"Se det var en riktig lysfest med Holmträsk unga i elden"






Året var 1972. Holmträsk alla "unga"och "äldre" damer hade under ett par års tid anordnat syjunta för att samla in pengar till väglyse i byn. Man träffades hos varandra fikade till en summa av en billig slant ? , handarbetade, skvallrade och sålde ibland lotter. Ofta kom karlarna förbi, betalade en slant och fick sig en kopp fika.

Vi ungdomar i byn kände att vi också ville bidra med något så vi började planera för en byfest, i byns gamla nerlagda skola. Undertecknad tog på sig ansvaret som regissör för detta, och så startade arbetet med att få ihop ett program. Vi komponerade ett lucia tåg, eftersom detta var i dec. Vi spelade upp en pjäs "Gubben och gumman som gjorde arbetsbyte", Vi sjöng solo sånger, kvartettsånger, (i en sal på lasarettet, violer till mor, och jag ska måla hela värden lilla mamma) vi bjöd på flöjt spel och alla sjöng sången " vi flytt int" som var så populär då. Filadelfiasångarna från Åsele med Hermansson i spetsen kom och sjöng ett par sånger och sedan dukades upp till auktion, och byns alterego "Mr Eriksson " agerade med skicklig hand auktionsklubban. Där auktionerades ut tunnbröd, sockor ,vantar, hemvävda mattor och dukar. Bullar kakor knäck pepparkakshus. Skålar gjorda av träknölar, ostar, hemliga paket och näversaker.

Fika serverades till en billig penning och lotteri och fiskdamm för de små. Gissa burkens innehåll!  och andra div. trevligheter. Allt för att dra in så mycket pengar som möjligt till byns vägkassa.

Dagen till ära kom även lokaltidningen på besök och gjorde ett reportage. Där skrev man bla om denna " Frans Leonard Blomdahl" som min bror pratade om. Han var verkligen en särling. Jag minns att det var lite pirrigt när man följde med pappa dit för att hälsa på. Han hade väggarna tapetserade med gamla tidningar och han pratade Ryska flytande, för han var en stor "ryssvän". Han hade långa mustascher som han tvinnande och som sagt var så gick han alltid klädd i svart med en stor slokhatt på, och slitna läderstövlar. Jag kom ihåg att i tidningsreportaget så skrev man just om honom, och inslaget avslutade just med de orden
 
" Frans Leonard vandrar hem till sig. Han vet med sig att han är både outslitlig och  tämligen oumbärlig för byn..."


(Det fanns flera sk särlingar i våran by, som man skulle kunna skriva om ! )

Det var i en annan tid känns det som men jag tänker ibland på den tiden. Jag tänker att jag kanske gått miste om mitt kall i livet.?  Jag minns att jag tyckte det var fantastiskt roligt att sätta i hop programmet för festen att regissera  planera och skriva . VI kanske har gått miste om en ny Ingmar Bergman i Sverige . Vad vet jag?

Ps: festen blev ju en succé med en fullsatt skola och rekordkassa. Efter den festen följde ett par fester till och så småningom kom väglyset till byn. Initiativtagare till Holmträsk väglyse var min käre nu bortgångne far...

image52


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Får man skriva "skitbra"? Jag gör det iallafall! En viktig dokumentation om er hembygd, där du också var inblandad, och som du berättar med ett levande och känslofyllt språk!
Jag ska läsa din berättelse för S-E när han kommer in!
Skitbra!!
Kram

2007-05-29 @ 19:41:34
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Thailand-Scherloff

Ja, men den festen minns jag! Jag var ju med bland publikum! Jag minns att du, Ing-Marie och Gerd sjöng "Vi flytt int´, vi flytt int´ nej aldrig i vår tid...". Men flytt blev det ju så småningom, och det vore väl konstigt annars förstås. Men nu kan man ju nästan säga att du och Björn flyttar tillbaks, lite grann i alla fall. Det känns verkligen roligt att ni tar hand om föräldrahemmet, jag har ju så många trevliga barnaminnen förknippade med det och mer "farfars"...

2007-05-29 @ 19:45:17
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Inger Em-Ksson

Ja du har verkligen resurser inom dig. Det är så man häpnar. Skulle varit trevligt att få suttit i bänkraden och hört er.-Ja "Mors dag" är bara köpmännens högtid. En mor kan man krama vilken dag som helst. Alla har inte en mor och alla har inte barn. Så bort bort med denna dag. Salladen lät god.
Varit på Gallerian idag med R. och ätit salladen vi åt för ett tag sedan. Gott idag oxå. Ha det bra med O. imorgon

2007-05-29 @ 21:57:03
Postat av: cilla

Vilka minnen du drar fram! Men va roligt vi hade!!

2007-05-29 @ 22:25:23
URL: http://cillirill.blogg.se
Postat av: bt

Det är aldrig försent att göra det man vill, och du har ju resurser, och mycket att berätta.Trevligt att läsa om din barndom.

2007-05-30 @ 12:48:24
Postat av: evans

"I en sal på lasarettet" brukade jag och en kompis lyssna på och sjunga när vi var små. Naturligtvis grät vi en skvätt också :-)

2007-05-30 @ 18:11:40
URL: http://evans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0