Funderingar i natten

Jag har under en ganska lång tid mått lite sämre än vanligt faktiskt.
 
Då följer ju automatiskt som ett brev på posten sömnlösheten också. Trots att jag är så trött så jag stupar i säng så vill inte sömnen infinna sig.


När man då ligger där och stirrar i taket så kommer alla funderingarna. I mitt fall så har det handlat mycket om liv och död.

För någon natt sedan när huvudvärken var så svår så jag i ett kort ögonblick tänkte.." Om jag dör nu i en hjärnblödning eller nåt....Hur blir det då ?????

Stora svåra frågor att fundera över kl 03.10..Hur går det för mina kära som blir kvar om jag dör, ...Vad händer när man dör ?  finns det ett liv där på den andra sidan ?



Finns det nåt jag ångrar om jag ska dö nu och ..Finns det saker jag borde sagt och gjort...

Är det detta som kallas för medelålderskris eller...Jag funderar ibland på min barndom och min uppväxt, det gissar jag väl i och för sig att de flesta gör...

Som många vet så växte upp i ett frireligöst hem , och jag har många av sådana saker med mig i bagaget  både på gott och på ont.

Men jag har i perioder funderat mycket över detta med Gud...Ibland har jag gjort uppror och tänkt att nu struntar jag i gud och hans krångliga bud.....

Ja sen händer det nåt..som att man ligger vaken mitt i natten i svår värk och tänker   " jag kanske dör nu " Då är det lätt att säga tyst för sig själv..." gode gud hjälp mig snälla du ..ta bort min värk ..låt mig inte dö nu i en hjärnblödning.

Fegt ???   jaa kanske. Existensiella frågor..svåra frågår i natten



På lördag ska jag se Sara Lindhs enmansföreställning " Carola och jag på ....teater Giljotin
Där hon gör upp med sin gudstro eller snarare avsaknad av.....Ser fram emot den

Kommentarer
Postat av: anneli

Jadu, frågorna på natten kan bli stora och djupa..Jag var väldigt sjuk före jul och hamnade på infektionsklinik i en vecka. I sängen brevid låg en äldre kvinna som var besökt av djupa tankar och bad högt till Gud. Det jag tänkte då, var att det är skönt att ha en tro...vad det än må vara. Någon dag senare gick en av våra närmaste vänner bort i cancer. Man får perspektiv då...tänker efter lite extra...Fånga dagen är två ord som får ännu större betydlese då. Hoppas att du blir bättre, du vet nu kommer våren så smått, iallafall märks det att det blivit ljusare. Kramen...

2009-01-29 @ 08:53:57
URL: http://www.nygamlajag.blogg.se.
Postat av: Lillasyster

Ja kära syster, märkligt att man levt med detta hela sitt liv och ändå, precis som du säger lite fegt, men när man blir riktigt rädd o tror man ska dö så smyger sig tankarna ändå in. Käre Gud, hjälp mig....



Då duger han, eller....????

Visst är man feg, eller..??? Nä jag har nog valt det där att det finns högre makter. Jag tror, hur skulle jag kunna låta bli, efter allting som jag tycker mig skönja i stort och smått. Visst finns det högre makter o jag tror att de är till för att hjälpa oss.

2009-01-29 @ 09:40:52
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Thalina

Så jobbigt att inte kunna sova,tror att alla nån gång ligger sömnlösa och det är ju då tankarna kommer.Men jag tycker inte att man ska ångra saker man gjort för det går ändå inte att ändra.Jag försöker att tänka framåt i stället.Vill leva så länge så att jag får se barnbarnen växa upp.Hoppas att du blir av med din svåra huvudvärk kramar THALINA

2009-01-29 @ 10:13:00
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Anita

Ja det är på natten det svåra blir svårare.

Skönt att resonera med sig själv och kanske med en gud också ( vad vet jag )



Svåra saker du tar upp, och jag ser fram emot att höra hur teatern var.

2009-01-29 @ 10:44:59
Postat av: Lena

Svåra frågor i ett tillstånd av värk och sömnbrist, fast frågorna kan nog alltid vara svåra. Jag är också uppväxt i ett fri religiöst hem. Det har alltid varit viktigt för mina föräldrar att vi barn själva skulle ta ställning och inte leva på deras tro eller på något sätt bli tvingade att tro.



Jag har haft tider då jag mer vänt Gud ryggen till men jag har alltid kommit tillbaka. Jag har helt enklet inte kunnat sluta tro :) Den tryggheten som jag finner i min tro är oerhört viktigt för mig. Det har funnits tider då jag frågat Gud men farför? Varit arg osv....Jag har inte alla svar på allt men jag kan ändå tro på en god Gud och uppleva hur det får mig att ha en tro på framtiden. Jag är med i en församling, det känns också viktigt.



Hoppas det vänder för dig så att det får bli bättre tider på alla sätt och vis!



Tack för grattis hälsningen, Kram min vän!

2009-01-29 @ 12:32:02
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Hej min Vän,

trist att du mått sämre den sista tiden och dessutom sömnlöshet.

Det är jätte-jobbigt.



Och ja, det är så lätt att tankarna börja snurra när man ligger där vaken på natten.

Jag har också fått sådana tankar, speciellt efter det min syster dog,

som gjorde mig mera medveten om att vi alla ska dö en gång.

Jag kunde t.om. vakna av dödsånget, och tankar om vad som väntade efter detta livet.

Nu har det lugnat ner sig,

och jag känner på något sätt att jag har mera accepterat det oundvikliga som kommer en dag,

och det gör mig lugnare.

Men visst har jag fortfarande sådana funderingar som du berättar om här.



Och ja, kära du, jag känner igen bagaget från uppväxten i ett frireligiöst hem.

Vi har båda så mycket gemensamt när det gäller detta.

Och jag tror att det många gånger är det som "spökar" i våra tankar,

även om vi inte nu tror på det som vi hörde predikas om när vi var barn.

Rädslan vi matades med om att om vi gjorde si och så, så kom vi inte till himlen,

och alla predikningar om synd och skuld.



Själv tror jag fortfarande på ett liv efter detta, men absolut inte på att det är som det predikades om i denna frikyrka.

Och det att tro på Gud eller inte...

det är som jag tänker nu, att det beror nog på vad man menar med Gud.

Gud kan ju vara själva livet, livets ursprung m.m.

Men absolut inte en "gubbe uppe i himlen" som sitter och dömer oss människor.



Och som sagt alla ska vi samma väg vandra

och det är samma som väntar oss människor oavsett vad vi tror på Gud eller vilken religion vi tillhör.

Det är som jag tänker nu....



Oj, hoppas du inte tycker min kommentar blev för lång...men jag kunde ju inte låta bli.

Ja, jag tror du förstår.



Jätte-stora Kramar till dig.



Och hoppas du mår bättre snart och även får sova bättre.

2009-01-29 @ 13:16:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Helga

Jag brukar också grubbla på nätterna ibland. Då är det lögn att somna. Oftast tänker jag på sånt som har med ungdomarna att göra. Har de vänner, hur går det i skolan, hur går det i idrotten och allt möjligt kring dem. Döden - då tänker jag mest på att mina nära ska dö. Det blir tungt den dagen. Man skulle nog prata mer om detta ämne i samhället - det är ju en del av livet ändå.



Jobbigt att du har en så besvärlig period nu!! Tänker på dig och skickar en stor kram!!

2009-01-29 @ 13:31:22
URL: http://helga1.bloggagratis.se
Postat av: Barnens Hjältar

Det är nog ganska naturligt att tänka så när man har det tufft på ett eller annat sätt. Man är ju inte mer än människa. Hoppas huvudvärken gått över och tack för grattis till farmor :-)

2009-01-29 @ 13:40:10
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: b.t

Tankar och frågor som kommer över alla nu och då kan jag tänka..Tycker att du fått mycket fina reflextioner och kommentarer på detta inlägg, och jag Hoppas att du mår lite bättre i dag .



Kram min vän

2009-01-29 @ 14:34:20
Postat av: Lisbeth

ja usch det måste definitivt ha varit korven.

Kommer aldrig mer äta korv från en mack!!



kram

2009-01-29 @ 14:58:07
URL: http://vipelyckan.blogg.se/
Postat av: Anna

I så fall har jag också en medleålderskris fastän jag bara är 26....



jag har alltid funderat mycket över döden, men sen min far och svärfar gick bort förra året och jag mer har upplevt konsekvenserna av att vara efterlevande så har jag börjat tänka än mer på hur det skulle bli om jag dog.



jag är den ende av mina vänner som har ett testamente tex (tillsammans med maken) och jag har likt min mans farmor som är i 80-årsåldern börjat rensa upp bland apper och saker för att inte lämna för mycket jobb efter mig i fall något skulle hända. en del väner tycker nog att jag är knäpp, men jag är ju inte immun mot att dö bara för att jag är 26. Däremot så önskar jag att jag får mleva lycklig och frisk tills jag blir minst 125 år.





2009-01-29 @ 15:29:53
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Jag har en väldigt sjuk vän som kommer att dö (det kommer vi alla) förmodligen före mej. Många tankar får man av att ha döden runt hörnet. En Gud finns det nog men jag kallar honom/det inte för Gud. För mej är det något annat än det religösa. Men vad är egentligen skillnaden?

/P

2009-01-29 @ 15:48:26
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Ja nog tusan kan man ha frågor så det räcker å blir över på natten !!!



Hopppas du mår lite bättre snart i alla fall!!



Kram

2009-01-29 @ 16:10:47
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kanske det blir nån form av aha-upplevelse där på teatern...det är svåra frågor du tar upp...

2009-01-29 @ 16:11:00
Postat av: Ninni

Jag själv har ingen gudstro...eller jag tror på nåt speciellt ett liv efter detta.

Men visst ber jag en bön jag med ibland när nåt känns tufft.



Att inte kunna sova för med sig många funderingar..låg själv och grunnade på en massa igår när jag inte kunde somna.

Saker som gör att det inte blir lättare direkt att somna.

Jobbigt!!



Hoppas du får en god natt sömn inatt hoppas jag med att jag får.



Kram kram

2009-01-29 @ 16:27:02
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej hej!

Du kommenterade tidigare att du var intresserad av den beiga kavajen, men att den var för stor (strl 38) glömde helt att berätta för dig att jag är strl 34-36 och på mig sitter den tajt.

Hör av dig om du är intresserad lämnade mailen i fältet ovan.





Kram Rebecca

Postat av: Pelle

Dubbelt jobbigt blir det att inte sova när så svåra frågor poppar upp. Kämpar med liknande frågor själv understundom så jag har inga bra svar att ge dig.



Men en kram kan du få.

2009-01-29 @ 17:04:21
Postat av: Lillemor Lindqvist

hej gumman. jadu.. den här vintern har inte varit nån höjdare för oss fibrosar tror jag.känner inte nån som haft det okej alls.. knappt. och det är inte alls konstigt att mna funderar. det är ju inte så att man är kärnfrisk och känner att man inte dör på länge. det vet man ju aldrig. men inte tror jag du har nån kris.. jag tror bara värken och huvud och sömnbrist gör att mna brjar fundera på sånt man annars kanske inte tar på så stort "allvar" just för man inte är så gammal egenligen. jag hoppas att du kan få må bättre snart. men det känns lite som att allt pluggande e lite mkt för dig ihop med allt mående?? men jag hoppas du orkar göra klart det - fysiskt alltså -så du inte pajjar ihop totalt av allt. känns som att du verkligen vill det här. jag läser här jämt men det är så mkt kommentarer hahaha så innan jag läst färdigt och kommit ner till slutet, så har energin tagit slut och jag orkar inte skriva.

Ha det så bra det går

massa kramar!

2009-01-29 @ 17:46:22
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com
Postat av: Anonym

Att inte få sova på nätterna sätter igång mycket i kropp och själ..



Försök att gå upp och gör nåt annat, läs en bok , koka lite mjölk, eller lös ett korsord.



Kanske inte så lätt om man har en sprängade huvudvärk kan jag tänka men..försök gör nåt annat !

2009-01-29 @ 17:57:36
Postat av: bjorne

Kommer du inte ihåg båten mm på min blogg,tror det är så,angående Gud så har jag varit likadan,när något av barnen var lite extra sjuka så tog jag till Gud,och gör det ännu när det kniper,så är nog nästan för alla,och har inte gått ur kyrkan eller,för dom gör mycket bra för många som har det svårt,kram

2009-01-29 @ 18:14:47
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: soffie

sån där är jag med jag ligger och funderar och tänker på nätterna och det stämmer så det du skriver att när jag mår sämre i mej själv så kommer alla tankar,

jag hoppas du snart är pigg och mår bra igen och att du får sova gott igen,

Många styrkekramar till dej!

2009-01-29 @ 19:07:52
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: soffie

vi ska nog åka den 15e maj ,

när åker ni till Mallis första gången,om jag väljer den här fina ön kommer jag självklart be om massa tips å råd,

tack kära du för du finns, den lilla tjuren är en favorit hos Nellie än:O)

2009-01-29 @ 20:30:18
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Susan

Du är nominerad till Veckans blogg hos mig av Soffie69.



Vinnaren utses på Tisdag.



Lycka till=)

2009-01-29 @ 20:51:42
URL: http://eliottsmamma.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ja du vännen alltid svåra frågor. När jag var 13år förlorade jag en lillebror (4mån) och då blev jag en riktig gudsförnekare, ateist. Var så tills för drygt 16årsedan då började jag fundera över det här lite svårare frågorna. Idag är jag inte ateist, kanske mer agnostiker. Jag tror att det finns en högre makt...något som är större än jag. Vad det är vet jag inte riktigt ännu, kärlek mellan människor kanske...?? Svårt!! Vet bara att jag har tillit till den högre makten på något vis. Kram fina vän!

2009-01-29 @ 21:57:58
URL: http://livscoach.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Nja jag tror tyvärr inte att det gör det, men du kan ju göra en liten pudding och frysa in det som blir över :-)om det bara är du som äter det i familjen.



kram

2009-01-29 @ 21:59:33
URL: http://vipelyckan.blogg.se/
Postat av: saraliten

den svarta toppen är ganska dyr. den andra svarta från asos kostar 330.- hörde att du hade klarat första delprovet, grattis :) har inte orkat läsa allt om du nu har skrivit de:P Men du kan väl maila eller smsa björns konto till mej. kramkram

2009-01-29 @ 22:02:04
URL: http://invincible.blogg.se/
Postat av: anne

Sådana tankar är inte enkla att hantera under sömnlösa nätter, på och gott och ont. Man behöver kanske stäla sig dem, men under dagens rush kan man enklare välja bort dem.

2009-01-29 @ 22:04:02
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag har varit i Prag men det var -94 jag älskade den staden..nu vill jag gärna åka tillbaka!



Suss nu gott..jag ska alldeles strax lägga mig, har städat för fullt här hemma!



Kram

2009-01-29 @ 22:07:15
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jo förresten när du lagt stenar i botten köp även en speciell mossa på blomsteraffären.

Du köper den i tunna block så lägger du den i vatten..sväller jättefort.

Så tar du den i stället för barken, linda om rötterna...det här gillar dom.

Och så blir det snyggare!

2009-01-29 @ 22:09:15
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Herta

Jag är inte uppväxt i ett frireligiöst hem, däremot i ett frikyrkligt med ganska högt i tak och ganska vida väggar. Vågar dock säga att jag känner till en del från den världen i alla fall. Ja jag tror på en Gud som är vardaglivets Herre. Jag tror också på slumpen ibland som komplement till min Gudstro och kanske pga att jag accepterar slumpen är livet mera hyffsat trots den inte alltid raka vägen.



2009-01-29 @ 22:19:36
Postat av: Inger

Ja nog kommer dessa tankar allför ofta även hos mig..man ligger och grubblar och tror man ska lösa problemet. Det är så jobbigt när det kommer på natten.. ibland så går jag upp och skriver ner lite vad jag har tänkt, ett tag hade jag papper och penna bredvid sängen för att kunna skriva ner lite vad jag tänkt..ibland gick det sedan att somna.



Men jag tror även att många yngre har dessa tankar ibland. Men är man lite äldre har man ju kortare bit kvar på livet, så¨det känns ju jobbigt ibland, och känner man sig inte pigg så blir det ju inte bättre,



Trösten är att alla ska vi gå den vägen. det är det ända vi vet..

Det var svåra frågor du har idag (natt) min vän..



Jag FÖRSÖKER att göra det bästa av varje dag..

Ibland lyckas jag..

Hoppas att teatern var bra..



Ska renskriva lite nu, sedan försöka sova..hmm

Hoppas din älskling kommer hem nu snart. Tänk vad glad han blir att bli bjuden på Brittens goa mat,.

Nattinattikramen till dig..

2009-01-30 @ 00:38:08
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Diana

Det där med att ligga och fundera över döden innan man somnar känner jag igen. Jag har inte svårt att sova eller så, men nästan varje natt när jag lägger mig så kan jag få panik för jag tänker på om de mina dör. Alltså det är fruktansvärt. Man får försöka slå bort sådana tankar annars kan man ju inte leva ett normalt liv. Men på kvällarna när allt är tyst och man ska sova då kommer de där hemska tankarna fram.

Men nu är det dag och jag ska inte grunna mer på detta.

Ha en fin dag!

Kram Di

2009-01-30 @ 10:20:19
URL: http://dianahagel.wordpress.com
Postat av: annebelle

Jag är glad om det gav dig något.

2009-01-30 @ 18:43:27
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Carina

Tro kan försätta berg...det tror jag på.

Att vi har en själ är jag övertygad om, har tyckt mig känna att stjälar vandrat före kroppar som lider inför döden.

Vilken ro det kan bli i ett rum där det har varit ångestfyllt.

Många frågor och om varför, det finns när man har någon nära som försvinner. Det är kriser vi får gå genom.

Fritt från hjärtat var det....om Gud finns?

Ja, något gott måste det finnas annars skulle vi gå under.

2009-01-30 @ 22:05:45
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0