VIKT i GULD

En sak som jag undrat över länge är : "Varför är det ok att säga "guuuuud va mager du är!"
när det inte är ok att säga " guuuuud va fet du är.!

Anses det som underviktiga personer är mera hårdhudade och kan lättare ta ett sådant påstående eller?
Kanske har man inte tänkt att det kan såra lika mycket som det motsatta.

Du är ju alldelens insjunken , vad du har blivit gammal, du ser sjuk ut ! Har du anorexia ?.

Varför är det ok att säga så , när det anses som oförskämt att fråga , " vad fet du är ! har du Bullimi eller?

Kanske vet man inte att underviktiga ibland kämpar lika hårt med sin vikt som överviktiga.

Jag tycker i alla fall att det är tråkigt när folk tittar på mig som om jag vore pestsmittad, och utbrister just :
Men vad har hänt ? du håller ju på försvinna .

 Jag har aldrig hört någon i modern tid säga " vad har hänt ? du ser ju ut som en hel värdsdel" ?

Nåja ja...

I dag är det en sån där dag..inte i form , ont både här och där ,och marmeladen får vara för jag får inte upp
locket på burken. Men det går bra med mjukost i stället .

Pratar med mor som är glad som en lärka idag. Jag har beställt färdtjänst åt henne i morgon så hon ska
åka till gården över dagen och ser fram emot det. Hoppas det blir lika fint i morgon som dom har idag.
27 gr i solen i Holmträsk , vindstilla och underbart vackert !
Hon har fått ta bort sitt gips på armen nu och jag skrattar gott när jag tänker på vad hon sa till doktorn
när hon såg sin hand efter gipsborttaget. " Men den ser ju ut som gamm falks hanna" ! översatt till svenska
menar hon att den ser ut som en gammal människas hand. Den var vit och skrynklig...Doktor såg frågande
på henne och sa...- " förlåt !..

Försöker komma fram till kvartersakuten för att få någon att titta på mitt födelsemärke som är "konstigt",
men jag kommer bara till samma ställe hur jag än försöker - " det är många som ringer just nu ! ...

Pratat med min gode vän  hon är en klippa . Goda vänner kan man inte köpa för pengar !

I väg till bassäng träning på Rosenlund. I dag är det min favorit som är ledare och jag får ut så mycket
mera av träningen när hon leder. Efteråt sitter jag en lång stund i den varma bastun och känner hur det
gör gott för min kropp.
Träningen är jobbig och jag blir ofta väldigt slut efteråt , trots att inte många " vanliga" skulle kalla den
jobbig.

När jag kommer ut från Rosenlund är jag sugen på något som jag aldrig varit i hela mitt liv.
 Grekisk  "Halva" . En slags kaka med chocklad, vanilj , mandel , och pistage.Jag tar en sväng till
" hallen och införskaffar en bit . Märkligt ! hur man kan bli sugen på det...

Måste uträtta en del ärenden för firmans räkning så jag tar en sväng ner till Taxi Stockhom HK och gör div inköp
för att leverera till bilarna och chaufförerna. Det är bra att vi kan hjälpas åt nu när B är " byggare bob".
På tal om B så ringde han och var på väg till Övik. Inga begränsningar där inte. Måste man till " affärn"
så måste man.

Nej nu ska jag vila en stund så jag orkar se filmen jag hyrt sedan !

En film om en mor och en dotter i Sarajevo som var för sig och tillsammans kämpar med livet och kärleken, hela tiden med minnet av kriget hängande över sig.


Dagens Puh :

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.


Kommentarer
Postat av: cilla

ja jag är helt säker på att puh har rätt en del har lite ludd i örat! typ af och andra instanser

2007-05-22 @ 19:19:03
URL: http://cillirill.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Oops! Vad jag känner mig dum nu då! Jag kommenterade ju ditt utseende på just detta dåliga sätt! Ber verkligen om ursäkt!
Många människor i mitt liv har ofta kommenterat mitt utseende: Ibland för tjock,smal, mager, rund, snygg, ful, vacker, söt, rynkig, tunnhårig och tusen andra kommentarer!
För mig har det aldrig varit ett problem - dom får väl tycka vad dom vill! Det viktiga har varit vad jag själv tyckt! För mig är det betydligt mer sårbart om någon kallar mig dum i huvudet, ointelligent, elak, orättvis etc etc.. alltså det som beskriver insidan av en människa..
Därför har jag nog lite svårt att förstå att folk blir ledsna och arga över om jag någon gång kommenterar någons utseende!Varav jag gör sådana plumpa uttalanden!
Men du har helt rätt! Jag måste inse att för andra människor kan sådana plumpa uttalanden vara sårande..!

2007-05-22 @ 19:19:14
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Thailand-Scherloff

Jag förstår att det är kränkande när folk kommenterar ens vikt, oavsett om den är hög eller låg. Jag tycker att du ska säga till den som säger så nästa gång, att du blir kränkt av påpekandet, att du naturligtvis själv är helt på det klara hur mycket/litet du väger. Fråga därefter om personen i fråga skulle säga motsvarande (fast tvärtom) till en person som är överviktig? Tig inte och ta emot, utan bjäfsa emot som en terrier, det är mitt tips. Du kommer att känna dig stärkt efteråt för att du vägade "fräsa ifrån".
Ett filmtips på slutet, i kväll 22.30 i 2:an sänd en
komedi som jag tror är jättebra. Det är ju sent i och för sig, men man kan ju spela in (ska jag göra).
Ha en skön tisdagskväll och håll ut, i morgon är det lill-lördag! (då brukar S och jag alltid unna oss något extra gott, lite räkor och rostat bröd och ett glas vitt, eller kanske en bit brie, baguette och ett glas rött. Livet är för kort för att inte ta tillfället i akt att förgylla vardagen och tillvaron!

2007-05-22 @ 19:39:09
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: fia

Ja så har jag tänkt många gånger moster! Man kan ju faktiskt tänka en extra gång innan man uttalar sig om andras utseende, oavsett åt vilket håll det ligger.

2007-05-22 @ 22:59:48
URL: http://eternal-sense.blogspot.com
Postat av: Carolina

Du har rätt i ditt tänkande, men ibland yttrar sig folk utan att tänka sig för. Man tänker inte på att säga att någon "håller på att försvinna" sårar lika mycket som att säga att någon är fet, varför det är så vet jag inte.
Men man ska inte lyssna för mycket på vad andra säger, om det inte är positivt, då.

2007-05-23 @ 22:56:14
URL: http://swinglifeaway.blogg.se
Postat av: Malin

Utseendefixeringen diskriminerar feta inte smala! Alltså; Käften.........

2008-04-10 @ 12:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0