Ej för de starka i värden, med de svaga...

Vem spelar på en pipa

en låt av gryningsluft,

för himmelsk att begripa,

höjd över allt förnuft?

Vem äger lösenorden,

flöjtvisans dolda text?

Vem spelar på jorden

för djur och växt?









Vem är den gode herden

som för sin flock i vall

och som med gräs förser den

och toner av kristall?

Vem går på betesängar

i sommardagens kvalm

och sover bland drängar

på jordisk halm?







Bland tjänstefolket vandrar han förklädd.

Längst ner vid bordet är hans sked och skål.

Bland kreatur i ladan är hans bädd.

Han äger intet jordiskt föremål.

I herdekappa går en gud förklädd.


Kring höstlig vaktelds bränder

församlar han frysande får

och sköter med kloka händer

de djur som har sår.





Hans sanna hem är sagan,

hans själ är lyra och dikt.

Dock gör han utan klagan

sin jordiska plikt.



Han spelar för djuren,

som följa hans takt,

för solen, för skuren

i nyplöjd trakt,

där döden förlorar sin makt.

Vad faller över träden

för silverglans,

vid pipans bröllopskväden

och djurens dans?




Vad är det för ett rike

han kommer från,

han som ej är vår like,

men blott ett lån?


Erinrar han sig, fången

vid äng och vik,

en värld som är förgången,

en glömd musik?


Erinrar han sig lyra

och jungfrukör,

ett liv av helig yra,

som aldrig dör?


Än vandrar gudar över denna jord.

En av dem sitter kanske vid ditt bord.


Tro ej att någonsin en gud kan dö.

Han går förbi dig, men din blick är slö.


Han bär ej lyra eller purpurskrud.

Blott av hans verkan känner man en gud.



Den regeln har ej blivit överträdd:

är Gud på jorden, vandrar han förklädd.


Tror du att fåren skulle

beta i morgonglans

på gräsklädd jordisk kulle,

om inte gudar fanns?




Tror du, att våren skulle

binda sin blomsterkrans

på alla dödas kulle,

om inte gudar fanns?



Bjuder ett mänskoöga

till stilla kärleksfest

oss, kyliga och tröga,

som folk är mest,


lägger som himmelsk läkning

för djupa själasår,

en vän, fri från beräkning,

sin hand i vår,


synes en ljusglans sprida

sig kring vår plågobädd -

då sitter vid vår sida

en gud förklädd.




Hjalmar Gullberg



ord som betyder och har betytt mycket för mig och som jag tar fram och lyssnar på när dagen känns tung och grå...jag tror att du finns därute i dag som behövde höra att det finns en förklädd gud som hjälper dig....


Kommentarer
Postat av: Anita

Vad vackert ! Jag tror aldrig jag hört hela den texten förr

2008-07-26 @ 17:11:23
Postat av: annebelle

Förklädd Gud, underbar är den, kan läsa den om och om igen.

Det är snart två år sen min pappa dog också...konstigt är det, livet! Ibland känns han så närvarande trots att han är borta.

2008-07-26 @ 17:23:15
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Borthy

Den är så vacker. Och dina bilder till är så vakra.

Förklädd Gud tar mig tillbaka till tiden då jag sjöng i sta Ragnhilds kyrkokör i S-tälje. Vi sjöng bland annat den. Nu var det länge sedan jag hörde den men nästan alla ord minns man. Hur har du det i sommaren? Kram

2008-07-26 @ 19:09:42
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Anna

M mmm vackert... fina bilder med ord som passar till.. du kan du.

2008-07-26 @ 20:07:35
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Mia

Åh Britten, den har jag aldrig hört/läst förut..så fint...

2008-07-26 @ 22:18:44
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

En så underbart fin dikt, och underbara bilder.

Jag tycker orden: "förklädd Gud" låter så mysigt.

Själv tror jag också att det finns något högre än oss, och som är alltings ursprung.

Sedan vad det är får jag nog veta en dag och jag inser och har kommit till ro med att man kan inte förstå allting.

Och den vackra natur och liv som finns omkring oss gör att jag blir riktigt varm i hjärtat.

Önskar dig en fin fortsatt kväll och dag imorgon.

Kram



2008-07-26 @ 22:38:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: b.t

Underbara ord som rör vid mycket..

2008-07-26 @ 23:08:01
Postat av: Ewacarin

Underbara vackra bilder! Njut av den här härliga söndagen, som är så full av sommar och värme. Snart är den ett minne blott!

Kram

2008-07-27 @ 11:29:16
Postat av: Margaretha

Mycket vacker dikt......

Och trösterikt att det finns en förklädd gud.....

Varma kramar till dig

Margaretha

2008-07-27 @ 13:26:12
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Tina

Ja jag tröttnar aldrig på att läsa dina rader och dina vackra bilder därtill.

Det är som balsam på sår.



Stor kram till dig du fina

2008-07-27 @ 14:26:35
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Åh så fint!



Bilderna är också mkt fina!

Ja vi fick det toppen härligt på Ulvön! Nu är man solbränd och fin! =)

/Kram Sus

2008-07-27 @ 18:19:12
URL: http://sus68.blogg.se/
Postat av: Socrate

Du är en mästare på att hitta fina ord som ofta råkar komma i helt rätt tid för mej! Hade faktiskt inte hört eller läst den på mycket länge så det var härlig läsning.

Förklädd Gud är ett mästerverk och med så många vackra metaforer och bilder att den är lätt att ta till sig. Undrar om NÅN endaste människa kan tveka på en högre makts existens efter att ha läst den.

HA DE GOTT önskar vännen Socrate

2008-07-29 @ 10:36:58
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vill väldigt gärna vara feg och förblir anonym men vill från djupet av mitt hjärta säga Tack ! för dom orden.

2008-07-29 @ 16:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0