Min mormor Henny Elisabet

image560
image561

Jag har skrivit mycket om mitt barndomshem, om gården i Holmträsk och om Farmor och Farfar.

Nu tänkte jag skriva lite om min mormor. Kanske inte så mycket av intresse för någon som som inte känner mig,
men av stort värde för mig själv och de mina.

Tycker ni att det är roligt att läsa ändå så blir jag glad.

Mormor Henny föddes 1908 i en liten by som hette Långvatten. Hennes mor var en ung ogift flicka, med allt vad det innebar på den tiden.

När hon träffade morfar så flyttade man till " Kalmsjö " gården i skogen bakom berget , där min mamma bodde dom första 10 årena.


image562
Ett (som det ofta va på den tiden) hårt och tufft liv. Mormor födde 4 barn där på gården, och när den yngste var 8 mån tog man sitt pick och pack gick över berget för att så småningom komma till Österstrand och det lilla krontorpet där.

Mormor berättade för mig att man använde båten att flytta med, fyllde den och drog båten över berget.

Så kom man då till Österstrand, som på den tiden måste ha tett sig som rena civilisationen.

image563


Det måste ha varit en stor förändring i hela famljens liv. I Österstrand fanns det grannar, det var " bara" ett par mil in till Åsele så man kunde cyckla och handla.

Naturligtvis så var det mycket som på det viset blev lättare för mormor, men det tunga arbetet med skog och jordbruk forsatte..och mormor hade sina kossor att sköta..
image564

När morfar dog 1967 flyttade mormor in till tätorten till en liten 1 1/2 på Backgatan i Åsele.
Och det var då som jag egentligen lärde känna min mormor.

När jag var 17 år bodde jag hos henne i 8 månader. Jag jobbade som barnflicka, och mamma och pappa tyckte att det var en bra lösning att jag bodde hos mormor. !!! Undrar vad jag som 17 åring i dag skulle tyckt om det, men när jag tänker på den tiden så minns jag bara hemtrevnad faktiskt.

Jag minns inte att jag umgicks med någon annan än mormor och hennes vänninor under dom månaderna.

Vi hade små kaffekalas, vi bakade kakor och jag virkade. Som jag virkade....Det började att jag virkade en stjärnduk till mormor och sen så ville Vivvi, Hildur, Evelina. Axelina Elise, alla ville ha en  stjärna. Jag virkade så mycket då så jag har fakriskt inte tagit i en virknål efter det.
 

Vi hade mysigt jag och mormor där i hennes lilla hemtrevliga lägenhet. Hon berättade historier från förr som jag ångrar i dag att jag inte skrev ner.

Mormor var en fena på blommor. Alla hennes blommor blommade jämt tyckte jag, och i dag tittar jag alltid när jag är inne i blomsteraffärer efter dom blommor som var så kännetecknande för just mormor...

     
Gardenia, Hortensia, Fucsia,Brovalia, st Paula....
Hemligheten med hennes fina blommor var att hon pratade med dom, och så vände hon på dom ofta.( sa hon )

Vi tittade på tv tillsammans. Mormor gillade Sven Lindahl och Bosse Hansson...snygga karlar tyckte hon. På kvällarna när vi lagt oss så lyssnade vi på radion.

I köket hängde hennes klocka som jag fick när hon dog.

image565

Den slog varje hel och halv timme, och det var inget litet slag utan ordentliga. I dag förstår jag inte att man inte vaknade varje gång den slog..Nu har jag varit tvungen att sätta ljuddämpare på den.

Mormor fick en hjärnblödning och dog i början på 80 talet. När hon låg på Lassaretet där en utav dom sista dagarna så berättade hon för vårdpersonalen att hon väntade på mig. Jag skulle komma hem till henne och baka pepparkakor och göra köttbullar. Hon tyckte sig vara hemma i sin trivsamma lägenhet och väntade att jag skulle komma och pyssla med henne.

En tanke som gör mig både glad och sorgsen.

När jag kommer hem och åker förbi Backgatan där hon bodde så hugger det till i hjärtat av saknad, men också en ödmjuk tacksamhet över att jag ändå fick den chansen att komma så nära min mormor...

Henny Elisabet.


Kommentarer
Postat av: cilla

Ja du, jag hann aldrig få samma chans som du med mormor, visst var ju även jag hos henne och sov över hos henne, men aldrig som du. Kommer du ihåg när du o jag besökte henne dagen innan hon dog? Det var som att
under ett litet tag där var hon klar, hon beundrade halsbandet som jag fått i julklapp av Robert och sa att "honom måste du vara rädd om". Jag tror faktiskt att det är det klaraste minnet jag har av mormor. Så roligt att läsa din blogg när du plockar fram dessa fina minnen
kram o trevlig lördag kväll

2007-11-17 @ 17:24:07
Postat av: Anonym

ja jag kommer ihåg henne...vad fint du skriver...

Kram

2007-11-17 @ 19:52:29
Postat av: Erika

Din berättelser berörde mig verkligen, eftersom jag själv hade en älskad mormor och morfar. Har läst igenom allt du skrivit om henne. När jag kommer in på en blogg som din, med sådant innehåll så blir man glad.

Roligt att du vill dela med dig av din berättelser om din mormor. Jag tycker sådant är väldigt intressant, även om jag inte känner dig.
Själv har jag skrivit ner mycket på min hemsida om åren med mina morföräldrar, och om deras liv.

Erika

2007-11-17 @ 20:24:04
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Erika

Glömde en sak. Bilderna är väldigt fina, och talar sitt eget språk.

Erika

2007-11-17 @ 20:24:59
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: ylle

Vilken fascinerande berättelse, tänk att ha haft en sådan mormor!!
Jag blir alldeles varm inuti när jag läser det Du skriver-
Ylle

2007-11-17 @ 20:32:42
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: b.t

Klart att man vill läsa. Jag vill alltid läsa det du skriver.

För många i dag ett avundsvärt förhållande.

K

2007-11-17 @ 21:34:37
Postat av: Inger Maryissa

Så intressant och fint du berättar om din mormor.
Det måste ha varit så intressant allt hon berättade om hur det var förr.
Och som jag hört också var det ganska tufft på den tiden.
Tänk att dra en båt över berget med flyttlasset....kan inte ha varit lätt.
Och jag kan tänka mig hur mycket klockan du fick av henne betyder för dig.
Och fotot längst upp du har på dina morföräldrar är så mysigt.
Antar att det är ett brölloppsfoto ?
Vilka fina minnen.

Låg Åsele och Österstrand i Ångermanland ?
Min mamma är född i Ångermanland i Myra, Sprängsviken en bit från Härnösand.

Mysigt att läsa om hur det var förr.

2007-11-17 @ 22:39:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: annebelle

Fina bilder och roligt att läsa din text om din mormor.

2007-11-18 @ 11:26:40
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Socrate

Hej igen Pyrobritt: Måste bara fråga vad "Que ayar que manana" betyder. Mina spanskakunskaper är skrala, tror dock att manana betyder NU MESAMMA! eller???
SOCRATE

2007-11-18 @ 13:56:45
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Inger

Mysigt att läsa dina fina skildringar från din mormor coh morfar. fina bilder, som alltid på din blogg.
Ja tänk vad det var anorlunda förr.
Kul med de virkade dukarna. Jag har precis likadana.

2007-11-18 @ 19:53:12
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Socrate

Hej. Tack för förklaringen av din rubrik. Var visst helt ute och cyklade betr. betydelsen. Man blir varm i sinnet av att läsa din berättelse om mormor&morfar. Hade liknande relation med min mormor - morfar dog när jag var 1 år. Är glad att jag har så fina minnen att se tillbaka på.

Hälsn. Socrate

2007-11-19 @ 01:26:44
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: ing-marie

Ska skriva ner receptet, det såg väldigt gott ut, och sött. När jag gör köttfärssås här hemma då tänker jag VARJE gång på när du och jag skulle laga mat, vi skulle göra spagetti och köttfärssås, hemma hos din mormor. Hon var nog bortrest för vi var ensamma. Vi brynde köttfärsen och tillsatte endast ketchup. Busenkelt. Feberkramar från en 38årig tjej.

2007-11-19 @ 11:01:21
Postat av: britten

Cilla..jo jag minns den dagen..

anonym..Tack..

Erika...tack för dina fina ord

Ylle...och samma sak säger jag till dig TACK

b.t..glad att du läser det jag skriver

inger maryissa...ja jag tycker om att tänka på hur det var förr jag också

annabella..roligt att du tycker om det jag skriver

socrate...ja mina spanska kunskaper är inte vad man skulle önska heller

Inger..ja tänk att jag virkade en gång i tiden !

Ingmarie...jo jag minns det ..å du Grattis 38 år det är en hedervärd ålder..

2007-11-19 @ 15:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0