Grisgrötsbritten

image170

När jag var liten så var farfar min bästa vän...
Tänk så mycket roligt vi hade . Jag fick hjälpa honom att koka grisgröt och ...Jag var bra !

Det var den bästa grisgröten på byn sa farfar...

image191


Farfar ja..

Farfar hade en gång på 30 talet borgat för handelsmannen i grannbyn. Affären gick i konkurs och Farfar fick ta hand om resterna plus naturligtvis skulden.

Det lager som fanns av torrvaror som gryner, sockertoppar, kaffe, mjöl och dyl försökte han sig på att sälja för att kanhända få tillbaka en del av skulden.

Så i det rum i " storstuga"  däruppe på " Tuvmyren " som vi inrett som sovrum, har alltså en gång i tiden varit en liten affär. Det var en kämpig tid rent ekonomiskt för Farfar. En gång när det kändes som svårast så sägs det att en ängel visade sig där i affären för honom för att uppmuntra,  och låta honom förstå att det skulle komma ljusare tider.

Farfar var snäll. Alldelens för snäll enligt många. Det var inte bara den gången som han åkte på att betala en borgen utan det fick han göra igen några år senare.


Det känns i alla fall " betryggande" att veta att det varit änglar på besök i det rum där vi sover. Inte vilken ängel som helst utan farfars skyddsängel...

image81


3 kg bitsocker    1, 10
1,5 kg rökt fläsk  1 kr
1 kg Mjöl               1 kr

Min Farbror hade kvar en liten nota från den tiden,  lite suddig och blekt av ålder...

Jag tänker ofta , ofta på mina farföräldrar.

Mattias Amandus och Magdalena Barbara

image909

Jag som hade förmånen att bo på gården tillsammans med dom. Jag kan minnas dofter, dofter av Farmors palt kokning eller våta raggsockar ovanför vedspisen . Jag kan känna  fortfarande när vi kommer in i " lillstugan" som var deras hem ( trots att vi gjort om en del där ) en påtaglig närvaro av de båda så älskade och saknade trots alla år som gåttt. 

Jag väntar mig nästan ibland se Farfar sitta där med sin bibel vid köksbordet.
 
Den bibel som blev min Fars och nu är min.

En vacker nött bok , men något av det käraste jag har.

image542

Kommentarer
Postat av: Marie

Min farmor har alltid varit min bästa vän. Trots att vi bott ca 60 mill från varandra har jag alltid sett henne som min "själsfrände"...;-))) Ha en fin kväll!

2008-03-10 @ 18:35:52
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: soffie

å va kul att få höra om din goa farfar.Grisgröt det lät inge vidare men jag kan tänka mej du va stolt som fick hjälpa till!
jättefina bilder.
TJOLAHOPP på dej!

2008-03-10 @ 18:51:48
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inger

Ja, var din farfar
alldeles för snäll, då vet då jag, vem du är lik min vän..

Vilka fina kort, och vad söt du var och vilket långt hår, du hade.. Du var en hejare att röra i grytan, redan då.. Ja, det var ju öppen eld, så då var det ju inte underligt, att du var där, lilla pyro...
Men vad underbart härligt att ha en skyddsängel i ert sovrum.. och sedan få ärva den fina bibeln, och veta att dem du älskar har läst och tummat på den..

Ha en fin kväll..
Storkramen till vännen min.

2008-03-10 @ 18:52:42
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Anna

Vilken snäll man din farfar var. Visst är det härligt att tänka tillbaka på den svartvita tiden som jag brukar kalla den. Tiderna förändras. Trevlig läsning.Kram på dig.

2008-03-10 @ 19:01:23
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Så otroligt mysigt och fint du berättar om din farfar och så mysiga bilder, och det syns vilket fint förhållande du hade till honom.
Så speciella bilder, som jag kan tänka mig du är mycket rädd om, och så underbara minnen du berättar om.
Det måste ha varit så underbart att bo och växa upp på dina farföräldrars gård,
Och så vackert med skyddsängeln.
Tack för att du delar med dig av dessa så fina minnen.
Stor Kram

2008-03-10 @ 19:08:04
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gudrun

Jag får nästan tårar
i ögonen när jag tänker på vår farfar och farmor.
De kan inte ha varit lätt att ta hand om skulden efter någon man gått i borgen för. Vi hörde ju aldrig farfar klaga, han var ju alltid glad och positiv, trots att livet inte alltid var så lätt. Är så imponerad av alla bilder du har, t om den gamla notan...

2008-03-10 @ 19:29:00
Postat av: Margaretha

Du kan vara lycklig som har såna fina minnen av "de gamle".Mina föräldrar var sladdbarn bägge två så jag har tyvärr inget minne av någon gammelförälder....synd .Desto viktigare blir det att våra egna barn har en bra relation med våra egna föräldrar.
Kram
Margaretha

2008-03-10 @ 19:44:03
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Marie

Å Britten vilken känsla som ligger bakom dina ord och vilken kärlek.

Kan tänka mig att du är glad över den fina Bibelboken som varit både din Farfars och din Fars.

2008-03-10 @ 19:50:35
Postat av: maria

Fina bilder!!
Jag tror på änglar!
Må så gott!

2008-03-10 @ 19:53:32
URL: http://mariasfotovardag.blogg.se
Postat av: Ulla

Vad kul med ett gammalt kvitto. Visst är det så med minnen att de dyker upp när man minst anar det. Var hos min syster för ett tag sen och när jag står i deras kök på andra våningen så upplever jag mormors gamla kök som fanns i källaren och som hon bara använde sommartid.

2008-03-10 @ 20:33:03
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Fia

Vad fint du skriver om din farfar. Det är så man känner att man tycker om honom genom din beskrivning :)

2008-03-10 @ 20:40:01
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Nilla

Ja både du och din syrra har skrivartalang.Tycker så mycket om att läsa era bloggar..kram kram

2008-03-10 @ 21:52:01
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: annebelle

Fint du skriver om din farfar! jag blir alldeles glad och varm.
Du skrev en dikt av Nils Bolander. Han är lite bortglömd i dag, jag upptäckte honom i Stora bönboken och min favorit är den här:
Du kom som en brand

Jag hade räknat med dig som en hand
med helighet och fest i min gråa kväll.
I stället kom du, fader, som en brand
en orosstiftare, en djärv rebell.

Jag räknade med fromma känslors blom,
en vänlig doft av tröst i helig vår.
I stället kom du med en hårdhänt dom,
en väg, en uppgift övermåttan svår.

Jag räknade med obeskrivlig frid,
som skulle lösa hjärtats stela kramp.
Då kom ett orosbud om svärd och strid,
om myteri och oförfärad kamp.

Du ville inte viska evighet
till den som levde alltför långt ifrån.
Du tyckte att min frid var alltför fet.
Den måste krossas av ett mäktigt dån.

Tack, för att du nekade mig duvotröst
och andens honungsmilda sunnansus.
Tack, att du tvang mig med en stålblank röst
från mörker till ditt underbara ljus.

2008-03-10 @ 22:08:24
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: maria

Lilla grötkokerskan i ...är det en lantmännenkeps..? Så söt!!!! Och farfar i slips och gummistövlar, en fin herre!!!
Vad roligt att du har så mycket fina gamla foton att kolla och minnas tillbaka till.

tackar för alla kramar idag....och kramar tillbaka...

2008-03-10 @ 23:30:11
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Plogflickan

Tack för att du delar med dig av svunna minnen.

2008-03-11 @ 07:17:36
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: helga

Vilka fina minnen och bilder från förr...

Bättre vara FÖR snäll än gemen och elak... Kram!

2008-03-11 @ 09:03:22
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: maria

Svar ang. kram: ja tack gärna...fniss

2008-03-11 @ 09:32:51
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Lillemor

hej tjejen.. vad gullig du var. vilken massa hår. med lockar i!! vilken dröm va.. kul med så mkt kort och grejjer kvar.

2008-03-11 @ 09:44:33
Postat av: evans

Det är något alldeles speciellt med farfäder! Min lärde mig att läsa :)

2008-03-11 @ 09:57:19
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Millapilla

Som vanligt så skriver du helt underbart! Härligt att få läsa om din barndom. Din farfar var en mycket god man. Och jag tror på änglar! grisgröt låter inget vidare..men du var säkert stolt att du gjorde byns godaste! Roligt att du har bilder,nota och bibeln kvar! ha en bra dag.kram

Postat av: Inger

Ja, kan förstå att du tyckte om tröjan..
Den var ju jättefin..
Kul när saker fixar sig till det bättre..
Kramizar till dig,,

2008-03-11 @ 10:43:43
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Pelle

Du ! vilket liten grisgrötkokerska.

Är det kanske en talang som legat i träda ?

Underbara bilder och härlig historia.

Kram från
Pelle W

2008-03-11 @ 11:32:27
Postat av: Mia

Grisgröt...ja du Britten, det är det nog inte många som kan koka idag, så jag tror att du fortfarande är världens bästa grisgrötskokerska ;-)
Ett par helt igenom fantastiska människor har du haft med dig genom livet och har fortfarande, för jag är av tron att dom följer oss hela vägen. Visst sitter din farfar där i stugan och väntar på dig när du kommer dit.
Tack för att du delar med dig till oss, kram!

2008-03-11 @ 12:15:14
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Pialotta

Tänk du Britt så många minnen som döljer sig inom var och en av oss bloggare här. Så känner man igen sig i det så många skriver och det vaknar till i en av glädjerus. Min morfar var grosshandlare, han var en handelsman ut i fingerspetsarna min lilla morfar. Morföräldrarna hade många affärer lite varstans dit de flyttade.. Från Blekinge och Småland till Skåne.. att du har det där lilla, gulnade kvittot kvar.. så skoj.
Ha de fint och tack för dina ord:-)
Kram

2008-03-11 @ 13:24:12
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Monica i GBG

Hej, Britt! Roligt att du skrev om Holger. Vi ringde varandra ibland och varje nyårsdag ringde han o önskade Gott Nytt År! Karin, min faster,o jag
brevväxlade några år med varandra. Tog fram o läste dom för ett tag sedan o tänkte slänga dem, men det gör jag inte för det stod mycket som man hade glömt. Min Farmor som är med på kortet hade jag mycket kontakt med när jag växte upp. Hon dog för tidigt, Jag ville att hon skulle levt till hon var 100 år. Du har så fina bilder i din blogg. Hälsa B. Kram Monica

2008-03-11 @ 22:37:21
Postat av: Inga M

Oj, vilket fint tidsdokument Du har gjort om Din farfar! Det är sånt som man skulle vilja ha om sina anmödrar och skicka vidare till sina ättlingar. Det blir ju möjligt med bloggen. Jag tycker det är spännande att tänka på bloggen som historisk dokumentation.

2008-03-12 @ 06:57:46
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0