"Friggebilen"

image193

image194
image195



"En Saab med tvålågigt gasolkök. dubbelsäng och plats för en båtmotor i handskfacket"


Sveriges första husbil ?
Ja antagligen.

Denna husbil ägdes utav min farfars syster Svea och hennes man.

Husbilen en utav 3 st  prototyper som tillverkades. Alla 3 byggdes på Saab delar och ett eget chassi i form av balkar med utliggare till en bredd av 2 meter. Drivaxlarna förlängdes och en tvåtaktsmotor tog inte mycket plats.
Resten var en trästomme klädd  med aluminium och invändigt träskivor. Rattstången vinklades om och växelspaken ersattes av en golvspak, snett bakom föraren.

Den första bilen är borta. Den andra blev torgvagn, men bil nr 3 som alltså var min farfars systers lever vidare.

Jag minns hur märkligt det kändes när dom kom och hälsade på inrullandes på gården med ...Vad ?.Bil Buss hus ?,....

I orginal såg bilen ut precis som på det första kortet taget hemma på våran gård.

I dag är bilen ommålad till grönt.


Kommentarer
Postat av: IngerEmKsson

Vilka häftiga husbilar. Tänk att det fanns så tidigt. Det hade jag ingen aning om. De är nog antikvärde på dessa idag. Kul. Tänk att de sparat dessa så länge. Det skulle väl aldig ha hänt här ner i Sthlm. Där är det mera slit och släng.

2007-08-14 @ 22:38:06
Postat av: cilla

Tänk o kunna få tillbaka den i familjen ingelsson.....

2007-08-15 @ 08:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0