Fredagskväll...i

image545

Helgdagskväll i timmerkojan

Bort, längtande vekhet ur sotiga bröst,
vik, bekymmer ur snöhöljda bo!
Vi ha eld, vi ha kött, vi ha brännvin till tröst,
här är helg, djupt i skogarnas ro!


Sjung, Björnbergs-Jon ur din fullaste hals
om kärlek och rosor och vår!
Stäm fiolen, Brogren, och spela vals
för spökblåa, månlysta snår!


Under stjärnornas glans flyger nattens dis
som ett sus över barkhöljt tak,
och det tjuter i Lammeloms sprickande is,
där det stöper från öppen vak.


Det är mil efter mil till lador och hus
där frosten går tjurig vid grind,
här är lustigt i stockeldens gula ljus,
som darrar i nattens vind.

Det var  Dan Anderssons definition på " Helgdagskväll"..

image546

För mig och många med mig är fredagskvällen veckans höjdpunkt. För många är en lång arbetsvecka slut.
Man ser fram emot att vara tillsammans med familjen, sova ut, långpromenad, umgås med vänner och gott att äta och dricka.

Fredag andas förväntan och jag gillar den känslan.

Det har varit en påfrestande vecka på många vis..men... nu är det fredag och jag ska återgälda ( eller åtminstonde försöka återgälda ) min mans goda middag förra helgen.

Jag ska bjuda på Rödingfileer på norrlänskt vis ,pressad potatis med forellrom och citron.
Till det ska vi dricka ett Italienskt vin sóm heter Rapita La Nero

Som dessert ska jag bjuda honom på Mandel och Pistagebakad pärongratäng med mjukrörd vaniljglass.

Så får vi se om vi får gå på MC Donalds eller.....!!!

På söndag  "Fars dag" ska vi gå på Maxim Teatern och se Bosse Parneviks "Gubbröra"

Hoppas ni alla som läser min blogg får en underbar helg och att ni kan fylla den med allt som ni önskar...

( önska kostar ingenting )


image548


Kommentarer
Postat av: cilla

aha, var det där kulan du pratade om? Tack för den helt underbara lilla vätten hoppas han kan bli min egen lilla hustomte
kram

2007-11-09 @ 19:49:36
Postat av: Inger

Vad fint han skrev Dan Andersson.
Maten lät god. Vad fint du hade på balkongen.
Bosse Parnevik, har vi pratat om att gå och se. Då får jag höra vad du säger sedan. Den kommer ju inte att gå så länge vad jag förstod.
Ha en jättetrevlig kväll.
Kramizar

2007-11-09 @ 19:57:24
URL: http://IngerEmKssson.blogg.se
Postat av: Ulla

När du skrev att önska inte kostar någonting, så tänkte jag på ramsan: "Önska, önska runt i ring. Önska kostar ingenting. Tänk vad man kan ha det bra! Säg vad du vill ha?"

2007-11-10 @ 09:16:39
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Anonym

Röding på norrländskt vis låter gott! Hur gör man då? Och vad smart att smaksätta den pressade potatisen! Nu ska jag bloggrösta på dig!

2007-11-10 @ 09:30:48
Postat av: solkatter & dammråttor

Dan Anderson.....det är poesi det...så vackert!
Din middag låter underbart god...kanske nåt man ska prova...vi har frysen full....nja kanske inte full,men...med öring.
Apropå ängeln...det var bara ett prov, men jag kommer nog att göra fler, så det ska nog gå bra.
Ha en skön helg du också.Kramar!

2007-11-10 @ 11:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0