En kväll i Juni

image58

Ja det var en kväll i Juni , just när sommarn var som bäst. Lilla Sigbritt var med Farfar som hon gilla allra bäst.Hennes hår var blekt av solen, hennes mun av smultron röd. Hon var vacker, han var stolt. Rak i ryggen som en fura...

Min farfar var min allra bästa vän när jag var en liten flicka. Han var min lekkamrat. min tröstare och min trygghet.
Jag minns hur stolt jag var när jag fick följa med på olika uppdrag, och farfar hade många uppdrag.
Han var engagerad i det mesta som handlade om byn. Han var flottningsledare på den tiden man hade flottning på byn. Han var en stor fiskare och ingen kunde som han ro drag, och ingen kom hem med så stora sikar och gäddor som han.


Han var en fena på att plocka bär. Han hade krafter utöver det vanliga och gick över berg och stockar och stenar på sin jakt efter blåbär, lingon och hjortron. Han plockade inte bara bär för husbehov utan han sålde också bär för att dryga ut hushållskassan, och så farmor skulle få pengar till nåt nytt tyg så mamma kunde sy henne en ny klänning.
Varje kväll när han varit ute i bärskogen så kom han hem med "konten" på ryggen full med bär. När vi blev lite äldre fick jag och min bror följa med farfar och plocka så vi också kunde tjäna en extra slant. När farfar fyllt sina kärl så brukade han hjälpa mig att fylla mina små hinkar.


Vi hade även grisar hemma på gården. Jag minns hur roligt det var att få vara med farfar och göra grismat!! Han brukade andvända sig av potatis som på något vis inte gick att andvända till hushållet. Han blandade dom i en stor järngryta som stod ute på gården. Så gjorde han eld under grytan, blandade i vatten och ett speciellt " grismjöl"  så rörde man det och kokade ihop det till en slags gröt som grisarna fick äta sen. Farfar brukade säga att " a Britt ä bra på kok grisgröt´n.


Eftersom Farmor och Farfar bodde på gården så var det ganska naturligt att vi höll ihop och gjorde allting tillsammans. Så det var  självklart när vi åkte iväg på våra söndagsutflykter att Farmor och Farfar var med. Jag förstår inte hur vi fick plats, med det gjorde vi. Pappa hade en Saab v4 då och i den fick vi plats. Mamma, pappa, farmor, farfar, jag och min bror. Plus picknick korg och camingstolar. Det var en ganska vanlig företeelse att vi åkte på söndagsutflykt. Då gjordes upp eld och man kokade kaffe på elden. vi grillade korv, och mamma eller farmor hade bakat en sockerkaka. Ibland när vädret tillät så badade jag och min bror, sen satt vi vid elden och farmor och farfar berättade spännande saker från "förr i tiden"


Han var en mycket mycket snäll människa som alla tyckte om, och jag hörde aldrig aldrig någon som inte pratade med respekt och värme om honom.
När vi började skolan så brukade han alltid komma med en liten slant i fickpeng, och alltid så hade han en karamell att bjuda på, (även om det ibland bara blev en sockerbit när han pratade om "göttbit").


Det är så skönt att ha sådana ljusa minnen att tänka på ibland när livet gör ont...jag  är mycket, mycket  tacksam för farmor och farfar

image59


Kommentarer
Postat av: cilla

glommer aldrig mina spel med farfar, fia m knuff bla

2007-06-12 @ 16:29:00
URL: http://cillirill.blogg.se
Postat av: Thailand-Scherloff

O, vad trevligt du skrivit om vår kära farfar. Pratade med Staffan häromdagen om din och min farfar. Tänk han jobbade hårt från morgon till kväll och aldrig hörde man honom klaga och inte var det slutjobbat för att han blev 67 (som jag tror pensionsåldern var då). Nej, då han fortsatte precis som förut. Själv klagar jag för att gå till mitt, för kroppen mycket lätta, arbete på försäkringsbolaget. Och sluta jobba, jag det vill jag göra på momangen om det vore ekonomiskt möjligt. Undrar om inte farfars generation i mångt och mycket var lyckligare än oss latmaskar som klagar och gnäller fast vi har det mycket lättare och mycket, mycket bättre ekonomiskt. Man borde känna eftertankens kranka rodnad...

2007-06-13 @ 17:34:36
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Sven-Erik säger: Jo, det där var i Norge...!
Kram

2007-06-13 @ 20:44:38
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0