En ängel i mitt rum





Farfar hade en gång på 30 talet borgat för handelsmannen i grannbyn. Affären gick i konkurs och Farfar fick ta hand om resterna plus naturligtvis skulden.

Det lager som fanns av torrvaror som gryner, sockertoppar, kaffe, mjöl och dyl försökte han sig på att sälja för att försöka få tillbaka en del av skulden.

Så i det rum i " storstuga" som vi inrett som sovrum har alltså en gång i tiden varit en liten affär. Det var en kämpig tid rent ekonomiskt för Farfar. En gång när det kändes som svårast så sägs det att en ängel visade sig där i affären för farfar för att uppmuntra honom och låta honom förstå att det skulle komma ljusare tider.

Farfar var snäll. Alldelens för snäll enligt många. Det var inte bara den gången som han åkte på att betala en borgen utan det fick han göra igen några år senare.


Det känns i alla fall " betryggande" att veta att det varit änglar på besök i det rum där vi sover. Inte vilken ängel som helst utan farfars skyddsängel...

image81


3 kg bitsocker    1, 10
1,5 kg rökt fläsk  1 kr
1 kg Mjöl               1 kr

Kommentarer
Postat av: cilla

VA du vet! jag blir så förvånad över mycket. Hur kommer det sig att du har sånt minne och kommer ihåg och vet så mycket. Tacksam är jag ialla fall över att du delar med dig. ses i morrn

2007-06-28 @ 22:16:59
Postat av: Thailand-Scherloff

Jag blir också förvånad över allt som du får reda på om vårt förflutna. Inte visste jag att det varit en tillfällig affär i storstugan! Vad fint att en ängel visade sig för farfar, det var han värd. Jag tror att han är omgiven av änglar just nu, änglar som gläds över att de fått honom till sig. Han var i sanning en mycket, mycket fin och god människa som, när man tänker på honom, känner en stor stor respekt, vördnad och beundran för. Vi kommer att minnas honom så länge vi lever, och därefter förhoppningsvis återse honom en dag...

2007-06-30 @ 16:43:09
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0