Svärfar !

.


I morgon skulle min svärfar ha fyllt 91 år.    Grattis H



Det förvånar mig att jag inte skrivit om honom tidigare eftersom han är en av dom människor som jag beundrat och respekterat mest av alla i modern tid.

Han var i unga år vävlagare åkte runt och lagade vävstolar bla på Barnängsgatan i Stockholm. Sedan blev han resande montör och servade kopieringsmaskiner och jobbade för Zeuthen & Aagaard. Under en period hade han 2 arbeten när han först jobbade på sekuritas som vakt och sedan som nattvakt på SEB där Markus Wallenberg hade sitt högsäte.

Han var otroligt duktig på Schack och kom flera gånger 2a och 3.a i SM.

Första gången jag träffade H var 1993 . Jag blev redan första gången tagen av hans otroliga pondus.
Han var inte en människa som tog vem som helst till sitt hjärta på en gång utan man fick så att säga förtjäna den.
Så jag minns än i dag men värme i bröstet den gången han sa till mig ett par år senare " jag gillar dig" då visste jag att han knutit mig till sitt hjärta. Det var en fantastisk känsla och det kändes som att vinna högsta vinsten på lotto.

Han var verkligen ingen dussinvara utan en människa med kvaliteer som man inte ser idag.

Punktlighet var ett ord som han tyckte om. Sa man kl 19.00 så var det kl 19.00 som gällde, och inget annat. Det var viktigt.

Rättvisa var ett annant ord som han levde starkt efter, och inte bara i ord utan även i handling.

"Juste" pratade han mycket om " jag vill att det ska vara juste sa han ofta.

Han var oerhört påläst och det han inte visste det tog han reda på. Ända fram till sista veckan han levde så kunde man diskutera samhällsfrågor och politik med honom. Han var som jag tycker det väldigt intelligent ja rent av klok.
När vi skulle rösta för Eu och euron så minns jag att han sa..."Ja jag är ju gammal och ska snart dö, jag ska fråga mitt barnbarn hur hon resonerar"

Han ville inte ligga någon till last och aldrig vara skyldig någonting. Det enda som han tagit emot från staten var nog pensionen som  han tjänat ihop till. Inte en enda gång under hela sin livstid hade han tagit ett banklån.

Det finns så mycket som jag skulle kunna berätta om min Svärfar men jag känner att orden blir ganska små när jag ska försöka beskriva hur mycket jag repekterade , beundrade och tyckte om honom.

Det är 2 år sedan som han dog, men ännu så kan jag komma på mig själv med att ta telefonen för att ringa till honom, eller om vi är ute och åker därut mot västerort där han bodde så kan jag säga till B " ska vi åka och fika hos...innan jag kommer på att ..nej just ja..

Det finns människor som lämnar ett oerhört tomrum efter sig  Det har han gjort, och jag saknar honom


Så skrev jag i sommar . Snart har det gått ett år igen. Saknaden försvinner inte..

Jag har inte förrän nu kunnat börja titta i hans fotoalbum. Härom veckan tittade jag i hans fina klippbok.

OJ ! vilken skatt. Önskar jag kunde delge er allt  som finns där.

image893

Tyvärr har min scanner lite problem just nu så jag kan inte visa några utklipp men jag återkommer...

image895

Här tar min svärfar med sig sin hustru och svärmor på Revy..kolla hans knivskarpa pressveck !



" kärlek är den enda passion som varken lider av en framtid eller ett förflutet ! "

Kommentarer
Postat av: Inger

Vad trevligt du berättar om den älskade svärfar. Jag vet att du tyckte mycket om honom..
Han ler nog mot dig idag från sitt lilla moln däruppe, och tänker, vilken underbar sonhustru jag har.. Jag undrar om inte maken påminner lite om svärfar. hmm. låter så.

Ja våra tankar gå som vanligt åt rätt lika håll, utan en enda vetskap..
Stora varma kramen till dig..

2008-03-06 @ 11:10:23
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Tina

Jag förstår att du saknar honom och era samtal

kram

2008-03-06 @ 11:34:49
Postat av: helga

Visst är det fint att hålla minnena vid liv som du gör och visst är saknaden stor efter nära och kära. Din svärfar verkar ha varit en storartad man! Ha en fin dag!

2008-03-06 @ 12:39:44
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Nilla

Hej
Vad roligt att jag får bidra med ett ord som många inte hört förut..Min pappa som bor nu i strömsund eller flata som vi uppifrån säger har alltid sagt lappmögel...

2008-03-06 @ 12:49:03
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Pialotta

Du kiksar tillbaka på livet vilket är väldigt intressant. Ett sånt foto vad elegant det är och visst hade han pressveck:-) Vissa människor finns alltid kvar i ens hjärta.
ha de fint kram

2008-03-06 @ 14:42:45
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Vilka fina minnen du har av din svärfar, och han måste ha varit en mycket speciell person, och jag kan tänka mig att du saknar honom mycket.
Och det måste vara fantastiskt att titta i hans fotoalbum.
Och ser fram emot när du kan visa urklippen.
En fin bild på din svärfar, hans fru och och svärmor.
Det är också så trevligt att se hur folk var klädda förut.
Stora Kramar

2008-03-06 @ 15:00:08
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja vilken härlig människa...jag har också en sådan bortgången släkting som är min förebild. Fint inlägg.

2008-03-06 @ 15:24:30
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Helen

Så härligt att få äran att lära känna en så trevlig o klok person, man önskar att det fanns fler av hans sort. Förstår att du saknar honom, en man som du säkert kunde fråga saker o få ett bra svar.
Trevligt att ni har så fina minne efter honom, fin bild.
Jodå det var en minnesvärd helg både roligt o jobbigt eftersom den dära kroppen sade ifrån, trött o ont
efter en hel dag på stan o ingen sömn natten innan. Inte konstigt jag nickade till när ljuset slocknade, men pinsamt känns der ju hehe.
Kram o ha de gott.

2008-03-06 @ 15:44:09
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Kerstin

Först av allt vill jag önska dig all lycka till med det du skrev hos mig! Hoppas verkligen det hjälper dig!Jag fick bra lindring av nålarna! Sen till din svärfar: Så underbart det är när man får förmånen att lära känna en fin människa. De får en plats i ens hjärta för evigt och man glömmer dem aldrig någonsin! Han var en hedersvärd man med integritet, märker jag! De växer inte på träd, ska jag väl tillägga då, i våra dagar...Trevliga minnen du har att plocka fram och njuta av! Önskar dig en njutbar torsdagseftermiddag/kväll! Stora kramen till dig fina vän!

2008-03-06 @ 16:08:29
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Det var ett ljuvligt inlägg om din svärfar! Somliga människor får större plats i ens hjärta än andra... Det är så det är. Ju äldre vi blir kommer dessa minnena av kärra individer vi har älskat/älskar
fram, kan inte helt förstå det.

Hoppas du ha det bra. Själv mår jag si och så, men i morgon är det ju fredag och då kommer min massageterapeut så då blir det nog lite bättre!

Ha en fin kväll!
Stor Varm Kram/
Ewacarin

2008-03-06 @ 17:00:55
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Mia

Ni måste ha gjort stort intryck på varandra, mycket välförtjänt förstår jag av dina värmande ord om honom. Det är en ynnest att få möta sådana människor!

2008-03-06 @ 17:14:44
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Paula

Vilken härlig an! Jag hade också en svärfar med stort rättvisepatos. Han var fotograf till yrket och när han blev pensionär startade han egen firma. Vi hade en del diskussioner han och jag, i ganska hårda ordalag, och jag som egentligen är mycket konflikträdd blev både ledsen och sårad. Men, i hans familj var det alltid högt i tak, man debatterade, grälade och nästa morgon var det som inget hänt....inte lätt för mig att acceptera och förstå alla gånger. Svärfar dog också för ett par år sedan, som tur gick det snabbt när han väl fick sin cancerdiagnos som var obotlig.
Ha en fin kväll/Kramen

2008-03-06 @ 17:40:58
URL: http://paulaz.se
Postat av: Margaretha

Med en byxa som en rakkniv vass.......
Så fantastiskt fint foto....konstigt men det är så roligt att titta på gamla kort.
Din svärfar verkar ha varit en fantastisk människa.
Du kan vara glad som fick lära känna honom...
Kram
Margaretha

2008-03-06 @ 18:20:43
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Millapilla

ojojoj jag får ett sånt lugn när jag läser denna blogg...varför vet jag inte?...sitter med huvudet på sne och bara tänker ljuvligt du skriver och din svärfar var oxå ljuvlig. LUGN & LJUVLIGT Blir det från mig idag.kram kram

Postat av: maria

Vilken stilig karl! En sån som man kallar en hyvens man verkar det som. Rätt ska vara rätt och man ska spara till det man vill ha....det finns inte många sådana nu skulle jag tro!!!

Härligt att ni fick så många år tillsammans!!!

2008-03-06 @ 19:50:52
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Ulla

Vilka härliga minnen du bär med dig. Av både det ena och det andra.

2008-03-06 @ 20:00:29
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Gudrun

Du tänker på din svärfar, jag tänker på min lilla pappa som skulle ha fyllt 89 år i morgon om han levt, jag saknar honom så mycket ibland,
men man får leva på de fina minnen som man bär med sig inombords.

2008-03-06 @ 20:32:20
Postat av: Kajsa

Wow,,visst e det häftigt med vissa människor,,jag förstår precis det du skriver om. Jag e som jag e,,och jag är ganska säker på att han vet vad du känner och jag tror han är med dig. Människor sätter sina spår,,vissa djupare än andra.
Du är en sådana människa som sätter spår, tack för att du finns på bloggen och delar med dig av dig själv.

Kram min bloggvän
Kajsa

2008-03-06 @ 20:40:33
Postat av: Kerstin

Ibland har man gemensamma upplevelser om än på olika tid och plats..."Själsvänner" synkroniserar sig på samma våglängd, vet du väl, så det blir nästan som lite tankeläsning över det hela....Man blir förvånad emellanåt, när någon börjar tala om det ämne man själv just tänkt på....Som jag brukar säga: det finns mer mellan himmel och jord än vad vi människor tror ibland! Ha en härlig kväll, för min del hoppas jag att John Blund kommer tidigt, ska upp med tuppen imorgon....Varmaste kramen
till dig fina vännen/Kerstin

2008-03-06 @ 21:17:46
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0