn.. .jag fattar att det inte blir samma.men vad roligt ni kan ha.. vad glad jag är att du kan
ha dom..inte många i vöärlden so har en sån kontakt med sin moster. det är få förunnat. det är värt otroligt mkt. tänk vad dom kan berätta.. nästan mer än om sin mamma...för sina barn.. fantastisk källa till glädje
...men jag tror visst att du kan "förstå" fast du inte har några.. det var elakt sagt. och du är ju den genomgoaste mest omtänksammaste människan jag mött. och det kan inte alla bli ens av att
dom fått barn..
barn är inte allt. klart det är fantastiskt. annars ljuger jag ju..
men innan jag fick barn..
så hade jag min nalle.. min bebis. han var med mig jämt. och jag kan säga nu när jag kan jämföra. att den kärleken var precis samma. bara enklare.
och han var med mig dygnet runt
över allt och jämt i 4 år. sedan var vi tvungen att avliva honom.. han fick kronisk öroninflammation och bara skrek..
men aldrig har mitt hjärta varit så trasigt. och jag tror verkligen att min kärlek till honom var samma som til måns. villkorslös kärlek.
du har din goa brum:) och din moffi. och du är en fantastisk människa som tar hand om alla andra. givetvis förstår jag din sorg. men,.du är fantastisk. oavsett. och du får låna måns hur mkt du vill . han skulle älska dig och moffi. bar adu kommer vet du.. hihi
annars kommer vi nån dag.
du är en viktig viktig människa i mitt liv.
du behövs för den du är..
masssa kram gumman

2008-02-25 @ 23:28:53
Postat av: Marie

Ja ibland kan livet te sig besynnerligt !

Dom som borde ha haft många barn får inga och vice versa..Du skulle ha varit en underbar mamma , det har jag ju sett på nära håll i ditt jobb, men du har en stor uppgift att fylla trots allt.

Du vet väl det !

2008-02-25 @ 23:41:51
Postat av: Maria

Ja barn är ju inget man kan ta för givet. Jag har ju inga barn själv & är ju singel & vad jag vet bör man vara två för att göra dom...fniss. Jag är rätt nöjd med att låna mina syskonbarn sedan har jag ju min "lilla" Kruse. Fast visst hör jag oxå dom där kommentarerna ibland.
ha en fin tisdag.
kram

2008-02-26 @ 03:31:15
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Ulla

Man är inte mindre värd bara för att man inte har barn. Du är fantastisk som du är!!!

2008-02-26 @ 06:14:28
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: helga

Det finns så många meningar med livet och det är olika för alla människor var man finner meningen. Vi hade heller inte så lätt att få barn och fick kämpa länge för att få några överhuvudtaget så jag föstår lite hur det känns...

2008-02-26 @ 08:30:07
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: maria

Det som är en självklarhet när man är liten blir inte alltid så när man växer upp. Många barn var min önskan också, jag fick 2....och de 2 är jag mycket tacksam för.
De kommer alltid att finnas i mitt liv.

PRECIS som Saraliten och Lillstrumpa alltid kommer att finnas i ditt liv!!!!!Och DU betyder mycket för dem, det märks!!!!

Så bra har inte mina barn det tyvärr. De har en moster men de träffas aldrig!!!!

Orkar du med fler barn Britt så finns det en Nennisunge som förhoppningsvis kommer in på skolan i Sthlm till hösten. Där ska den virrpannan klara sig utan sin hönsmamma....Håll ett halvt öga på henne är du snäll.
Jag vet INGEN som jag hellre skulle vilja ha som hedersmoster åt mina barn, än du Britt!!!!

Kram till dig och dina söta "strumpebarn"

2008-02-26 @ 08:32:16
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: sofie sa

Vilket fint inlägg du hade skrivit moster.
Börjar nästan gråta.
Älskar dig moster. Du är den bästa moster man kan ha

2008-02-26 @ 10:35:14
Postat av: Inger

Jag säger som Sofie..jag börjar gråta..

Du är så himla duktig på att beskriva hur du känner.
Men visst är barn och barnbarn härligt.Det har du hört från mig oxå..

Men det finns ju som du så väl beskriver, så mycket mera här i livet.. Det är inte alltid alla är bra som föräldrar. Sedan när det kommer barnbarn, kan det många gånger bli både underbart och för en del outhärdligt, som en del inte får träffa sina barnbarn..
Har tänkt flera gånger, vad bra dina systerdöttrar har det som har dig som "Moster", det är ju faktiskt bitr. mamma, eller hur..

Men jag vet din sorg, min fina fina vän,,
Du är så oändligt värdefull, för så många andra..
Livet går absolut inte ut
på att få barn.. Livet går ut på att leva och njuta, ta vara på sig själv..
Och det ska du fortsätta med..

Men skönt för dig att få ventilera din sorg, och det är bra att du gör, Britten...

Ta hand om din tå, så du kan börja gå ordentligt nu.. Hoppas det gick bra på kursen idag...
Kramizar till dig du godhjärtade vän,,

2008-02-26 @ 11:05:44
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger

Glömde kommentera Sofie och Sara, de är ju för gulliga på fotot, och nu stora damer..
Underbart att kunna följa dem..
kramar om er

2008-02-26 @ 11:07:03
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Millapilla

Hej Britt! ja jag har inte varit på din sida sålänge...men ändå haft en kontakt genom Marias och Lillemors sida. Och vad jag läst och vad jag känner så är du unik och värdefull som du är! Du är jättebra att beskriva i ord och man blir rent tagen av dina bloggar.De berör,du berör! Bamsekramar till dig

Postat av: Plogflickan

Täner ibland på vad det är för mening med det som sker, och då kan jag bli väldigt ledsen ibland...
Alla barn är till glädje oavsatt vilka det är!!

2008-02-26 @ 11:58:57
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Just det här att säga " men du vet ju inte du som inte har några barn " det gör så väldigt väldigt ont i mig också.Förstår mycket väl det du beskriver. Som du så vägrar jag tro att livet vore meningslöst utan barn !

En vän i rymden !

2008-02-26 @ 12:05:22
Postat av: Kerstin

Det du kommenterar hos mig idag är så sant! Många av de vuxna har abdikerat helt enkelt! Det du skrev om igår har stannat kvar hos mig...Känner djupt med dig och önskar att ord inte blev så fattiga som de blir i vissa lägen. Jag tycker det är underbart hur du engagerat dig i systerdöttrarna, vilken stor mening och plats du har i deras liv.Du har berikat deras tillvaro på olika sätt, har jag förstått och det är guld värt! Att vara kärleksfull är en livsuppgift i sig och den utövar du ju varje dag, eller hur? Lyssna inte när "dumma" människor fäller sina okunniga kommentarer, för det säger mer om dem, än om dig!!! Du är en fin vän, jag är glad att ha hittat dig bland alla bloggar. Önskar att du får en skön dag i lugn och ro...Största varma kramen/Kerstin

2008-02-26 @ 12:42:21
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: cilla

Oh, så fint!! att jag inte gick in här tidigare idag, så skulle jag kunnat skratta lite här. Kommer så väl ihåg när du kom hem med dessa "spandien klänningar"
Jag vet att du vet hur värdefull du är i våra liv!Så många ggr som jag haft bara dig att vända mig till, du o björn har ju blivit den andra familjen för mina barn, de åker inte för att hälsa på hos pappa, de åker till er istället. Det är ju precis som du säger, du har ju 2 barn, ialla fall ibland
O du, säg vad skulle vi gjort utan dig??
kram

2008-02-26 @ 15:18:22
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: britten

Oj då så många å så fina ord . Jag blir alldelens tyst !

Tack alla..

Tack fia å Tack syster å visst maria å Lillemor jag tar era under mina vingars beskydd också...

Vad mycket fina vänner man får på en blogg !

2008-02-26 @ 15:29:47
Postat av: Helen

Tänk vilka underliga människor det finns!
Meningen med livet är olika enligt många o tur är väl det. Ingen är meningslös o absolut inte du min vän (det känns faktist som om vi känner varann lite grann :)o det gör mig väldigt glad). Ditt öde var att finna din underbare man o sen även få en sådan liten godbit som Moffi :)Kakan på moset är dina fina syskonbarn som du har så fin kontakt med, du är ju deras bonus mamma :)
Visst förstår jag din längtan efter barn eftersom jag själv är välsignad med mina två, men tänk inte tanken att det är det livet går ut på. Med din vänligthet o omtänksamhet är du Unik o det är en gåva få förunnat. Njut av livet så mkt du kan, det är vi lite för dåliga på, men jag vet det är svårt ibland när man har våra konstiga kroppar hehe.
Tänker på dig, massa kramar från mig :)

2008-02-26 @ 16:48:35
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Mia

Meningen med livet är att få vara betydelsefull för någon eller några, sen om det är ens egna barn eller andras eller andra vuxna, det har ingen betydelse. Du är så viktig för så många med din empati och din kärlek...

2008-02-26 @ 18:08:37
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Amoroso

Vilket inlägg, om något som vi så sällan pratar om.
Sorgen att inte kunna få ett barn. Sorgen finns väl alltid kvar, även om man skapar mening utifrån annat i livet. Jag tycker man har rätt till sin sorg, sin känsla av saknad.

2008-02-27 @ 17:31:07
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0