MIN BROR OCH JAG ...IGEN

image416




 ( Det här är ett inlägg som jag publicerat en gång förut, men jag lägger upp det igen, av den enkla anledningen att det är ett kärt minne för mig.)

Jag skulle ha lagt musik i bakgrunden till detta inlägg men jag är inte klokare än så här...det gick inte.

Så ni får tänka er Dan Anderssons " Gunnar Vägman "....



På mitt skrivbord står en värdefull bild. En bild av min bror och jag. Han är 3 och jag har precis lärt mig gå.

När vi var små fanns det inga dagis och fritidsverksamheter att skicka barnen till. Jämnåriga fanns det inte många av på byn och dom som fanns , fanns på andra sidan sjön.

Så min bror var min bundsförvant och bästa kompis.

Det var nog inte alla gånger han tyckte att det var värdens roligaste att dra på sin lillasyster, men jag minns inte att det var något problem heller.

Det var väl då om jag snodde hans keps som han vaktade noga som sin käraste ägodel som han kunde bli lite arg.

   " gamm ful mössa " kallade han den.


I bland smet jag upp till grannarna för att tigga kakor, och godis och han fick alltid den trista uppgiften att hämta hem mig, och det har jag förstått var inte det lättaste. Jag både bet och klöstes.

Lilla timida britten var ett litet busfrö när hon var liten...fick jag inge kakor hos grannarna så sa jag  " Tack för kaffe å brö...kiss i .........å adjö..!

Så småningom fick vi varsin cykel. Min bror ordnade med motorljud till cyklarna. Han tog kartong papp vek den och satte in det i cykelekrarna, då smattrade det så mysigt när vi cycklade.

Vi lekte " Bensinmack ". Jag hade  shell och han hade BP

                           

Ibland smet han iväg för att göra något kul med farfar och då var jag sååååå avundsjuk.

När han kom upp i moppeåldern höll vi fortfarande i hop. Jag fick följa med bak på mopeden och jag kan än idag minnas den speciella doften från avgas och kyla på hösten när vi var ute och åkte...

När han blev 18 år tog han sitt körkort och skaffade bil, och fick jag överta hans trimmade moped. Vilken lycka !

Det var den moped som jag för övrigt krockade med en ko.

Jag körde rätt in i kossans mage och flög i en vid båge över både henne och hennes vänninor och hamnade i diket med moppen över mig.

Jo det gick bra med både kossan , moppen och mig.




En liten reflektion   Kossan var av märket SRB och gick under det något märkliga konamnet " 100 Cecilia ".




Min brors första bil var en Amazon 58 Röd...



Jag minns att jag stickade en pläd i rutor till baksätet på den bilen




Han hade en Blaupunkt bilstereo ...det var bra...det skulle man ha. Men oj vilka kasset band han hade och vilken musiksmak ...

Jag vet inte om det är fördomar eller  ??  här nere säger man att norrlännigar älskar dansbandsmusik...?

Då spelade man i alla fall

     


ja ljuvliga ungdom dig har jag kvar som bär mig i minnet på äldre dar...

Det kanske man inte tyckte då men i dag tänker man tillbaka på sin ungdoms tid, som bekymmerslös och sorgfri..

Jag tänker på det i bland alla minnen som jag gömt i hjärtats vrå...minnen som ingen kan förändra eller ta ifrån mig..


Kommentarer
Postat av: Louise S.A.

Vilket mysigt gammaldags kort!
Gillar den stilen på kort!

Kram Louise

2008-01-31 @ 15:32:19
URL: http://www.louisesa.blogg.se
Postat av: Helen

Vilket härligt inlägg o vilken snäll bror du har som tog hand om dig långt upp i åren :)
Tur att det gick bra med både dig o kossan hehe.
Snäll du är som stickade en pläd till bilen, ett riktigt konstverk.:)
Ha de gött o kram på dig.

2008-01-31 @ 15:40:27
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Anna

Åh vilket härligt inlägg. Jag blir alldeles varm och nostalgisk.Dom där skivorna..Amazonen.. Moppen precis som
jag o min bror.Någon ko har jag dock aldrig prickat.Tack för god underhållning! =)

2008-01-31 @ 15:47:01
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Millapilla

Hej ! Vilket fint inlägg sitter här med ett leende på läpparna och tårar i ögonen. Så snäll din bror var som tog hand om dig så...annat var det med min syrra... Härligt inlägg!!!! jag bloggar oftast måndagar, onsdagar och fredagar...orkar inte blogga varje dag längre. Och det är ju en hundhemsida så det blir lite tjatigt haha Ha en bra kväll och kram

Postat av: Kerstin

Ditt inlägg kunde lika väl ha handlat om min bror och mig!Vi var som ler och långhalm,han fick släpa runt mig i vått och torrt,ta fullt ansvar för lillsyrran. Han är 5 år äldre och väl att vi var allra bästa vänner,annars hade han väl önskat mig dit pepparn växer!Vi hade så roligt tillsammans,det var härliga tider,vi är bästisar än idag!Ha en skön kväll!

2008-01-31 @ 17:18:27
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Kerstin

Ditt inlägg kunde lika väl ha handlat om min bror och mig!Vi var som ler och långhalm,han fick släpa runt mig i vått och torrt,ta fullt ansvar för lillsyrran. Han är 5 år äldre och väl att vi var allra bästa vänner,annars hade han väl önskat mig dit pepparn växer!Vi hade så roligt tillsammans,det var härliga tider,vi är bästisar än idag!Ha en skön kväll!

2008-01-31 @ 17:19:51
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Ulla

Vilken fin relation ni verkade ha haft. Hoppas den bestått. Mellan mig och mina syskon har det varit ganska stor åldersskillnad så det är först nu i vuxen ålder vi hittat till varandra.

2008-01-31 @ 17:47:21
Postat av: Anita

Å vilket underbart inlägg, jag sitter här alldelens tagen.

MEN vilka vackra vinter !! bilder i ditt förra inlägg.

stor kram

2008-01-31 @ 18:41:59
Postat av: Mia

Oj, oj, oj...nostalgi på hög nivå! Minns att en del killar hade skivspelare i bilen, där mna spelade vinylsinglar och EP, men måste ta bort "ploppen" i mitten först...sen hoppade musiken i varje gupp...*L*

2008-01-31 @ 18:58:42
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Mia

Glömde..Norrlänningar är i alla fall mer dansanta och dansar bättre än andra, jag lovar!

2008-01-31 @ 18:59:53
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Anonym

Så nostalgisk jag blir.Kommer så väl ihåg mycket utav det du berättar.
Tänk vilken tid det var, och o att man för en liten stund kunde få den tillbaka.

2008-01-31 @ 19:10:31
Postat av: Inger Maryissa

Det är så mysigt det du berättar om din bror och dig.
Jag har aldrig haft en storebror, men jag och min två år yngre bror hängde ihop ganska mycket.
På vintrarna åkte vi ofta långfärdsåkning med skidor, och på somrarns cyklade vi runt till olika ställen.
Fina minnen....

Låter så kul det du berättade om när du körde in i kossan med mopeden.
Men skönt att både du och kossan inte skadade sig, och även moppen ;-)
Jätte-fina minnen du berättar om.
Kram

2008-01-31 @ 19:29:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Britten, jag tror den blir min. På tisdag får jag veta.... :-)

2008-01-31 @ 19:43:25
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Åh vad mysigt att läsa om detta! Har ni bra kontakt idag med?

Kram Sus

2008-01-31 @ 23:04:43
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: annebelle

Aaaahhh....vilken nostalgi med den fina amazonen obh bensinpumparna. Dansbandsmusiken får gärna vara men omslagen ser bekanta ut. Fint du skriver om din bror.

2008-02-01 @ 00:06:49
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Maria

Ja det är härligt med en nostalgi tripp. Många minnen som ploppar fram...fniss.
Men du krocka med en ko...det lätt små roligt kan jag säja.
Önskar dig nu en härlig helg.
Kram

2008-02-01 @ 05:09:23
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Nilla

God morgon
Vilka härliga minnen.Hoppas att ni har kontakt i dag..ha en bra dag kramizzz

2008-02-01 @ 07:31:37
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: helga

Eftersom jag är ganska ny som läsare/ bloggvän hos dig har jag inte läst detta förut. Det var ett härligt nostalgiskt inlägg - tack för det. Jag har 3 systrar och jag har också många glada minnen från när vi växte upp :)

2008-02-01 @ 08:54:47
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Inger

Ja Britten, det är värt att publicera igen.. Jag läste med lika stor behållning denna gång.. Tänk det där med kossan. . Du som är så ordentlig,. Du rasade väl av dig som ung. hihihi.
Dansmusiken var nog lika populär i hela Sverige. Det var bara i Sthlm, som de ansåg sig för fina för den musiken.. Jag växte upp och dansade varje lördag till den.. men det var ju några år tidigare än dig, förstås.. Det hade hunnit komma lite mera populärmusik..när du var ute och svirade..
Ha det gott vännen!
Kramizar till dig..

2008-02-01 @ 10:02:30
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Lillepip

Oh gamla bilder ,gamla minnen,hehemå gott pip

2008-02-01 @ 10:08:51
URL: http://lillepip.blogg.se
Postat av: cilla

Härligt!! Kommer ihåg alla hans bilar, men jag var nog mest förälskad i hans andra amazon den mettalic blåa...Fint med minnen, bara ingen trampar på dom
kram

2008-02-01 @ 11:08:40
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: b.t

Vilken nostalgi tripp du bjuder på.

Ja den där dansbandsmusiken jag håller med dig om det kan man tänka sig nåt värre hihi.

Underbara minnen som du delar med dig av.

2008-02-01 @ 11:13:33
Postat av: Millapilla

hej! kikar förbi för att önska dig en riktigt trevlig helg .kram

Postat av: Plogflickan

Hi Hi dessa skivor finns hemma hos min mor som hon spelade med glädje!!
Ha en bra fredag!

2008-02-01 @ 13:32:38
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Amoroso

Åh tack för ditt mysiga inlägg. Tror att bröder och systrar utvecklar en alldeles speciell relation. Det var väldigt speciellt att få läsa om eran. Önskar dig en riktigt trevlig helg vännen! Njut av god mat och gott vin! Och tack för att "sofia dansar gogo" genast etsade sig fast i mitt hvuud :-) En riktig gladlåt som jag associerar med Streaplers.

2008-02-01 @ 20:40:28
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0