den 23e aug 1958 mitt i natten...

Då såg jag dagens ljus för första gången.

Det var på BB i Åsele klockan var 00.25 och........................jag var en liten tjockis




Jag kan inte förstå att det har gått 50 ! år. Jag känner mig ju som en liten liten flicka . Det är klart när jag ser mig i spegeln varje morgon så ser jag där någon ny liten linje eller något grått hårstrå som påminner mig om tidens gång.





Och när jag vissa morgnar kryper ledbruten och söndervärkt ur sängen så inser jag ju just det att Tiden den har gått
och den har gått alldeles för fort.

Jag minns min barndom som en lycklig tid..fylld  av sol och bad och lek...jag minns inga myggor , inget dåligt väder och inte minns jag att det var tråkigt och ensamt...inte en endaste gång.

För mina föräldrar så var sommaren fylld av hårt och tungt arbete och det var inte så mycket tid över för dom att leka med oss...men det fanns en som alltid hade tid och som tog hand om mig som en dotter och som säkert har bidragit till mina ljusa minnen av min barndoms sommar och det är min faster bojjan som jag skrivit mycket om förr.



I stort sett hela skollovet spenderades på deras " holme".

Från det att dom kom dit när skolan tog slut och till att dom var tvungen att åka på hösten.

Min pappa hade mark på Holmen så mina föräldrar fanns ju där i bakgrunden med allt sitt slit och emellanåt fick vi ju försöka hjälpa till också, men som jag minns det så var det nog mest roligt..Räfsa lite hö och sedan åka hölass hem



(lånad bild)


Vi badade från långbron ,från färjan , vi hoppade från båten, vi grillade ute på holmarna, vi metade aborre och drog drag.

Faster bojjan hade alltid nybakad sockerkaka, och när vi badat så fikade vi på en grå filt. Saft ur lila plastglas, sockerkaka och mariekex...sen slummrade man en stund på filten innan leken fortsatte...vilka lyckliga barndomsminnen




  


Ibland så satte kusinernas pappa upp tältet och där fick vi leka...

Tonårstiden var en jobbig tid för mig (som för många andra tonåringar.)  Jag var inte den typen som gjorde revolt, utan jag gick in i mig själv och började grubbla, jag blev ledsen, känslig och deprimerad.....men men allting är övergående

Under utbildningstiden hade vi så mycket roligt. Det var full fart, både när jag gick Hemtekniska eller som man då sa (husmoderskolan) och när jag gick barnsköt i Vilhelmina...så många roliga minnen jag har .(leg.lekare) blev vi då

Sen följde en tid av sökande på alla möjliga plan...jag sökte efter livet, och jag tror jag mera sökte än deltog i livet .

1987 flyttade jag till Stockholm och när jag 1993 i Juli träffade Mannen i mitt liv, då kände jag att jag " kommit hem ".

Jag kan se tillbaka på ett liv med kanske en del tvivelaktiga beslut och jag kan ångra saker som jag inte gjort...visst har det blåst och det har till och med stormat i mitt liv, men jag föredrar i dag att minnas dom lyckliga stunderna ..

Finns det någonting i dag som jag sörjer över när det gäller mig själv så är det att jag aldrig fick några barn..
Det är mitt livs stora sorg och jag kan än i dag gråta när jag tänker på det.

Det var en tid i mitt liv när jag inte kunde se en gravid kvinna...


Så många kommentarer som gjort mig illa och värkt ända in i hjärteroten typ

" inte förrän jag fick barn kände jag mig som en kvinna "..Livets mening det är att ha barn " ..och " ja men du vet ju inte för du har ju aldrig haft några egna"

Ingen enda som har sagt så till mig har en aning om hur ont det har gjort

Nu tror ju inte jag att livets mening är att föda barn...jag tror i så fall att meningen med livet är att ta hand om dom barn som finns...

Men livet blir inte alltid som vi tänkt oss det.

Nu sitter jag här mitt i livet i det land som jag kommit att älska...Spanien långt bortom charterturismens Spanien.
Andalusien som kanske är Spaniens själ och hjärta.

Allt det som jag älskar med Spanien har jag här inpå knutarna i dag.

Och var annars skulle jag fira min födelsedag om inte i Spanien...( det skulle väl vara på gården då )


Jag älskar Andalusien och tänk att jag får fira min födelsedag här...där jag så många gånger tidigare strosat omkring både ensam och med sällskap...

Jag älskar Mallorca också....men i dag är jag i Spaniens hjärta Andalusien...


JAG ÄLSKAR SPANIEN OCH JAG ÄLSKAR MITT LIV:   :säger som arja    JAG VILL TACKA LIVET SOM GETT MIG SÅ MYCKET


Jag är så glad och lycklig över att jag får vara med och jag önskar mig ödmjukt i dag att jag får fortsätta vara så förnöjd och tacksam dom år som jag har kvar .


Kommentarer
Postat av: soffie

GRATTIS till en superfräsch 50åring.Va fint du skriver om din barndom å guuu va gullig du va då!

Jag önskar dej en härlig födelsedag imorrn i ditt underbara Spanien.

Ta vara på dej och tiden där:O)

2008-08-22 @ 22:05:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Stort grattis på högtidsdagen önskar Carolina, Elisabeth och herr Pontus P.



Ha det gott...

2008-08-23 @ 08:55:37
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Mia

ETT JÄTTESTORT GRATTIS TILL DIG PÅ FÖDELSEDAGEN!!!

Vet du Britten, jag tror att det viktigaste i livet är att ta hand om sig själv, att vårda sitt inre....och det tycker jag att du gör på ett alldeles utmärkt sätt, för det resulterar i att du värnar om andra också...Stor kram!

2008-08-23 @ 09:07:22
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: lillemamma

hej gumman.hoppas du har det toppen på din födelsedag..grattis i massvis

2008-08-23 @ 09:39:27
Postat av: helga

Stora grattiskramar från mig idag!!!!!!!!!!

2008-08-23 @ 10:48:29
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Maria

JA MÅ HON LEVA, JA MÅ HON LEVA i så många år som det bara är möjligt!!!

Grattis gulliga Britt!

Du ser verkligen ut som en liten flicka...så söt och så fin!



Livets mening Britt....det är precis som du säger...att ta hand om de barn som finns. Det har du verkligen gjort, genom ditt arbete, genom dina syskonbarn och säkert många många fler!!!!

Sen har livet sin egen mening också. Den är du också mycket bra på att vårda. Du har ett jobbigt liv ibland men du är alltid positiv och klagar aldrig. Du är en fin människa rakt igenom.



Grattis Britt!!!!

2008-08-23 @ 11:00:18
URL: http://nightviolet.blogg.se/
Postat av: Socrate

Ja, nog vill man inte BASUNERA UT ATT DU fyller 50ÅR JUST IDAG men -

HURRA HURRA HURRA HURRA FÖR DEJ BRITTEN!!!!!!!!!!!

...ända från Småland in Sweden hojtar

jag till Andalusien in Espania

Hoppas dagen blir fantastisk !



SCHHHHHH! (viskar...) inte knysta minsta knyst....



vännen Socrate

2008-08-23 @ 11:28:12
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Millapilla

ETT STORT GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!!! HIPP HIPP HURRA! MASSOR MED KRAMAR

Postat av: Christer

STORT GRATTIS KÄRA KUSIN!!!



Ja, visst har vi ljusa minnen från vår barndoms somrar på Holmen. Det trillar en tår av nostalgi när jag läser vad du skrivit. Tänk så mycket vi har att vara tacksamma för, det är många som fäller tårar av annat slag när de tänker tillbaka på sin barndom...



Jag önskar dig en alldeles underbar födelsedag och allt gott även för kommande dagar!



Kramar,



Christer

2008-08-23 @ 11:51:56
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Ett trevligt inlägg. Ja, tänk vad tiden går, vi hinner ju knappast med.

Grattis på födelsedagen! Hoppas du fick en sådan som du hade önskat dig!

Sköt om dig och Kramar!

2008-08-23 @ 12:32:16
URL: http://echolmqvist.blogg.se/
Postat av: Wivvi

Ett stort grattis på din födelsedag!!!

Vilken fin text du skrivit!!!



Hoppas att du får en underbar dag!!!

Många kramar W

2008-08-23 @ 13:48:06
URL: http://wivecasblogg.blogg.se/
Postat av: cilla

Ja det trillar många tårar nerför mina kinder när jag läser det du skrivit. Som jag saknar dig idag! Jag skulle så gärna få ha dig i närheten och önska dig en underbar födelsedag inte enbart via telefonledning.

Men jag får väl ta igen det när vi ses.



Stor grattis kram iallafall från mig och Bosse.

2008-08-23 @ 14:47:21
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Åsa

Tack av hela mitt hjärta för att du delar med dig av ditt liv. Njut av din dag och en stor grattiskram från mig/Åsa

2008-08-23 @ 16:50:16
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: Kusin Carina

Vilken fin och klok sammanfattning du ger av din 50 år.

Stort Grattis och njut allt du kan på Din dag.

Kram Carina

2008-08-23 @ 17:18:32
Postat av: vivan

Du är så vacker och sötoch aldrig att jag skulle tro att du passerat 50-årsgränsen...och att få barn är en ynnest..jag tackar gud för mina...men du har fått an annan uppgift här i livet...vad vet du bara själv....Tag vara på det du har...för det är vi avundsjuka på....du är unik..finns bara en Britt

...

kramiz:)

2008-08-23 @ 19:36:25
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Fia

Grattis på födelsedagen! Vad skönt att du får fira den i Spanien. Hoppas du får en riktigt härlig dag. Du ser för övrigt oförskämt fräsch och fin ut på bilden. Svårt att tro att du fyller 50.

2008-08-23 @ 20:09:44
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Stort Grattis på din födelsedag.



Vilket så underbart sött foto på dig som liten. Så gulligt !

Ja, när man tittar på foton av sig själv som barn, så fattar man inte hur tiden har gått...

Och fint foto på dig ! Det är så trevligt att se hur sina bloggvänner ser ut.



Vilka härliga minnen från din barndom du berättar om och om faster Bojjan, som jag förstår bettyde mycket för dig.

Och så intressant du berättar om ditt liv, och vi har en del gemensamt bl.a. i sökandet...

Kan tänka mig att du fortfarande kan känna en sorg över att du inte fick barn.

Och det måste ha varit så svårt att höra andras kommentarer som gjorde dig illa.

Många tänker inte på hur kommentarer kan såra.

och jag tycker det är så otroligt fint som du skrev här om att meningen med livet är att ta hand om dom barn som finns...



Kan tänka mig det känns härligt att få fira din födelsedag i ditt kära Andalusien.

Jag älskar Andalusien också. Det är mycket speciellt och vackert där.



Ja, sången: Jag vill tacka livet...är så vacker.



Ha det så gott, och ha en riktigt fin fortsatt semester.

Stor Kram

2008-08-23 @ 20:50:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Beffa

ETT JÄTTESTORT GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!!

Hoppas du haft en underbar dag!!!

2008-08-23 @ 23:06:12
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: ing-marie

ETT SÅ STORT GRATTIS SOM DET NÅGONSIN GÅR ATT FÅ! Du var verkligen för gullig som liten. Du skriver verkligen vackert och det är så att en tår kommer rinnande. Jag hoppas du har det helt undderbart i ditt PARADIS, njut av livet och ta hand om dig på allra bästa sätt. Bamsekramar i massor. Ha det så gott, vi hörs. Billabi

2008-08-24 @ 06:03:09
Postat av: Inger

Som vanligt har du gjort ett fint inlägg..



Det är idag dagen efter.

Hoppas du fick en fin dag, vilket jag tror..

Tänkte på dig igår på din stora dag.. bra bild, saknade ditt vita leende,som inte skäms för sig heller..

Ha det gott tiden som återstår..

Massor av kramar till 50-åringen...

2008-08-24 @ 19:28:05
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Monica o Rolf i GBG

STORT GRATTIS! på Din STORA DAG önskar vi i GBG.

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!

2008-08-24 @ 19:39:46
Postat av: Carina

Grattis !!!

Så fint du skriver om ditt liv...ärligt som berör.

Jag ger dig dessa ord på vägen genom ditt liv

http://goldiesmatte.blogg.se/2008/august/livet-2.html#comment.

2008-08-24 @ 21:51:35
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Nilla

Grattis i efterskott....Många kramar

2008-08-25 @ 08:32:11
URL: http://fnilla.blogg.se/
Postat av: Socrate

...alltså angående de där kommentarerna om "livets mening är att ha barn" och "du vet inte..." är ju bara rent utav så lågt att man bävar! Hur kan nån människa säga sånt och inte fatta vilka "spjut" man sänder ut rakt i hjärtat på mottagaren!??

Har själv erfarenhet av närstående som "lidit" av barnlöshet och ordet "lidit" är bara förnamnet för många. Att då få sådant kastat rakt i ansiktet späder ju bara på lidandet ännu mer.

Fick du någon ursäkt för kommentarerna eller?

Hade verkligen varit på sin plats.

tycker vännen Socrate

(...som inte på nåt vis är nån ängel utan då&då kläcker idiotiska saker, men är mycket noga med att be om ursäkt efteråt, när det händer!)

2008-08-25 @ 13:45:08
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: annebelle

Grattis!! Fina bilder och fint skrivet. Visst är det märkligt hur tiden går..

2008-08-25 @ 19:19:34
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Helen

Tjenixen min vän och ett STORT GRATTIS till en så tjusig tjej, inte kan man tro att det står 1958 i ditt födelsebevis! Så då är du och min älskade i samma ålder, han fyllde 50 i slutet på juli:)

Det var honom o min kära pappa som vi firade på Menorca, pappa fyller 70 nu i september.

Det låter som om du är på ett underbart ställe, bara namnet låter fint :)

Visst har man en del fina men också jobbiga minnen från förr. Är så ledsen för din skull att det inte blev barn för dig, man kan aldrig sätta sig in i en sådan situation, bara försöka förstå. De människor som kläcker sådana hemska kommentarer är bara idioter, de kan inte ha några vänner!

Ha de riktigt härligt de dagar du har kvar i ditt härliga Andalusien.

Massa kramar och Grattis i efterskott.

2008-08-26 @ 15:45:16
URL: http://qristall.blogg.se/
Postat av: Ulla

Jag ber att få gratulera i efterskott! Det där med ålder är konstigt. Man känner sig inte en dag äldre än 20, men när man ser sig i spegeln så förstår man att det gått några år.

2008-08-26 @ 19:40:40
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: b.t

Så underbart vackert du skriver om din barndom...hoppas du har haft det underbart och välkommen hem nu.

2008-08-27 @ 10:59:54
Postat av: Andreas a5

Grattis!

2008-08-27 @ 22:11:54
Postat av: Inga M

Grattis på födelsedagen så här i efterskott! Jag är ute och läser igen det jag missat nu en tid på bloggen!



Vilka fina bilder på Dig i olika åldrar! Och vilken fin berättelse om Ditt liv. Och jag fnissar lite nostalgiskt när jag läser att Du gått Hemtekniska och barnskötarutbildning. Det gjorde jag också, innan jag började beta av ett antal lärarutbildningar. Min barnskötarutbildning var oerhört bra. Minns fortfarande en hel del av det jag fick lära mig då av någon underlig anledning, men så hade vi en suverän lärare.

2008-08-30 @ 06:52:15
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0