Det heliga landet

I två omgångar har jag varit i Israel. Både i början på 80 talet



Den första gången jag och min kusin var där så var det i samband med jul, och då var ju som jag minns det naturligtvis Betlehem som var den stora upplevelsen...



Födelsekyrkan  ett komplex av kyrkor och kloster. Porten är mycket låg, bara 120 cm. Eftersom alla besökare måste böja sig djupt för att komma in, kallas den för ödmjukhetens dörr.

Det var en märklig och mäktig känsla vill jag minnas..att stå vid den plats där man påstår att det lilla gossebarnet föddes,

Vi bodde i Eilat och hade två underbara veckor vid Aqabaviken och röda havet. Det var varmt och skönt, men jag minns att Israelerna tyckte att vi var konstiga som åkte upp till Jerusalem, för det var ju " vinter " och som dom tyckte kallt.



Vi bodde på Melody club hotel och längt upp på hotelet fanns det en underbar pianobar med en hänförande utsikt över aqabaviken ända bort till Jordanien



Jag minns att i Eilat smakade jag för första gången Humus och Falafel....vi blev hembjudna till en familj som bjöd på underbart god mat.

För övrigt åt vi väldigt gott där nere, minns en jättegod file stroganoff på en resturang som hette Napoli och en annan restaurang" Golden fisch" hade en stjärna i Michelin guiden, och den allra godaste rödahavs fisk..och det goda ölet hette Maccabee om jag minns rätt...



Andra gången vi åkte till Israel (det var min kusin och gode vän som så ofta då reste tillsammans) då var det påsk och stor högtid i Jerusalem och otroligt mycket folk...

När vi klev av bussen uppe på Oljeberget så kom där en man som ville sälja knark till oss och jag minns hur  konstigt det kändes.


Att stå uppe på oljeberget och blicka ut över den heliga staden var också det en mäktig känsla




 precis som att gå Via dolorosa ner till Getsemane...



Den Heliga Gravens kyrka/Uppståndelsekyrkan har genom sekler varit den käraste platsen i Jerusalem för kristna pilgrimer och besökare. Kyrkan är uppförd över de platser som är förknippade med kärnan i kristen tro. I Väst har man använt namnet Gravkyrkan, medan man i öst talar om Uppståndelsekyrkan




At se alla som med hela sin kropp bad vid klagomuren, och alla lappar som stuckits in i muren där för att duvorna skulle hämta dom små lapparna där man skrivit ner sina böner och önskningar






att vid Dyngporten och Jaffaporten smaka det jättegoda brödet som man sålde, att vandra i dom gamla basarerena, försöka pruta och dricka deras söta te...

och sen komma till Telaviv kändes som en otrolig kontrast till allt det andra.



Israel är ett så mytomspunnet land fyllt av så mycket historia så det var svårt att smälta alla intryck och naturligtvis så förknippade man dom olika städerna och platserna med de berättelser som man hört i söndagsskolan och hemma vid bibelboken..
 
I Jeriko spanade jag efter Sackeus i mullbärsfikonträden



och nere vid genesarets sjö så undrade man om det skulle komma någon gående på vattnet.



 Vi åkte ner till  döda havet ,  flöt som små korkar , och smorde in oss med döda havets hälsobringande lera



jaffaapelsinerna smakade gudomligt



precis som de meloner vi blev bjudna på ,när vi blev sittande på västbanken på väg till Jerusalem när vägen svämmat över och vi fick vänta tills det dragit tillbaka.

Jag minns en resa ute på röda havet med en Fransyska som befällhavare på båten, jag kommer inte ihåg allt hon berättade, men minns att hon var en fängslande kvinna som hade så mycket att berätta,  och den dagen ute på röda havet i hennes segelbåt minns nog vi alla tre som en mycket fin och givande dag.



Det har ju alltid varit oroliga trakter och i början så tyckte vi det var lite läskigt att det gick vakter med kpister nere vid stranden och utanför affärerna , men vi vande oss med det också...




Jag minns resorna till Israel och Eilat med glädje, och skulle önskat att man kunnat göra om dom.....,

Jag ber om ursäkt för bilderna som inte är den bästa kvalitet men det är många år sedan och kameran var inte den bästa....

MEN ! tiden räcker inte till för att besöka samma resmål hur många gånger som helst....vi planerar våra kommande resor just nu....


Om det blir som jag hoppas så blir det 2 F..


En vinterresa till    FLORIDA




En vårresa till  FLORENS.........HURRA !


Kommentarer
Postat av: brak

Florida, vad härligt. Jag kan tipsa om New Orelans. Bourbon Street vilken härlig turistfälla. Jag och James Bond har gått där!!!!!!!!!!!!!

2008-10-01 @ 19:38:50
URL: http://brak.blogg.se/
Postat av: lLenal

Men halleluja syster, är så tacksam att du ger ett smakprov på vad komma skall om knappt tre veckor. Äntligen ska jag få vandra på den heliga marken som jag längtat efter. Lovar att du ska få se bilder sen. GOD BLESS YOU!

Kram lena.

2008-10-01 @ 20:06:03
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Kan tänka mig du hade fina och intressanta resor till Israel.

Och det finns ju också så mycket historia där

och säkert också att man känner av den väldigt mycket när man är på dessa platser.



Då var det säkert också mycket tryggare att åka dit än nu,

även om det även då gick omkring beväpnade vakter då det alltid har varit mer eller mindre oroligt där,



Underbart vackra foton du visar från resorna och kan tänka mig att det var en upplevelse att vara där.

Vad kul det måste också ha varit att "flutit omking" på Döda Havet ;-)

Tänk att det är så salt så man flyter, kul...



Så intressant det du delar med dig av dina resor.

Stor Kram

2008-10-01 @ 21:40:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ulla

Vad härligt att resa så mycket som ni verkar göra! Hummus och falafel...mums så gott!

2008-10-01 @ 22:01:14
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Kusin Christer

O vad roligt att bli påmind om de två resor vi gjorde tillsammans till Israel och Eilat! Minns hur härligt det var. Jag skulle gärna resa tillbaka till Israel, och då främst alla de historiska platserna, gamla staden i Jerusalem, tänk, där kändes det som att tiden stått stilla alltsedan Jesu tid och längre än så till och med. Vi måste träffas framöver, och då vill jag gärna se lite mer av de gamla fotona från våra resor!





2008-10-01 @ 22:26:29
Postat av: Inger

Men vad du har upplevt, och tänk vad du kommer ihåg mycket, skrev kanske dagbok,,jättefina bilder,,

och du bilden när du var ung,,vad lik Cilla..

Jaha blir det Florida nästa gång..

Jag säger som Inger Maryissa, det var nog lugnare på den tiden än idag..

Härligt att drömma sig tillbaka och berätta om sina resor,, du har ju lite att berätta.. alltid kul att höra..

Ha det så gott

kramkram

2008-10-01 @ 22:36:00
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Så mycket vackert du upplevt genom dina resor Britt. Du kan vara lycko du som får uppleva så mycket.. inte alla givet. Men det vet jag ju att du är oxså:-)

Florida och Florens.. det du är säkert hur fint som helst.

Kul att se dig som ung.. vindrufs i håret:-)

Ha de gott kram från Skåne.

2008-10-02 @ 01:46:16
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Helga

Vad roligt att få följa dig på färden... När jag var ungefär 17 var vi i Eilat och vi badade också i döda havet minns jag. Mina föräldrar åkte till Jerusalem, men syrran och jag ville inte följa med (Vilka nöt vi var då).



Dina två F låter underbart!

2008-10-02 @ 08:22:06
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Amoroso

Underbart med sådana resemål som verkligen ger en något. Vi har inte gjort några större resor egentligen men Egypten och Kairo är något som verkligen påverkat oss starkt. Låter alldeles underbart med era inplanerade resor.. har alltid velat åka till Florens... Stor kram till dig!

2008-10-02 @ 09:10:51
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Lillasyster

Vilka härliga planer ni har!! Måste nog snart skaffa mig lite såna också. Skrattar när jag läser Ingers kommentar, men jag tror hon har rätt hihi

2008-10-02 @ 10:07:26
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Nilla

Hej

Vad synd det hade vart jättekul om du dykt upp men nästa gång kanske..ha de bra kram

2008-10-02 @ 10:54:32
URL: http://fnilla.blogg.se/
Postat av: JOSEFIN

oj va snygg blogg du har!! :)



Kika gärna in min klänning som jag säljer, kika på kategorin josselee säljer

kram (:

2008-10-02 @ 11:20:35
URL: http://josselee.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Så fantastiskt mycket att uppleva i detta landet....Tack för stt du delar med dig.....

Kram

Margaretha

2008-10-02 @ 12:09:31
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Lissen

Oh vilka härlig minnen. Något att plocka fram då och då och njuta av! Som grädden på moset, 2 nya resor inplanerade. Då gör det inget att det regnar,L!

2008-10-02 @ 14:55:09
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: soffie

jag har varit på väg till Israel två gånger i mitt liv,båda gångerna vart det oroligt å resorna ställdes in.

men så vackra bilder du visar har alltid älskat relogonens alla mysterier och jag hoppas någon gång kunna få se de platser som bibeln bärettar om.

Är det födelsekyrkan som sägs vara den lada Jesus föddes i?

å du dina kommande resor låter ju inte alls tokiga.

Har bara varit på Sicilien i Italien å jag fyller 40 nästa år å funderar på att fira i Toscana trakten.

mmm Florida dit vill jag med.

Må så gott å jag läste att du ska till Karlstad ska du va här hela helgen?

kramisar

2008-10-02 @ 14:59:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Alina

Fina bilder!

2008-10-02 @ 15:01:36
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh...Britten...jag har varit i Israel o på alla dessa platser...den finaste resan jag gjort...det var mer än underbart att se dina bilder här...jag blir helt varm inombords...Betlehem..Oljeberget...åh...allt...allt så underbart härligt...jag kände en viss magisk känsla där i Jerusalem..kände du det med? Som hela vår historia finns i den staden..som om man blir lite högtidlig där...som om man aldirg glömmer den...du...tack för det här inlägget..

2008-10-02 @ 16:49:49
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: bjorne

Det är inte så lätt det där med färgen och ordet,men

den finaste av alla bloggar jag varit in på, knåpar du

ihop bara sådär,det är inte nog med foton som är grymma, du lyckas med dina ord få fram hela känslan,

det är en gåva som få har begåvats med,skriv en bok,

lovar att köpa den,kramis.

2008-10-02 @ 18:56:33
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Mia

Tror aldrig att jag kommer dit, men nog skulle jag vilja...L

2008-10-02 @ 19:01:58
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Pelle

Va roligt det måste vara att se tillbaka på så många härliga resor, och du delar ju med dig så bra så det känns som man varit med...bra Britten !

2008-10-02 @ 19:23:34
Postat av: Carina

Även jag var till det heliga lander i början på 80-talet....18 år var jag och min vännina, min mor höll på att svímma innan vi var hemma.

Känner igen mycket av det du berättar..Oljeberget var en otäck plats...småpojkar som nästan taffsa på en och leta pengar :/

2008-10-02 @ 21:07:45
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag visste inte att du varit i Israel..

Vad gillade du bäst Israel / Egypten ?

2008-10-02 @ 21:46:54
Postat av: Åsa

Tack för en trevlig rese "gajdning" (som vi säger i Skåne)Har också börjat fundera på nästa resa. Var inne och tittade lie på Spanien men fy tusan vad dyrt det är. 30-35 tusen för oss fyra en vecka nästa sommar. sen tillkommer 15 tusen för mat och nöje. Massor av pengar! Funderar lite på London. Scandorama är bra för då får man massor av info, och det behövs i en storstad. Mannen fyller 50 till våren och han vill fira med stort kalas därav en mindre semester.

Ha gott

2008-10-02 @ 23:12:56
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: vivan

tack för en underbar tripp ...och lyckliga du som får resa till Florida...och sen Florens..

Det var vackra bilder även om de var några år sen de togs...kramiz:)

2008-10-02 @ 23:36:17
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vilken fin resa Du tog oss bloggläsare med på! En får tacke! Jag har aldrig varit i Israel men kan föreställa mig att det är en mäktig upplevelsse att komma till så mytomstpunna platser.

2008-10-03 @ 06:01:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Junitjej [Bloggarnas stegrace]

Kul att du delar med dig av dina resor!

2008-10-03 @ 06:37:22
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Erik

Wow, vilket inlägg, det var bra långt (men inte tråkigt). Både informativt och personligt. :-) Tycker du fixat det bra med bilderna, är de avfotograferade eller skannade? Själv har jag mycket gamla diabilder. Ska kolla om det går att få över en del som digitala bilder (utan att det behöver bli allt för dyrt).

Israel vore nog intressant, onekligen tungt med alla religiösa och historiska referenser, men det får nog vänta ett tag. Så många platser att se, så mycket att uppleva, för mig personligen drar det mer åt Asien. Synd bara att resan dit är lång... Gillar din mix av fakta och egna upplevelser och bilderna. Du är verkligen en god berättare (ja, i alla fall i text...)! Florens har jag sett/besökt ett par gånger. Inte dumt alls, "Firence" har ju så många läckra (men dyra) affärer (men man kan ju i alla fall titta och inspireras). Florida, hmm, ja varför inte? Du har kanske varit där förut..? Dög det åt Hemmingway, så kanske man klarar en resa ner till Key West, längst ner i pärlbandet av de små öarna. Fisket ska ju vara bra, kanske går det bättre för er än "Den gamle och havet". Kan man ta en uppstoppad svärdfisk som handbagage eller anses det som ett vapen?

Hoppas du får det riktigt skönt på dina två resor när det väl bär av ;-)

2008-10-06 @ 18:26:03
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0