Bilburen ungdom i norr !


Wunderbaum och raggartärningar !


Så såg det ut när jag susade omkring i min V4a 74 i början på 80 talet









och så ser det tydligen ut idag också.....Trodde inte tärningarna fanns kvar !

Är det någon som kommer ihåg ?


..................................................................................................................................................................................................................

Länge sen jag bidrog med lite TIPS !

Här kommer ett och annat....


På mitt sängbord här uppe ligger 3 böcker som jag kan rekomendera ...

Skynda att älska

En annan sida av Schulman och ett ömsint portätt av en älskad far

Alltid hos dig

Lysande roman om kärlek, sorg och hemligheter i det förflutna Ett telefonsamtal och sedan är inget mer sig likt

Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?
Vi svenskar har det bra. Vi bor och äter bra. Vi älskar vår natur.  Vi är bland de mest långlivade på jorden, men ändå är vi världens i särklass sjukaste folk.
Hur kan det komma sig? Läkaren Nisse Simonson menar att det främst handlar om vår inställning och våra förväntningar. Vår förmåga att känna glädje,
tillförsikt och lycka beror i slutändan på vår inställning till livet, både när lyckan ler och solen går i moln. 
Tankens kraft är större än vi tror: det är nämligen vetenskapligt bevisat att optimisten lever längre än pessimisten.

Spännande tankeväckande läsning !

och musik jag njuter av just nu....

I min I pod på våra promenader lyssnar jag på  Madeleine peyrouxs nya "Bare Bones"



eller



Sarah Brigtmans live konsert från Vien....helt fantastisk om man gillar henne


Nu tar vi hälja....Jag ska åka in till  " Modern ".....Och ni alla som läser min blogg får ha det riktigt bra


(Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ..)
sa Nalle Puh




Kommentarer
Postat av: Malin

Såklart jag kommer ihåg...min storebror, 5 år äldre än mig, hade en vit volvo med vita tärningar och doftgran som doftade vanilj.... tack för nostalgitrippen! Kramiz M

2009-04-17 @ 17:15:33
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Puh är så klok .-)

2009-04-17 @ 17:19:54
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: annebelle

Doftgranar och tärningar, det är grejer det! ;-)

Lite nostalgisk blir jag när jag tänker på min första bil. En 142:a från 1971 som jag köpte för 700 spänn!! Vilket fynd! Jag hade den i flera år, med lite kompisar som svetsade innan besiktningen gick det som en dans. Inte fort, men vem har sagt att man ska dansa fort?!

2009-04-17 @ 17:36:12
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: b.t

Kommer inte ihåg tärningarna. Kanske är det ett norrländsk fenomen.



Tack för boktips....ja Sarah Brightmans konsert från Wien är underbar !



/ kram

2009-04-17 @ 18:14:15
Postat av: Anna

Mmmm Britten en massa tips här och underbara Madeleine..vi har lite samma smak Britten ...eller visst..

2009-04-17 @ 18:33:02
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: soffie

ja så verkar det va än idag i Raggarbilarna det dör nog aldrig ut som tur är,

å tack för boktipsen alltid bra för en bokslukerska som jag:O)

ha en härlig fredagskväll

2009-04-17 @ 19:09:16
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ing-Marie

Visst kommer man ihåg granar och tärningar(vi säljer dom fortfarande på "macken") så visst finns dom fortfarande. Jag ser din v4 framför mig visst var den ljusblå. Man kunnde friväxla med den. Ha en bra helg med din mor. Ingis

2009-04-17 @ 20:12:07
Postat av: Carina

Så mycket att läsa hos dig i kväll.....björnfrossa, brusande älvar och ludd i örat ;)

Jag gillar ditt bloggande min vän :)

2009-04-17 @ 21:16:43
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med föregående talare . Jag gillar ditt sätt att blogga. Här inne hittar man alltid något som tilltalar på ett eller anat sätt.

Önskar dig en trevlig helg hos din mamma.

2009-04-17 @ 21:20:27
Postat av: Inger

hihi, ja nog kommer jag ihåg de där tärningarna även att vi inte hade några...det var mycket som skulle vara i bilarna på den tiden..





Funderat på Alex bok,,,,har hört lite intervjuer med honom..undrar om han har mognat,,eller om det är affärstrick...

Den andra boken som Nisse Simonsson har skrivet har jag tittat på...och så sant det verkar..



Ha en jättefin dag med modern...

Kramkramen..

2009-04-17 @ 22:10:00
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Tyvärr så känner jag inte igen Wunderbaum och raggartärningar.

Kanske p.g.a att jag aldrig haft bil och inte många av mina kompisar hade heller.



Intressanta böcker du tipsar om.

Jo, tankens kraft är nog större än vi tror.

Och att om man är pessimistisk eller optimistisk, och inställningen till livet, kan göra stor skillnad för hur vi mår.

Kram

2009-04-17 @ 22:16:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Herta

Jag hade min gamla Amazon. Vad jag ångrat att jag sålde denna bil. Där hade vi doftgrunkor och sen ett rejält kors udner backspegeln.

2009-04-17 @ 23:52:22
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Diana

Javisst tärningar hängde i bilarna på 80-talet också, och som du säger än idag på vissa bilar. Kul :)

Haha, det där med ludd i öronen har jag nog ibland. Jag kan sitta i en helt annan värld när någon pratar med mig, men jag kommer alltid på mig själv och säger förlåt, förlåt, ta det där igen. Ajaj. inte bra.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Kram Di

2009-04-18 @ 00:30:59
URL: http://dianahagel.wordpress.com
Postat av: Tina

Schulmans bok är jag lite nyfiken på så jag måste nog läsa den nu.





Raggarbritten va ! fniss

2009-04-18 @ 07:38:03
Postat av: Ulla

Tack för tipsen! Jag har tänkt att läsa boken om varför vi mår så dåligt. Jag tror oxå att det beror myclet på vilken inställning man har till saker och ting. Positiva tankar ger positiv energi. Ha en bra helg!

2009-04-18 @ 07:41:50
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: cilla

Kan väl aldrig glömma den bilen, o inte min egna första v4 heller. Granar gillar jag fortfarande, men de får hänga lite gömda.

Hoppas ni får en bra dag du och mamsen



kram

2009-04-18 @ 08:35:44
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Helga

Det har varit dåligt med wunderbaum och tärningar hos mig... men visst är det en klassiker.



Fina bok och musiktips... Ha en fin dag med mamma...

2009-04-18 @ 11:46:45
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Socrate

Tillhör oxå jag dem som åkte runt i SAAB V4 på 70-talet. Hade inga Fuzzy Dize men tror att det hängde en/flera doftgranar där...och så "sexbelysningen" inte att förglömma (alltså små röda lampor som gav ett riktigt myspyssken i kupén). Mycket sex förekom nu inte alls men så kallades de och skulle väl ge den rätta atmosfären utifall att...

Kultade runt ett par varv med min V4 hösten -79 och stannade på taket. Bredvid satt kompisen Pelle som är en gudabenådad trummis, i baksätet och bagaget låg hans trumset och på golvet bakom mig stod en verktygslåda, modell plåt, full med verktyg.



Tror du att det virvlade runt allehanda verktyg, trummor och cymbaler i bilen, medan vi voltade som mest...? Jodå, och när vi stannade hängde vi upp-o-ner i bilbältena.

Tror du att vi blev det allra minsta skadade??? ICKE SA NICKE ! Det satt en ängel i baksätet och stoppade allt som var på väg att träffa oss!

Bilen blev skrot men vi fick inte en enda skråma, trumsetet var som när vi la in det och den enda som led ont var en tant som passerade och som skällde ut oss efter noter...SÅ GÖR MAN INTE PÅ HENNES EGEN VÄG!!! Hastigheten var helt lagenlig men en kurvig grusväg kan vara förrädisk om man har otur...



URSÄKTA ROMANEN MEN SOM DU VET KAN JAG INTE SKRIVA KORT!

Ha en toppenhelg däruppe! hälsar vännen Socrate

2009-04-18 @ 13:16:34
URL: http://socrate.blogg.se/
Postat av: Lena

Trevlig helg! :)

2009-04-18 @ 13:27:02
URL: http://celena.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sarah är inte riktigt i min smak (med vissa undantag, som arian i "Femte elementet") men blev glad över Madeleine Peyrouxs musik. Skön jazzkänsla. Jätteskoj! Böcker, ja jag läser ibland. Men har märkt att bokläsandet ganska ofta får stryka på foten. Lite för kort resväg till jobbet, då passar dikter bra, eller bara slöläsa Metro eller kvällstidning.

Ja tygtärningar är kult. Visst syns de fortfarande i en del bilar. Få i storstaden, men ute på landet betydligt vanligare. ;-)

Själv lyssnar jag på The Decemberists nya "The hazard of love", tycker det är jätteskön och så U2:s senaste också bra!

Ha en skön helg Britten :-)

2009-04-18 @ 14:19:23
Postat av: Pernilla

Ja, ack det kära 80-talet men jag åkte bil i slutet av 80 men det fanns tärdningar och granar i en del bilar då också.

/P

2009-04-18 @ 15:42:46
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Daniell

åååh ljuva 80-tal



med wonderbaum, tärningar pinglandes å kasettspelare i bilen med Carola i bakgrunden.

2009-04-18 @ 17:15:58
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Paula

Ernestams bok har jag läst, fast jag tycker faktiskt bättre om de andra hon skrivit...

Schulmans har jag funderat på, den fick väl sådär recensioner, dom skrev att han tråcklar in sig själv i sina myckna uttryck.

Sjävl ska jag välja en "ny" bok imorgon, Paul Austers lilla tunna är strax utläst.

Här i Dalarna skiner solen men det är kyligt i luften och blåsten är snål

Kramen

2009-04-18 @ 17:36:55
URL: http://paulaz.se
Postat av: Pialotta

Axel Schulman, är en man som jag verkligen inte kan gilla.. såg på nyhetsmorgon när han var där och gjorde reklam för sin bok.. visst kan tycka lite synd om honom, men va falls.. skriver man så som han gör på sina bloggar .. kan jag inte gilla honom, men okej boken är ju helt ifrån vad han skriver på bloggarna..

ha de gott "Britta" lilla..

Kram/Pialotta

2009-04-18 @ 18:13:49
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: marma

Nog tycker jag man ser tärningarna lite av och till, det kommer nog alltid att vara så - KULT!

Nisse Simonssons bok blir jag nyfiken på, Dr Phil säger samma sak: det är våra förväntningar som avgör hur vi reagerar!

Sarah Brightman kan man inte få nog av, i öronen alltså!

Helgkramar/marma

2009-04-18 @ 18:40:33
URL: http://marmagda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0