Utflykt

till Torvsjö kvarnar....

Jag fick en känsla av fjällvärlden...mamma fick en känsla av sin barndom....



Tänk vilka krafter det finns i  vatten !

 I Torvsjö kvarnar som ligger någon mil utanför Åsele på väg mot Vilhelmina,  finns en av norra Europas märkligaste vattendrivna anläggningar med kvarnar, tröskloge, såg, spånhyvel, slipstenar och ett elkraftverk som drivs av kraften från den lilla bäcken.. Ja !
 
faktiskt...allt utgår från den lilla lilla bäcken Skarpsjöbäcken som byggdes för hand.



Här kan man verkligen föreställa sig hur man levde förr i Västerbottens inland


 
Hur man malt och tröskat, sågat  och utvunnit el ur vattnet.



hur man slitit och släpat och bärgat skörden

 


det var gårdagen det...nu sitter jag här och väntar på att eldoctore ska ringa....och det är inte helt okomplicerat i sig när man för tillfället bara är hänvisad till en mobiltelefon som har täckning bara ibland.....

Jag behöver antibiotika och får nog ge mig i väg i dag igen....men jag gillar att köra bil, och just nu lyssnar jag på en väldigt spännande bok i bilen så det är OK...


Kommentarer
Postat av: ♥ Mariette ♥

När ska du få telefonen lagad? Det blir lite lättare med en fast tele...!



Du bjuder verkligen på vackra bilder.... anmäl dig nu till hösten till en fotokurs och ha lite höst-kul! Puss på panna:)

2009-07-23 @ 09:13:18
URL: http://www.metrobloggen.se/mariettes
Postat av: Anna

Mmmm så vackra bilder och du tänk vad man strävade förr bara för sin överlevnad...men man kan inte åta bli att tycka att det känns som om det var ett sundare liv..men säkert väääldigt svårt oxå..Nu hoppas jag du får medicin som hjälper nu då..lycka till..

2009-07-23 @ 09:26:51
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Ragnvi på jobbet...

Britten...Britten...så ont det gör att läsa om din sorg....Du är stark som orkar dela den med oss! Jag kan inte säga att jag förstår hur ont det gör; jag fick ju två barn...då var man ung men så här på äldre dar förstår man att det inte är självklart alla gånger för alla att få barn! Tur ändå att du har din Fia ibland!

Ljuvliga foton hos dig! Höhässja...suck!

Styrkekramar!

Ragnvi

2009-07-23 @ 11:04:18
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vilka härliga bilder.Jag längtar norrut när jag ser dom. Det var länge sen sist. Undrar just vilken bok du har i cd-spelaren?Visst är det suveränt med cd-böcker!Jag använder dom som sömnmedel.Samma känsla som när någon läste sagor när man skulle sova när man var liten.Ha det gott! Kram Åsa.

2009-07-23 @ 11:46:34
URL: http://www.bakomettberg.blogspot.com
Postat av: Erik

Hoppas det löser sig med medicinen Britten. Vilka härliga bilder på vattenkraft och äldre jordbruk! Smart att dra så mycket nytta av vattenkraften. Trevligare förr med höhässja, de såg så fina ut där ute på ängarna. Visst, många ryggar lär ha knäckts, men de stora rullar som ligger där på åkrarna numera är inte alls lika charmiga.

Postat av: Helga

Vilkt mysigt ställe...



Vi är hemma på blixtvisit för tvätt bl a. God fortsättning på sommaren.

2009-07-23 @ 14:28:09
URL: http://www.helga1.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Kan tänkt mig du och din mamma fick en fin utflykt till Torvsjö kvarnar.

Toppen-fina foton och bild-collage du gjort från utflykten.

Hoppas du inte behövde vänta alltför länge för att läkaren ringde, och att du fick antibiotikan du behövde.

Ha en fin fortsatt dag.

Kramar

2009-07-23 @ 14:47:27
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Christer

Åh, nu blir jag nostalgisk igen! Tänk vi brukade ju åka till Torvsjö kvarnar och jag vill nästan minnas att farmor och farfar var med oss någon gång, kan du minnas det? I alla fall vet jag att ni, vi och Brynolfs var dit tillsammans. Det var ju så mysigt. Å, vad jag skulle vilja hyra en husbil och åka runt i norrland och naturligtvis stanna en vecka eller så i Holmstråk. Skulle också vilja bila med Staffan upp till fjällen, upp mot Fatmomakke och ta en svängom vä a Anny.



Var har du fått infektion? Själv blev jag förkyld två dagar efter att vi kommit ner hit och som ett brev på posten, en begynnande bihåleinflammation. Men som tur är så kan man på apoteket Boots köpa rätt sorts antibiotika för dryga 20 kronor för en kur, så jag var snabbt bättre igen och mår nu bra.



Ha det gott och hälsa så jätte-jättegott till Sylvia från juläpplet!



Nu ska vi kolla på på en Kommisarie Frost. Gillar du honom? Han är mysig, har så förnuftiga och kluriga kommentarer till sina motståndare tycker jag.



/C

2009-07-23 @ 14:57:31
Postat av: Bjorne

Vackert och välbevarat,nu för tiden ser man inte en höhärsa eller något sånt,bara plastrullar som ligger på åkrarna så inte mycket idyll längre,kram.

2009-07-23 @ 16:18:47
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: annebelle

Jag gillar också att köra och har man en bra bok att lyssna på så gör det inget om det är långt.

Fina bilder! Gamla kvarnar är något speciellt.

2009-07-23 @ 17:44:12
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Herta

Att Du kunnat missa psalmen under30 års tid..? Så bra att jag friskade upp Ditt minne då. Jag sökte på Wikipedia och har fyllt i vad det har skrivit om psalmen.



I de traditioner jag rör mig är det en väldigt vanlig psalm bl a vid begravningar.

2009-07-23 @ 18:14:53
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: soffie

så otroligt vackert du har det,vilken härlig utflykt,



här har regnet öst ner hela eftermiddagen så trist det är,finns det verkligen så mycket vatten?

kram

2009-07-23 @ 18:20:34
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Mia

Kram till dig, Britten! Allt i Västerbotten är bra, eller hur??? L

2009-07-23 @ 20:27:50
Postat av: Barnens Hjältar

Åh så fina bilder, vad härligt rogivande det ser ut :-)

Hoppas doktorn kom fram trots dålig täckning :-)

ta hand om dig!

2009-07-23 @ 20:42:30
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Ulla mitt i semestern

Ibland är det bra att bli påmind om hur bra man har det nu med alla bekvämligheter inom räckhåll. Jag försöker vara tacksam över det vi har och det gäller framförallt rent vatten. Rent vatten är en maktfaktor att räkna med.

2009-07-23 @ 21:32:32
URL: http://ulla67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0