Miljön



I dag har vi tagit in en ny miljöbil i firman.
'
Avrustat en dieselbil och straipat en ny Etanolbil

Det känns bra...även om etanol bilar inte är det mest ultimata för miljön så är det i dagsläget ett bättre alternativ än diesel och bensin.

Vi måste alla dra vårt strå till stacken för en bättre miljö för våra efterkommande. 


Under tiden som jag väntade på maken i garaget i Sundbyberg tog " jyckobert" och jag en promenad runt Lötsjön.

Det är alltid trevligt med promenader där...och det tycker Moffi också som gärna retar pippisarna liiiiite ( betänk att bilderna är tagna  ca 4 km från Hötorget )



Till min glädje upptäckte jag att mina favoriter konvaljerna blommar snart...




Hemma i norr så blommade alltid liljekonvaljerna till midsommar och kvällen innan midsommarafton åkte vi alltid till "kallkällsforsen " och plockade....

När jag gifte mig hade jag liljekonvaljer i min bukett och dom plockades av vällingby polisen ...så snällt




Nu stundar en ny helg...Pingsten...helgen då vi ska ryckas hän och andens eld från himmeln ska komma...

I unga år var det en stor helg som jag minns det...Nu känns det mest som en helg vilken som helst.

Maken åker upp till gården . I stället kommer min systerdotter Sofie hit...Hon har svarta bältet i att shoppa så jag gissar att det blir mycket " gå på stan "..så kan moster få hjälp också med att hitta klänning till kommande fester...det stundar en och annan 50 ´årsfest framöver.

Det ska bli riktigt  varmt i helgen så vi ska nog packa korgen och dra ut på Djurgården . prova ett nytt franskt bistro, och

Kanske en sväng ner på stan i nattlivet också... kanske...om gammel moster orkar...







Lite ledsamt är det att jag inte kan åka med upp nu...hade gärna tittat till mamsen, men jag vet ju att B gör det...hon ska få lite nytt till sitt hem och lite ljudböcker tänkte jag hon skulle få testa..

Nu får han i lugn och ro göra en hel del saker på gården..kanske kommer det upp skivor i matrummet så vi kan tapetsera sen kanske kanske blir taket klart och kanske min bil blir besiktad...

Alla maskiner ska gås igenom inför säsongen och det finns tusen saker att göra...som tur är är min make ingen man som stressar utan tar det lilla lugna med det han gör.

Kommentarer
Postat av: soffie

ja allt det lilla vi gör för miljön är bra men räcker det tro??

Å en liljekonvalj,ååå det är de vackraste blommorna!

Ha det bra

2008-05-07 @ 23:31:00
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lillemor

hej gumman. jo men att systerdotter kommer är ju toppen det med. tur att han kan åka i alla fall.. skulle du ut och svira med din stackars kropp?? nej. shoppa måste väl räcka, ajajaj annars?

liljekonvaljen kommer upp här snart nu. så det säger en del om när sommaren kommer upp till norrland hihi.

hoppas du har det bra annars? kram

2008-05-08 @ 07:28:11
Postat av: helga

Jag älskar också liljekonvalj - bara namnet är underbart! Det där med brudbuketten och polisen skulle jag gärna vilja veta mer om.



Vad ni har mycket för er inför helgen... jag ska jobba. Kul att din systerdotter kommer!!!

2008-05-08 @ 08:12:39
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Socrate

Kommentar från Socrate:

Tack snälla Britten för dina vänliga ord. Kände mig nästan lite tveksam när jag publicerat, för det kändes nästan lite väl egotrippat.

Pappa hade godkänt först så...

Bilden ligger mig mycket varmt om hjärtat - om det nu skulle undgått dej - men jag har ju fått en liknande uppfattning om dig och de dina i din hembygd, och man ska hålla sitt ursprung högt.



Angående det där med liljekonvaljerna verkar det mycket lovande för just mej. varför då? Jo, när frugan fyller år framöver är det en tradition att hon "ingetr annat behöver än liljekonvaljer" så de är ett "måste" . Vissa år har det varit knepigt.



Slutligen en liten notering: begreppet "svart bälte i shoping" är ju klockrent! Kan man gissa att det delas ut främst till quinnor eller???

Ha en toppenfin vårdag!

vännen Socrate

2008-05-08 @ 09:01:45
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Inger

Härligt och trygg med en miljöbil.

Du gick samma väg som mig runt "Lötsjön" igår det är härligt att ha den precis intill oss. Man kan inte tro att det är så nära stan,,

Hm ja snart kommer de konvaljerna..Mysigt när Sofie kommer när B. åker upp till mamsen. Då blir hon glad. Förstår din frustration över att inte åka med.

Hoppas ni hittar något till 50-årsfesten.. du ska ju på flera hmm.. Jag tar något enkelt,, som vanligt,. Ha en myshelg med Sofie.

Jag kan ej logga in hos mig.

Kramizar

2008-05-08 @ 09:42:52
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger

Vad fin den blev den nya miljöbilen..

Ja runt Lötsjön går jag ju varje dag till jobbet..

tog oxå foton i tisdags, det är så underbart fint nu med allt där omkring.

Förstår din frustration över att inte kunna åka med till mamma. Men mysigt att Sofie kommer ner till dig. Shopping, bra med smakråd. Jag får ångest när jag tänker på kläder till 50-årsfest. Det får bli någt enkelt som vanligt för mig,..



detta är tredjet inlägget, kanske att det kommer fram. Hos mig går det ej att logga in.

Ha en myshelg med sofie

Kramizar

2008-05-08 @ 09:46:51
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Visst stundar Pingsten.. knackar på lite tidigare nu.. Liljenkonvaljer oxså tidigare.. allting tidigare.. kos vad det går undan med den billiga leverkorven:-)

Synd inte du kan följa med upp.. det måste kännas.

Nåväl ta hand om syster och gör din helg till en underbar njutning i dina trakter.

Kramar från Skounegrebban;-)

2008-05-08 @ 09:52:50
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Millapilla

Hej Britten! Kanon med en miljöbil! Och härligt att din systerdotter kommer till dig! Liljekonvaljer är vackra...men tyvärr så är doften för stark för mig..får huvudvärk...likaså med hyacinter!Ha en bra dag i det strålande vädret! Kram

2008-05-08 @ 11:07:34
Postat av: Tina

Jag förstår verkligen din frustration, att inte kunna åka upp nu måste känas i lilla hjärtat på Britten. Tur att Sofie kommer till undsättning.

Hoppas ni två får en underbar Pingsthelg. / kram

2008-05-08 @ 13:36:47
Postat av: Marie

Men vad ni jobbar på...utökar ni firman eller ?

Härligt att liljekonvaljerna är på gång, måste ut och titta med ungarna.



Ja jag förstår verkligen att det sliter i ditt hjärta att du inte kan följa med upp, men du har ett eget liv att leva och måste tänka på dig också, kom ihåg att du är inte heller stark.



Kram till dig du omtänksamma människa

2008-05-08 @ 16:44:45
Postat av: Helen

Skönt när man kan hjälpa till ngt för miljön.

Så roligt att din systerdotter kommer till dig, min dotter heter oxå Sofie :) Förstår att det blir mkt in till stan när du har henne hos dig, klart ni hittar ngt snyggt till dig, alltid bra o ha smakråd från den lite yngre generationen hehe. Tråkigt att du inte kan följa med upp men du få njuta av din ss i stället o det verkar ju bli roligt. LIljekonvaljerna är så skira o fina sen har de ju en kunglig doft oxå :)

Verkligen tråkigt att din kropp strejkar med så mkt värk men jag förstår dig min kropp är inte så glad den heller, tur att jag har mina mediciner annars hade jag inte fixat det. Tror jag är beroende ;) Men det är tyvärr sant, jag är det, funkar inte utan dem.

Men ha de nu så mysigt denna fina dag. KramKram.

2008-05-08 @ 16:46:55
Postat av: annebelle

Det är så vackert vid Lötsjön och visst är det otroligt hur nära naturen finns i Stockholm.

Förgätmigej är underbara och den kaukasiska har så vackra blad också. I dag är det underbart, tyvärr har jag mest suttit inne men nu ska jag UT! Ha det gott, hoppas ni får en härlig helg.

2008-05-08 @ 18:08:41
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Så mysiga foton på fåglarna, och kan tänka mig Moffi tyckte det var spännande och ville retas ;-)



Och ja, Liljekonvaljer är så söta blommor, och får mig att minnas skolavslutningar,

och mamma älskade dessa blommor också som påminde henne om hennes barndom.

Kommer ihåg att det fanns en Liljekonvalj-parfym också.

Undrar om det fortfarande finns.



Ja, tänk att det är Pingst redan. Tycker nog tiden går alldeles för fort.

Men har hört att det ska bli riktigt fint väder då också, t.om liknande högsommarvärme.



Önskar dig en fin fortsatt dag.

Kram



2008-05-08 @ 18:11:52
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Eva

Men oj vilka konstiga fåglar, är det ankor eller???

2008-05-08 @ 18:15:32
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: Vanadesse ~ Designing Everyday Life

trevliga bilder!

2008-05-08 @ 18:29:41
Postat av: Anna

Ja nu är den härliga våren här... nu gäller det att njuta.Fina bilder... kram på dig

2008-05-08 @ 19:19:51
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Mia

Britten vet du vad? Idag tog jag kort på liljekonvaljer här vid husväggen, det dröjer visserligen ett tag innan dom blommar men i Söderhamn har dom inte kommit upp än!

Tack för dina uppmuntrande ord, det värmer. Men jag är helt slut nu efter alla känslor och spänningar L

2008-05-08 @ 20:46:41
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Du vet väl att citronmeliss coh mynta har en fantastisk förmåga att "ta övet" trädgården om du inte är försiktig.....trivs dom så TRIVS DOM.....

2008-05-08 @ 20:51:12
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Du vet väl at Citronmeliss och Mynta har en fantastisk förmåga att ta över trädgården om man inte är försiktig......

Kram

Margaretha

2008-05-08 @ 20:53:39
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Carina

Vi håller också på att diskutera miljöbil inför näsra byte men har ännu inte kommit fram till något beslut vilket lär dröja när det gäller oss!



Själv kommer jag från Gävle som ju också tillhör Norrland (jo jag vet att de från "ännu mer Norrland" inte anser det) men där hör man ansolut inte detta tjatande som förekommer här nere!

Lustigt att du bloggat om samma vilket ju måste betyda att det inte ärnågot som jag inbillr mig!

Ha de gott :-)

2008-05-08 @ 21:01:47
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Fia

Hoppas att du får en mysig pingsthelg med shopping och partytime.

Det känns så bra att det kommer allt fler miljöbilar. Vi måste ju göra vad vi kan för att rädda jorden.

2008-05-08 @ 21:32:16
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: nilla

HEJSAN..japp nu e det hockey,,,lång arbetsdag idag trött som bara den..imorgon har jag träning med hästen..vecka 23 åker jag o gubben upp till jämtland och jag längtar,,,,då ska jag krama pappa..må så gott min vän...

2008-05-08 @ 21:49:57
Postat av: Sofie

Det är mycket dofter nu först hägg och sedan syren där efter Liljekonvalj eller var konvljen före syrenen?

Ha det så bra!

Sofie

2008-05-08 @ 21:57:19
URL: http://baristamorsan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vist är det underbart att få vistas ute i naturen när det prunkar av grönska...liten vovve njuter säkert lika mycket som matte....kramiz

2008-05-08 @ 22:03:56
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Erik

Trevligt. Fint skrivet och trivsamma bilder.

Jaha, liljekonvaljer först till Midsommar där uppe i norr. Noterat!

Men visst är de tidiga i år. Det är ju skolavslutningsblomma i Sthlm-trakten!

Ha en trevlig shoppingrunda, men missa inte alla crazy ekipage i Quarnevalen. Det går väl att kombinera?

(nej, jag får inte betalt. Men jag diggar att denna tradition fortsätter.)

2008-05-08 @ 23:56:53
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: maria

Jag ska gratulera till utnämningen som årets mijöföretag inom resenäringen!!

På NWT:s ressida stod det om ert företag och att ni byter ut era dieselbilar mot etandrift!!!

T.o.m i Värmland uppmärksammas ni!!!

Hejja på Taxi Stockholm!!!



Trevlig pingst till er alla!!!

Hälsa Sofie också...hon verkar vara en bra tjej...hihi..shoppa är en konstart som vi ska vårda ömt...fniss.





2008-05-09 @ 05:34:35
Postat av: Nilla

Goo morgon på dej....

Solen skiner och jag hoppas att din dag blir bra

2008-05-09 @ 07:24:39
Postat av: Paula

Hej! Nu har jag läst ikapp, det blir bara sporadiskt vid datorn medan våren tränger på utanför dörrarna!

Vi bodde i Ör i Sumpan innan vi flyttade ut på landet. Jag stortrivdes där, med balkong över golfängarna och Lötsjön strax intill! Nu bor bonussonen med fästmö där så vi hälsar på där någon gång då o då.

Jag blir riktigt nostalgisk när jag läser om picknick på Djurgården, oj va många gånger man var där med arbetsgänget, spelade brännboll o åt gott!

Ha en riktigt fin pingsthelg i grönskan/Kramen

2008-05-09 @ 10:41:49
URL: http://paulaz.se
Postat av: Inger

Tittar bara in för att önska dig och Sofie en trevlig helg, hoppas B. får det bra upp inorr.

Vi åker till stugan nu..

Kramizar

2008-05-09 @ 11:18:13
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Ing-Marie

Jag har också en man som inte går att stressa. Hela helgen kan gå utan att det blir något gjort. Just nu sover han som en stock och snarkar som en björn. Ingen ide att väcka honom, då blir han sur och grinig. Jag går nog ner och ser fyra avsnitt av "Hem till gården" de e grejer det vill jag lova. Lyssnar just till Magnus Uggla och "Jag dansar adrig nykter", kanske de.

2008-05-09 @ 21:28:56
Postat av: Gudrun

Vad skönt att du har Björn som inte stressar, han passar bra in i Holmträsk miljön då. Tänker på pappa och Jonas, det stressade ju inte heller så ofta.....Har du läst långsamhetens lov? innehållet i den bokenden borde vi alla ta till oss.

I morgon ska vi åka ner till Liga, hon fyller år, dock endast 33...

2008-05-09 @ 22:57:24
Postat av: Anonym

Vad skönt att du har Björn som inte stressar, han passar bra in i Holmträsk miljön då. Tänker på pappa och Jonas, det stressade ju inte heller så ofta.....Har du läst långsamhetens lov? innehållet i den boken det borde vi alla ta till oss.

I morgon ska vi åka ner till Liga, hon fyller år, dock endast 33...

2008-05-09 @ 22:58:39
Postat av: Maria

Jag älskar liljekonvaljer. Så ljuvliga.

Hoppas ni inte shoppar er fördärvad nu du & din syster dotter.

Njut av er helg nu.

Kram

2008-05-09 @ 23:11:38
URL: http://lofgrens.blogg.se/
Postat av: maria

Trevlig Pingsthelg Britt!!!

2008-05-10 @ 08:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0