Bärga skörden in !

Hittade ett så fint foto på min mor och far så jag var tvungen att sätta in det.

image759


Ser ni så slätstruket förkläde mamma har , och pappa skjorta och slips !

Det ser ju ut som rena idyllen va.

När jag var liten och växte upp var ju gården och byn full av liv. I nästan alla hushåll fanns det djur. Vi hade kor, en häst , kalvar, grisar, höns, och när mor och far var nygifta fanns det får på gården också.

Byn blommstrade. Varje morgon kom en skolbuss och hämtade oss till byskolan två mil längre bort. Mjölkbilen kom och plockade upp mjölkhinkarna. Det gick timmerbilar runt trakterna. I grannbyn en mil bort fanns det  två affärer och när de så småningom försvann kom det en matvarubuss  på torsdagskvällarna.

Och framför allt det fanns bofasta i alla gårdarna. Så det lyste i alla fönster

Man anordnade syjuntor och vi hade byfester som jag skrivit om i tidigare inlägg. Det fanns jobb inne i tätorten Åsele, så många pendlade dom fyra milen.

I det lilla kapellet anordnades gudstjänster ibland, och runt jul så gick vi ungar runt byn och lussade.

Vi var en handfull barn på byn, som hade sällskap av varandra. Vi gick på barnmöten och lekte tillsammans i snön på vintern.

När det var fettisdag så hade vi skollov och vi gjorde  skidutflykter, många gånger till pappa som jobbade i skogen.
Då hade vi chocklad i termos, smörgås och semlor med och vi gjorde upp eld och grillade korv om det fanns tillgång till skogskoja.

I dag så finns det 10 året runt bofasta på byn. De flesta hus står tomma vintertid. På sommaren däremot så blomstrar byn igen, och man kan nästan känna historiens vingslag.

Jag vill ju gärna tro på att norrland ska få en andra chans, inte bara för att vi har gården däruppe nu och kanske skulle önska att man kunde bo och leva där.
 
Inte bara därför utan för att jag tror att människan  mår bättre av  att bo nära naturen och inte hopträngda i stora städer.

Tänk så mycket outnyttjade resureser som vi kunde ta till vara på om vi utnyttjade hela vårt avlånga land, och inte stängde gränsen för norrland som man nästan gör idag.

Jag började inslaget med att prata om idyll. Visst var det så, men det var nog inte bara idyll heller.

Ingenting får man gratis. Att leva och bo som mina föräldrar gjorde tarvar kraft och energi.
Och min far var ganska slut i sin kropp och i sina leder efter ett långt livs hårt arbete. Men jag vet att han skulle aldrig ha blivit lycklig av att sitta instängd på någon fabrik.

DET skulle ha brutit ner honom om något.

Men jag kan inte låte bli att undra över varför det inte kan löna sig för sverige som varit ett jordbruksland från första början att återgå till det och ta vara på det vi har i stället för att importera det som vi idag gör.

En stilla undran från en liten obetydlig människa i sammanhanget.


PS : föresten så såg jag just att det är fullmåne...för en häxa som jag är det fullständigt meningslöst att gå och lägga sig då....



Kommentarer
Postat av: Borthy

Jag vet inte hur länge den håller i sig, månen men jag tycker jag kännt av den jag också de senaste 2 nätterna, legat och tittat rakt ut i natten. Det du beskriver från din barndom låter helt sagolikt men det var nog som du säger ett hårt liv för dina föräldrar också. Jag vet inte vilka som är lyckligast i dag? Arbetslösa i Norrland eller hopträngda stadsbor? Vet inte. Hur gick det hos doktorn? Fick du bra kontakt för fortsatt samarbete? kram och må sömnen omfamna dig när du hoppar i säng. Kram

2008-01-21 @ 22:53:45
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: tina

Å får man den stora äran att kommentera först !

det låter så himla mysigt det du berättar om, skulle gärna bott på en lantgård faktiskt.

Så du ska sitta vid datorn i natt då typ och hålla fullmånen sällskap..hihi
nä gå och lägg dig vem vet kanske kommer JOHN BLUND.

2008-01-21 @ 22:53:58
Postat av: Lillemor

aha...! då fatar jag.. e ju superkänslig för väder växlingar mm. kan bara inte sova.var ändå uppe 06.30 i morse.borde vara helt slut. ja ..är det också.. men går bara inte.
vad synd at mötet inte var nåt vidare. trist verkligne. får hopaps du träffar någon annan "bra" då? hade du fler på gång eller?
du skulle allt vilja bo där uppe? kan ni inte bo där sen? eller går det inte rent praktiskt? e det långt från
"bebyggelsen" ?
ser ju så mysigt ut däruppe och du verkar så mkt gladare och uppåt när du talar om det.. massa kramar!

2008-01-21 @ 22:57:05
Postat av: Maria

Ikväll i Karlavagnen diskuteras Norrland. Vad vi tycker om den landsändan. Lasse Eriksson har svårt att få folk att vara griniga mot norrland men först nu 23.15 är det en man som är lite grinig. Alla är så positiva och det är förstås folk som har anknytning till norrland, utflyttade människor. Fint med ditt inlägg om dina föräldrar. Visst känns det som om det var en idyll men som sagt, det var not inte alltid det.

2008-01-21 @ 23:19:14
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: cilla

Jaha, då sitter vi häxor vid datorn i natt då!! Tycker inte om när månen har fest!!

2008-01-21 @ 23:33:35
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Inger Maryissa

Tycker så mycket om det du berättar och så intressant.
Ja, jag tror det är mycket annorlunda att växa upp på landet än i stan.
Tror även man får ett annat synsätt och inställning till livet då.
Jag tror också att människor skulle må bättre av att leva mera nära till naturen och inte ihopträngda i stora städer.
Önskar att det funnes mera valfrihet, även om man inte har så mycket pengar.

Jasså, är det fullmåne inatt....så det är därför jag känt mig lite konstig ;-)
Så här är nog ännu en häxa som kanske sitter vid datorn sent inatt
;-)

Stor Kram

2008-01-21 @ 23:43:32
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ulla

Allt var inte bättre förr, men jag tror inte att tempot var lika högt som det är nu. Jag fotade fullmånen igår morse. Den var så vacker!

2008-01-22 @ 07:02:30
Postat av: Nilla

En ut flyttade norrlänning är jag .Vi tittar hela tiden efter jobb uppåt men det är som att svära i kyrkan...Bilden på dina föräldrar förknippar jag med farmor /farfar ,det som var roligaste var att åka med på hölasset ...då var jag inte gammal typ 6 år...Fullmånen gör att jag sover hårdare ...ha det bra

2008-01-22 @ 07:25:29
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Mia

Åh, vilket härligt inlägg! Man blir liksom alldeles varm i hjärtat men så kommer den tanken som du också skriver, varför ska det vara så omöjligt att få HELA landet att blomstra? Tänk vilka möjligheter vi har här uppe i Norrland egentligen..Ibland tycker jag nog att "det var bättre förr" även om det var slitigt, fast på ett annat sätt...

2008-01-22 @ 08:50:58
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: annebelle

Fin bild..både den man kan se och den man kan ana sig till när du berättar...
M-mm, visst kan man undra! Glesbygden blir bara glesare..Till och med här i Sörmland som ligger så nära stan (Stockholm) står hus, gårdar och slott tomma långa perioder eftersom ägarna i huvudsak bor någon annanstans. Mina morföräldrar var arrendebönder på Korsnäs i Grinduga utanför Gävle. Det var ett slitsamt, men lyckligt (ett slit som möjliggjorde lyckan, inte bröt ned den), liv har jag förstått. Här har vi snö i dag! Känns lite overkligt. :-o

2008-01-22 @ 10:31:06
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Millapilla

Hej! Ja de 2 senaste nätterna har det varit fullmåne och det påverkar mig med! Vi blogghäxor ;) Oh så vackert du beskriver din barndom och byn! Jag håller med dig jag står inte ut att bo för tätbebyggt...mitt i stan tex. Men vissa står ju inte ut att bo på landet! Nä jag älskar ängarna, skogen, doften av skortstensröken när alla eldar, ta in ved, se hästar/kor springa lyckliga i hagarna m.m. Och byskolor är små och mindre klasser.Sedan kan man ju åka in till stan och så..men skönt att komma hem till fågelkvittret och tystnaden. Haha ja jag kan skriva hur mycket som helst! Jättefin bild på dina föräldrar! Idag har vi sol här! Ha en bra dag och kramar från mig.

Postat av: b.t

Ja att få leva nära naturen det är en nåd att stilla bedja om, och att sen få komma till storstan ibland med sitt kulturutbud, få ta del av det njuta gå på resturang, teater, konsert, se en bra film och sen tillbaka det måste väl vara det ultimata.

Fin gammal bild på dina föräldrar.

2008-01-22 @ 12:09:30
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Vad härligt ni måste ha haft det när ni växte upp, nästan lite som bulleribyn!
/Sus

2008-01-22 @ 16:11:09
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Paula

Hej! Jag börjar så smått ha lite förhoppningar om att landsbygden ska få leva! Med den miljöförstöring som nu pågår så tror jag att fler och fler efterfrågar lokalproducerat! Japp, det tror jag. Och mjölkbönderna får bättre betalt för sin produkt, antalet bönder kan alltså öka.
LRF har fått många nya medlemmar i Dalarna förra året. Så jag hoppas och tror att med nya teknologin som gör att vi kan hålla kontakt var vi än befinner oss och med bra jordbruksprodukter till vettiga priser så kommer det att bli rusning till alla tomma torp och stugor i glesbygden!
Jovisst, jag är en obotlig optimist, o i ärlighetens namn är jag inte säker på att jag själv kommer att få uppleva denna dröm...
Kramen

2008-01-24 @ 11:56:33
URL: http://paulaz.se
Postat av: Beffa

Så du kan inte heller sova när det är fullmåne?! inte jag heller.
det är så mysigt när du berättar om din mor och far och holmträsk, det tycker jag så mycket om att läsa!
ha en underbar helg!
kramar!

2008-02-02 @ 01:33:05
URL: http://beffa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0