ord är inte bara ord

Vi missbrukar orden ibland...tycker jag !





Ord är bara ett påstående, handling är dess bevis. och en handling säger mera än tusen ord.

Vi pratar i stora ordalag om hur omtänksamma vi är, hur empatiska och lyhörda och hjälpsamma, men !

Många gånger så är det alla de som gör saker i tysthet som uträttar stora saker och inte alla de som talar om vad som borde göras.

Du är inte vad du säger, du är vad du gör.


I dag såg jag en människa som är känd för att tala i stora ord och hålla föreläsningar om medmänsklighet, om hur viktigt det är att vi ser den lilla människan ,  och anses som em stor humanist....men...att resa sig upp och låta en gammal man som knappt hade någon kraft i sina ben sitta, det såg hon förbi...och jag blir så ledsen

Snart är det påsk !

På söndag ska jag gå och lyssna på Johannespassionen i Matteus kyrka...DET ser jag fram emot mycket.
Det har blivit en tradition för mig precis som Händels Messias vid advent.

Har ni några traditioner inför påsken ?

image916

Kommentarer
Postat av: Inger

Ja men visst är det sant..
Många pratar och vet hur det ska vara..
Sedan handlar de inte själva därefter..
Då är det bättre att jobba i det tysta..
Vad klok och eftertänksam du är min vän..
Fin bild.

Vi har ingen särskild tradion.. förutom att vi brukar åka till stugan och börja vårröja..
Är jag ledig så brukar vi gå till
graven eller kyrkan och tända ljus.. I år blir det graven..
Som du vet åker vi ner...
Kramizar och hoppas du får sova i natt..

2008-03-12 @ 21:41:44
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: ejmis

Har inga speciella påsk-traditioner mer än att det blir lite extra gott att äta.

2008-03-12 @ 22:10:18
Postat av: annebelle

Tomma ord väger lite på vår jord..Stor i orden men liten på jorden..Snacka går ju.. Mycket snack och lite verkstad..Ja, ibland blir man trött. Ordtrött. Särskilt på de som lovar runt och håller tunt.
Men så finns det Ord.
Ja, jag har påsktraditioner. Jag älskar stilla veckan, går gärna på passionsandakter måndag till onsdag, skärtorsdagsmässa med altarets avklädande, långfredags gudstjänst (underbara texter på långfredagen...Jesaja; Föraktad var han och övergiven av människor...och Lukas; Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.
Påskafton, ägg och godis, och så Påskdagen Vad ljus över griften...Orgel och kör. Jag lever påskdramat och älskar det. Genom mörker och död till ljus och uppståndelse. Jobbar förresten en hel del. Annandag påsk har jag firat klart och orkar inte mer...Jag skulle gärna gå på den där konserten! Oj,det här blev en lång kommentar...

2008-03-12 @ 22:45:49
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Marie

Ja nog kan man bli ledsen i bland.

För mig är tyvärr påsken bara godis och ägg, skulle önska att jag kom iväg till kyrkan.

Njut av konserten / kram

2008-03-12 @ 22:59:32
Postat av: maria

Så glad jag blir av att läsa dina tankar och funderingar!!
Tyvärr ingen påsk hos mej i år. Ska jobba hela Påskhelgen och jag är i flyttartagen, så det är ingen idè att inreda lite påsk :(
Må så gott!

2008-03-12 @ 23:03:27
URL: http://mariasfotovardag.blogg.se
Postat av: cilla

Jovisst är det så som du säger. Ord kan vara bra fina men ack så intet sägande.

Påsk för mig är om barnen är hemma. Vilket det låter som om dom tänker vara, i alla fall from påsklördag, vi får vl se.
Kommer ju i håg den tiden när de gick påskkärringar, det var tider det, den ena sötare än den andre. O ägg måste man ha men annars vill jag bara ha påsken som vi hade hemma hos mor o far, fint väder och utflykter.
kram

2008-03-12 @ 23:11:23
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Lillemor

här slängs det påskbrev.. men riset och allt e redan målat. det är den tradition vi har. här e påsken för barnen inget annat..
massa kram.hopaps du e liiite pigagre?

2008-03-13 @ 07:42:29
Postat av: Nilla

God morgon min vän..påsken har jag inga traditioner det blir mer godis till barnen än vanligt.Nu till påsken ska jag ha dressyrträning på fredag så var det nån pubafton på kvällen se lördagen blir det stalelt och söndagen tävling så ja ja ...som vanligt tempo....Ha en bra dag kram kram

2008-03-13 @ 07:44:34
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: helga

Det var intressant det där om handling och ord. Jag vill vara en person som gör gott!!

Påsken innebär normalt sett umgänge med släkten men i år har ju ma o pa åkt till Australien och 2 systrar är också där. Vi ska försöka träffa min storasyster men ska ju tillbringa mycket tid på en stor cup som sonen ska spela i. På annandagen ska familjen vara hos svärmor med familj men jag jobbar då... Ha en fin dag!

2008-03-13 @ 08:07:55
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Ja, det är lätt att säga ord, men att utföra det sagda är svårare. Därför är det kanske bäst att tänka efter innan ordet blir sagt...
Det låter härligt med sån tradition, Händels Messias älskar jag att lyssna på, speciellt Hallelujakören, så mäktigt!
Vilket fint gammalt ägg du har, för visst är det gammalt?? Kram på dig...*L*

2008-03-13 @ 09:30:04
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Pialotta

Orden som bara kommer ut utan någon som helst mening bakom .. de där orden genomskådas lätt..
Påsk förknippar jag med Konstrundan på Österlen. Dit åker vi var Påsk, olika dagar beroende på.. en fin tradition. Naturligtvis är kaffekorgen packad och klar:-)
Barnen brukar komma hit på Påskmiddag en av dagarna oxså. Påsken är så speciellt, då allting börjar liksom med den vårliga glansen.
Ha de gott kramar

2008-03-13 @ 09:54:40
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Mia

Åh, jag tyckte det såg gammalt ut, men förstår att det är ett kärt minne, varma kramar till dig!

2008-03-13 @ 10:01:17
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Kerstin

Vilket bra inlägg du skrivit! Att leva som man lär, är ett bra ordspråk tycker jag! Man genomskådar ganska omgående de tomma orden, finns det ingen känsla bakom utan bara ett stort ego, så känns det oftast och lyser igenom. Vissa sitter och putsar sin gloria och vill bli betraktade som helgonlika och bli beundrade för sina goda gärningar, jag avskyr sånt! Många skryter om sina bravader i hjälpandets tjänst, det är osmakligt tycker jag. Så bra att du berörde just detta ämne, har själv varit inne på att diskutera de stora hjälporganisationerna. De utger sig ofta för att vara något annat än det de är. Många är vargar i fårakläder...
Nu till påsken. Vår tradition är att samlas och äta mat, umgås och ha det trevligt. Till sist önskar jag dig en ny härlig dag idag! Hjärtlig kram/Kerstin

2008-03-13 @ 10:25:14
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inger

God morgon, eller god förmiddag min vän!
Lite seg idag. Men det gör ju inget, när jag är ledig.,
Hoppas att ni får en mysdag..
Men vi ses nog i morgon när ni kommer.....
Kramar om dig mycket mycket,,

2008-03-13 @ 10:47:15
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: evans

Nja, jag har nog inga särskilda traditioner, men jag skulle vilja ha det! Det är så himla mycket att stå i just den här perioden av året, och det sätter nog käppar i traditionshjulen.

Ha en bra dag!

2008-03-13 @ 12:11:46
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Cia

Brukar gå på hattparad när det ärpåsk.

2008-03-13 @ 13:39:49
Postat av: Inger Maryissa

Jo, ord kan missbrukas och även bli tomma om de inte finns i handling.
Det är så sant så att det är inte vad som man säger utan det man gör som är viktigast.
Och det ger meningen åt våra ord.
Att en handling säger mera än tusen ord.

Själv har jag numera inga traditioner under påsken.
När jag växte upp så var det frikyrkan och det religiösa omkring påsken.
När min dotter var barn så var det påskägg, påskpynt osv, och det var jätte-roligt.
Önskar dig en fin fortsatt dag.
Kram

2008-03-13 @ 15:03:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja påsken är härlig med ljuset som kommer alltmer. Färgerna ljusgrönt o gult man blir så glad av. Hos oss är det fest när alla barnen kommer hem och huset blir fullt igen. Vi lagar mat och myser. Vilket fint ägg du har där med ljus i . Kram på dig.

2008-03-13 @ 15:54:31
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Maria

Nja påsk har vi inga speciella traditioner. Tycker att det är en skl skit helg & ofta så har man jobbat nu även i år.
Hoppas ni får en trevlig påsk.

2008-03-13 @ 16:57:36
URL: http://lofgrens.blogg.se
Postat av: Carina

Handling är mer än ord.
Så vist och bra du skriver.

2008-03-13 @ 21:49:15
URL: http://goldiesmatte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0