En kraftens karl !

Jag har i tidigare inlägg skrivit om min Farmor och min Farfar...jag tänkte fortsätta på den berättelsen.

Kanske inte intressant för så många andra än de som kände farmor och farfar, men jag skriver för de som vill läsa...


Farfar var en sju särdelens karl, en riktig karlakarl, en KRAFTKARL...

Alldelens outröttlig och synnerligen oumbärlig för sin familj.

På somrarna när det var slåttana så jobbade han på från tidiga morgon till sena kvällen. Han var alltid först uppe efter dom vilopauser vi hade " NÄ..det här är inge roligt nu jobbar vi " sa han. Han kunde bära en hel Hässja själv och med sina jätte stora händer så tog han den lilla roddbåten över sjön med bara ett par roddtag ( tyckte man )

På den tiden hade vi korna på mina kusiners ö och där slog vi även höet.

Och för att komma över dit med traktor och kärra så behövdes det en färja. Där kom Farfar än en gång in i bilden och snickrade färjan.

image715
Det ser ju i dagsläget inte så värst säkert ut, men på denna färja så fraktades både kor , traktorer,  hölass, människor och bilar.

På bilden ser man farfar i färd med att färja över farmor till " Holmen " och årets midsommarkonferans.

Farfar var alltid med när jag var liten. Alla dom utflykter som vi gjorde på söndagarna.
In i pappas lilla Saab. Hela familjen och så farmor och farfar, campingbord , stolar, mat korg och filt.

image716
image717

I dag när så många barn knappast har någon kontakt med sina mor och farföräldrar så kan jag känna en så stor tacksamhet att vi hade förmånen att få växa upp så nära farfars. Dom bodde ju på samma gård  och vi levde tätt tätt.
Naturligtvis fanns där en del bekymmer och problem med det också.

Mamma var inte alltid glad åt att vi av Farfar ofta fick det som mor och far sa nej till, och ibland så tror jag hon tyckte att farmor kanske la sig i lite väl mycket om hur saker och ting skulle skötas.

Men i det stora hela var det en idyll att leva som vi gjorde. Att få växa upp tre generationer...

image718

Min Mor , min Farmor och min Bror.


Farfar dog när han var 87 år, men ända fram till dess att han bröt sitt ben fortsatte han att vara just den kraftkarl som jag minns honom.

Han sprang tex på styltor den dagen han fyllde 80 år...

image719


Jag saknar dom...Ännu idag trots att så många många år har gått så känner jag en så stor längtan efter dom ibland så mitt hjärta värker..

Men djupt inne i mitt hjärta har jag sparat så många fina varma minnen av min Farmor och Farfar och dom minnena bär jag med mig vart jag än går.

Kommentarer
Postat av: Lifetime

Hejsan!
Kikar in som hastigast, men blev kvar och läser din berättelse om dina nära och kära. Ja du tänk om barnen idag fick så mycket som man själv fick av sina mor och farföräldrar. Det är få förunnat idag då alla strävar efter mer och mer. Ha en trevlig helg Kram Lifetime

2008-01-11 @ 16:38:46
URL: http://resagenomlivet.blogspot.com/
Postat av: cilla

Jag älskar att läsa när du berättar om farfar o farmor, jag kommer ju själv inte ihåg så mycket av farmor kan väl inte varit äldre än 7-8 år när hon dog. Däremot farfar kommer jag ju ihåg lite bättre!
ha en trevlig fredagkväll

2008-01-11 @ 17:40:40
URL: http://ickepickepo.blogspot.com
Postat av: Maria

Det du berättar här Britt, kunde lika gärna ha kunnat vara jag och mina morföräldrar. Till och med likadana bilar hade de!!!! Fika utan campingbord gick ju inte för sig heller...hahahaha...vilka goa minnen som kom fram nu!!!!

2008-01-11 @ 18:02:03
Postat av: Paula

Men oj, trodde jag kommit fel bland palmerna! Är det en stilla protest mot vintern kanske...."ler"
Men var är paraplydrinken? Och solstolen?
Härliga minnen du har av den äldre generationen. Jag bodde med mor och mormor hela barndomen, enda felet var att inte en karl ingick i släkten!
Önskar dig en skön helg, kanske åker dansskorna på klockan åtta?

2008-01-11 @ 18:26:47
URL: http://paulaz.se
Postat av: evans

Jag känner igen mig både i din beskrivning och i bilderna. De påminner mycket om de gamla foton som finns på hemgården. Nu blir jag lite nostalgisk :)

Vilken fin design du har gjort på bloggen!

2008-01-11 @ 19:22:20
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: evans

Jag känner igen mig både i din beskrivning och i bilderna. De påminner mycket om de gamla foton som finns på hemgården. Nu blir jag lite nostalgisk :)

Vilken fin design du har gjort på bloggen!

2008-01-11 @ 19:23:39
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Gudrun

Oj, vad jag blir nostalgisk när du berättar om farmor och farfar, vilka fina kort du har av dem. Farmor är ju så fin där på färjan med sin handväska .Kom att tänka på vad mycket kul vi haft på färjan som farfar byggt, vi solade ju på den,minns du det? drog ut den på vattnet för att slippa myggen. Mamma bakade ju ofta socker kaka som vi tog med oss och så fikade vi mellan solandet
och fiskestuderna. Det känns verkligen som den gamla goda tiden......

2008-01-11 @ 19:27:02
Postat av: Inger

Men vad fint du berättar Britten. Roligt med så många fina kort. Tänk att fått växa upp med sin farmor och farfar. Jag kommer inte ihåg min farmor, farfar dog när pappa bara var 12 år.farmor när jag var knappt 2 år. Mormor och morfar kommer jag mycket väl ihåg. Men vi bodde ju i stan. Träffades inte varje dag.Var glad åt dina fina minnen, De måste vara guld vära..
Stor kram för din omtanke idag, min vän

2008-01-11 @ 19:33:51
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: ejmis

Vilken fin historia. Jag känner igen en del från relationen jag hade med mina morföräldrar...

2008-01-11 @ 20:31:33
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Junitjej

Vad det är kul att kolla på en massa gamla bilder!

2008-01-11 @ 21:35:15
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Så underbart du berättar om din farmor och farfar och så mysiga foton.
Och ja, vilken energi och styrka din farfar måste haft.
Tänk att själv snickra färjan och gå på styltor när han var 80.
Det verkar som om många i den generationen höll sig friska och starka länge trots ett många gånger strävsamt liv.
Kan tänka mig du har mycket dyrbara minnen, och det är så mysigt att du delar med dig av dem
Kram

2008-01-11 @ 22:04:37
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: tina

men tänk vilka dyrbara minnen. och jag tänker att folk förr i tiden var kraftfullare på ett helt annat sätt...

kram

2008-01-11 @ 22:11:42
Postat av: annebelle

Åh vilka fina bilder! Härligt att du delar med dig så här till oss. Hälsningar!

2008-01-12 @ 02:36:07
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Ulla

Tänk vad fantastiskt att kunna plocka fram såna här minnen när man tycker att livet eller vardagen inte alltid känns så bra. Jag tror att såna här minnen formar en som människa i vuxen ålder. Ha en go helg!

2008-01-12 @ 06:49:02
Postat av: Helga

Vilken fin beskrivning av de dina och roligt att få se bilderna från förr. Trevlig helg!

2008-01-12 @ 11:31:02
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Inger

Hej igen vännen!
Glömde igår att kommentera din nya fräscha sida. Man blir riktigt semestersugen när man ser dessa pampiga palmer,,
Jag har tänkt hela veckan att ta tillbaka min gamla sida. Vill ha lite vårligt nu, får se någon dag..
Ska nu åka och jobba natt till söndag..
Mår inte så bra, vet ej om jag ätit något olämpligt..Samt att jag inte hade somnat när kl var över 5 i morse. Så det känns rätt tungt idag..
Njut av din dag, trots tråkigt väder ute..
Kramen

2008-01-12 @ 11:46:05
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Maria

Va kul att du delar av dig med dina minnen. Tyvärr har du nog rätt att många inte har samma kontakt med mor & far föräldrar. Samhället har förändrats på ont & gott.
Ha en trevlig helg nu!

2008-01-12 @ 13:05:23
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Borthy

Jag fattar inte, jag måste ha varit borta flera dagar från bloggen för jag har mycket att läsa igen här! Vad härligt med nya bloggutseendet också! Nu åter till läsning i din blogg!

2008-01-12 @ 14:12:09
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! du har gjort om utseéndet på bloggen,vajande palmer får mig att längta bort.
Kul läsning du bjuder på.
Kram // Anna-Carin

2008-01-12 @ 17:26:22
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Mia

Nu blir jag nostalgisk! Jag hade mina farföräldrar mer som min riktiga föräldrar av olika orsaker...
När mina barn föddes och växte upp, så levde vi också i en tregenerationersfamilj, med DERAS farföräldrar, underbara människor!

2008-01-12 @ 18:07:46
URL: http://www.matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0