" lillstuga "

Det är den stuga där farmor och farfar bodde och det som senare blev mamma och pappas sommarstuga.

Tänk dom flyttade 50 meter över gården till somarstugan.!

Nu så använder vi den som bagarstuga och gäststuga. Men som jag sa så hade ju toaletten frusit sönder och vi tyckte väl att det får stå. Men si ! det tyckte inte mamma.

"Nä nu skurar vi lillstuga" sa hon i morse..och så fick det bli.



Tänk så många gånger som farmor suttit här vid matbordet spejandes över sjön för att se om farfar skulle komma med båt
hem från något fiske eller från slåtter...värkbruten som hon var hade hon inte så mycket annat att göra på dagarna än att sitta vid fönstret  och speja och vänta..



nåja ! vi satte fyr på spisarnas rolls rolls...den gamla Husqvarna som sprider en så otrolig värme av bara ett par pinnar från den gamla vedlåren



vi skura bakrummet, så nu är det bara att fjutta eld i bakugnen och baka tunnbröd och " tjockkakern"




I den här fina brödburken hade pappa tunnbröd när han for till skogen...jag tycker den är för fin för att fara till skogen med



den gamla fina klockan har legat nere i " tvättstugen " för den har inte fungerat, men mamma hämtade , rengjorde satte upp och nu spinner den som en katt och går " klockrent "....



Tänk så fiffiga man var förr..förvaring handbroderad



Fattigmansmat förr i tiden, men en liten mamma tycker det är mums att bli serverad stekt sill med färskpotatis och löksås

Kommentarer
Postat av: Carina

Jag kommer....men här kallar vi det för hårdbulla ;)

Husqvarnaspisen får mig att komma tillbaks till min mormors kök där jag låg i köksoffan om jag hälsade på...hon var uppe tidigt, gräddade pannkaka till morfar innan han skulle till skogen och jobba.

2009-07-08 @ 22:37:56
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: cilla

Men..är inte det klockan som mamma och pappa hade inne hos sig förr`??

Baka tunnbröd och tjockkakern det är något jag vill göra, men när ska jag ha tid??

2009-07-08 @ 22:44:59
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Anna

Men så mysigt och så gott..du jag känner igen precis allt broderat..mmm jag har en likadan..spisen sådan hade min mormor oxå..så trevligt och hur härligt som helst..ha det gott britten..kram på dig..

2009-07-08 @ 22:49:20
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: marma

Den sillen skulle inte jag heller ha tackat nej till!

Vilken vacker vy ...... där farmor satt och väntade på farfar!

Brö'burken ch förvaringsvepan - KLENODER!!!

Kramar/marma

2009-07-08 @ 23:10:58
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: soffie

å va fint du har det där,

roligt när släkten har haft det,

kram

2009-07-08 @ 23:36:00
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Michelin-Berith

Tack för ett jätte fint uppslag om middagsmat, för det blir nog stekt sill o färskpotatis med löksås imorgon... Då blir "gubben" glad........

Ha en fortsatt fin sommar......

//Michelin-Berith// Ljusdal-Hälsingland

2009-07-09 @ 01:44:45
URL: http://berith.bloggagratis.se
Postat av: britt-marie

godmorgon..

åhh om man hade en sådär fin stuga att åka till. barndomsminnen kommer fram när jag ser dina bilder.

här i Sandviken stormar det och regnet bara vräker ner. hoppas du slipper det. ha en skön dag!



kramen

2009-07-09 @ 08:45:22
URL: http://finskorpan.blogg.se/
Postat av: Inger

Vilken fin utsikt över sjön...hmmm längtan...



Klockan känner jag igen från svärmor..gillar dem...

Håller med om att kakburken var för fin att ta till jobbet...Härligt med dessa spisar..



Ja din mamma tycker nog att det är en fröjd att få vara med och fixa iordning, hon känner nog inte ens om hon blir trött...nostalgi för både henne och dig.."en lisa för själen"



Ja sedan stekt sill och potatis brukar ju var en omtyckt rätt bland de lite äldre...



Ja de där broderade påsarna var ju väldigt praktiska. vad välbehållen din ser ut. Och du locket på soffan, det tyget är ju bara sååå fint,, det är väl något vävt förstår jag,,åhh vad jag gillar sånt...Vilket värdefullt hus detta oxå är,,du måste trivas som fisken i vattnet,Lyckans ost..Du är värd varenda mm av allt...



Här har det regnat hela natten, fy och usch. Är i tvättstugan idag,,så det är ok.



Fortsätt att mys med din kära mamma...och må så gott det går, trots regn och rusk...tur det finns lite arbete som blir gjort när vädret är ursligt..

dvs om man har lust...



Glöm inte att vila mellan varven...



Kramkramen till er båda..förstår nu vem du är lik... ja just det, din kära mor....

2009-07-09 @ 10:55:29
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så vackert stugan är belägen och så roligt att få den i ordning.Vedlåren väcker många minnen hos mig för vi hade en sån där jag växte upp och en morgon hade vår katt fått ungar i den.tack för vackra bilder och nostalgi.Kram Thalina

2009-07-09 @ 11:31:51
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Tack vännen för din kommentar hos mig, och ja, det är så sant så vad detta bibelord säger.



Så mysigt det du berättar om stugan där din farmor och farfar bodde och som sedan blev dina föräldrars sommarstuga.

Kan tänka mig det är mysigt att fixa med den, även om det naturligtvis är en del jobb.



Och en jätte-söt brödburk.

Vilka fina bröd- och kakburkar det fanns förr.

Och klockan ser så mysig ut, och ja så fina saker som broderades också.

Känner igen den typen av broderier du visar här, bl.a. från en tvätt-säck mamma hade i badrummet plus andra fina saker för förvaring, dukar m.m.



Ha en bra fortsatt dag och stora kramar till dig

2009-07-09 @ 15:03:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lena

Fattigmansmaten från förr ser då riktigt smarrig ut! Tiderna förändras :)



Min mormor har en stenugn där hon tidigare gjorde världens godaste mormorsbröd :D Hon bor på ön intill Hönö och hennes bröd är en mycket saftigare och godare form av Hönökaka. Nu är mormor lite skruttig och orkar inte baka längre.



Vilken fin burk! Tänk att den vackra burken fick vara matlåda :)



Kram

2009-07-09 @ 16:01:12
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Som vanligt vackert och stämningsfullt,och din mamma må va en riktig kruttant,hoppas det går i arv till dig,du vet att din värk kanske bara är borta en dag,forskarna är nära att lösa gåtan,och minibaren kanske jag har hjälpt till att göra större,nu 2 nätter kvar,någon sa det är Charlotte Perellie ikväll vid fästningen,ingen favorit men så nära då går man,soligt idag med,badar både ute och inne,kram till dig och goa mamma.

2009-07-09 @ 17:27:07
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Diana

Åh va härligt det ser ut i den gamla stugan. Riktigt fina bilder.

Tack för kvällstitten.

Ha en toppenkväll!

Kram Di

2009-07-09 @ 18:12:53
URL: http://dianahagel.wordpress.com
Postat av: Inger

åhh vilken gullig kommentar du gav mig,..

och jag i dig vännen min..



Jag har bakat din lingonkaka idag igen..gjorde den ju till midsommar. Hade gjort den och lagt i frysen innan,.och den var såå god...Ska ha den på onsdag i stugan när Ragges bror, Roland och Inger kommer..

Var ju lite tveksam om det gick att frysa, kommer du ihåg att jag frågade, eftersom vinbären varit frysta, och sedan att man fryser igen. Men det gick så bra...

Ha det fint med din kära mamma och mys tillsammans..

kramaromdig min vän...

2009-07-09 @ 18:43:03
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Paula

Tack för att jag fick kika in i gäststugan, där skulle jag trivas som en fisk i sjön! Det bara ångar av underbar ro och vila, påminner mig om besöket jag gjorde härom dagen på ortens museum. Där kikade vi på ett gruvarbetarthem från sekelskiftet och en lägenhet från femtitalet. Blir man nostalgisk då?

2009-07-15 @ 17:52:20
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0